Bioetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4030-BIOE | Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Bioetyka | ||
Jednostka: | Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na 1 sem. II r. studiów II st. na kierunku MSOŚ Przedmioty obowiązkowe na kierunku MSOŚ spoza oferty UW |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Bioetyka jest dynamicznie rozwijającą się młodą dyscypliną, której przypisuje się interdyscyplinarność. Interdyscyplinarność bioetyki oznacza, że czerpie ona z różnych nauk, takich jak medycyna, prawo, biologia, a także w coraz większej mierze z nauk społecznych. Eksperci bioetyczni coraz częściej są widoczni w debacie publicznej. Powstają również liczne komitety i komisje bioetyczne, standardy i dokumenty określane mianem „bioetycznych”. Wielość ujęć bioetycznych powoduje, że o bioetyce mówi się dziś nie tylko jako o dyscyplinie akademickiej (filozoficznej), ale również jako o praktyce społecznej. W związku z powyższym uzasadnione staje się określenie specyfiki bioetyki oraz systematyzacja podstawowych pojęć i metod bioetyki. Koniecznym uzupełnieniem części teoretycznej jest analiza wybranych zagadnień bioetyki szczegółowej oraz zapoznanie studentów z kryteriami i zasadami umożliwiającymi etyczną ocenę istniejących problemów bioetycznych w obszarze szeroko rozumianej biomedycyny. |
||
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie zapoznać studenta z genezą i specyfiką współczesnej bioetyki, wybranymi koncepcjami bioetycznymi, kryteriami oceny bioetycznej oraz celami omawianej dyscypliny. Wykłady skupiają się w dalszej części na problematyce szeroko rozumianej etyki prowadzenia badań naukowych. Ćwiczenia mają na celu prezentację oraz analizę wybranych zagadnień bioetyki szczegółowej, które są problematyczne z etyczno-prawnego i społecznego punktu widzenia. Podczas ćwiczeń studenci nauczą się odróżniać różne typy argumentacji podczas prowadzenia debaty. |
||
Literatura: |
1. Wojciech Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Wyd. UKSW, Warszawa 2007 2. Edmund Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009 3. Bioetyka. Weronika Chańska, Joanna Różyńska (red.), Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2013 4. Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie. Standardy międzynarodowe, Joanna Różyńska, Marcin Waligóra (red.), Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2012 5. Komitet Sterujący do spraw Bioetyki, Poradnik dla członków komisji etycznych do spraw badań naukowych, Strasburg, 7 lutego 2011 6. Ministerstwo Zdrowia i Polityki Społecznej, Zasady prawidłowego prowadzenia badań klinicznych [Good Clinical Practice (GCP)], Warszawa 1998 7. Ośrodek Bioetyki Naczelnej Rady Lekarskiej Świadoma zgoda na udział w eksperymencie medycznym. Poradnik dla badacza, Marek Czarkowski, Joanna Różyńska (red.), Naczelna Izba Lekarska 2008 8. Maja Grzymkowska, Stadardy bioetyczne w prawie auropejskim, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2009 9. International Ethical Guidelines for Biomedical Research Involving Human Subjects -wytyczne CIOMS 10. Baza danych bioetycznych http://www.ptb.org.pl/bazy.html 11. Opinie i polemiki bioetyczne http://www.ptb.org.pl/opinie_archiwum.html 12. Deklaracja Helsińska 13. Europejska Konwencja Bioetyczna 14. Raport z Belmont *Dokumenty pkt. 12-14 są do pobrania w wersji polskiej na stronie: http://www.nil.org.pl/dzialalnosc/orodek-bioetyki |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student definiuje podstawowe pojęcia etyki i bioetyki, zna jej genezę i specyfikę, główne kierunki oraz wybrane metody. Rozumie specyfikę Komisji Bioetycznych, zna wartości i zasady etyczne oraz podstawy prawne związane z prowadzeniem badań naukowych. Posiada również wiedzę dotyczącą głównych współczesnych zagadnień bioetycznych. Umiejętności: Student potrafi uzasadnić konieczność odwoływania się do bioetyki w sytuacjach problemowych pojawiających się w biomedycynie. Student ugruntowuje racjonalne podejście do zagadnień bioetycznych i pogłębia swoją wrażliwość moralną. Potrafi omówić i krytycznie ocenić (przeanalizować) wybrane zagadnienia z bioetyki szczegółowej. Kompetencje: Student potrafi uzasadnić swoje stanowisko bioetyczne, ponieważ zna kryteria bioetyczne, powszechnie przyjęte standardy, którymi posługuje się we współczesnym dyskursie bioetycznym. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
a. Obecność na zajęciach (dopuszczone 2 nieobecności na zajęciach) b. Przygotowanie prezentacji na ćwiczenia (studenci oceniają i głosują na swoje prezentacje w e-learningu) c. Zaliczenie modułu I „Wstęp do etycznej oceny badań biomedycznych” Training programme on the ethics and regulation of health research involving human participants (TRREE) – w wersji polskojęzycznej lub anglojęzycznej (ocena składowa w zależności od uzyskanego wyniku od 50-100%) |
||
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin ![]() Wykład, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Karolina Smoderek | |
Prowadzący grup: | Karolina Smoderek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.