Geologia II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4030-GEO2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.3
|
Nazwa przedmiotu: | Geologia II |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na 2 sem. I r. studiów I st. na kierunku MSOŚ Przedmioty obowiązkowe na kierunku MSOŚ oferowane przez Wydział Geologii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu chemii, geografii fizycznej, fizyki i biologii na szczeblu maturalnym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Studenci uczą się makroskopowych metod rozpoznawania minerałów i skał. Poznają cechy fizyczne minerałów służące do identyfikacji podstawowych minerałów skałotwórczych, jak twardość, łupliwość, barwa i barwa rysy, oraz cechy specjalne (smak, palność, sprężystość, właściwości magnetyczne). Poznają cechy charakterystyczne minerałów skałotwórczych skał magmowych, osadowych i metamorficznych. Uczą się rozpoznawania skał o genezie magmowej, osadowej i metamorficznej. Uczą się rozpoznawania poszczególnych typów skał magmowych, osadowych i metamorficznych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest nauczenie studentów rozpoznawania minerałów skałotwórczych oraz identyfikacji na podstawie składu mineralnego skał magmowych, osadowych i metamorficznych. Do przeprowadzenia przedmiotu służy skrypt „Materiały do ćwiczeń z geologii dla MSOŚ” opracowany przez pracowników Katedry Geologii Basenów Sedymentacyjnych na Wydziale Geologii UW. Na cykl 30 godzin spotkań składają się następujące zagadnienia dydaktyczne: 1. Omówienie cech fizycznych i chemicznych minerałów: twardość, łupliwość, barwa i barwa rysy, połysk, postać i pokrój minerału, reakcja z kwasem solnym lub alizaryną, oraz cechy specjalne (smak, palność, sprężystość, właściwości magnetyczne i inne). 2. Zastosowanie cech fizycznych i chemicznych minerałów do rozpoznania i prawidłowego nazwania minerałów skałotwórczych skał magmowych, osadowych i metamorficznych. 3. Omówienie cech tekstualnych skał i związek cech tekstualnych z genezą skał. 4. Nabycie umiejętności rozróżnienia trzech podstawowych typów genetycznych skał: magmowych, osadowych i metamorficznych na podstawie ich cech tekstualnych oraz na podstawie składu mineralnego. 5. Opis teksturalny, skład mineralny, klasyfikacja i nazewnictwo skał magmowych, w tym głębinowych, wulkanicznych i żyłowych. 6. Opis teksturalny, skład mineralny, klasyfikacja i nazewnictwo skał osadowych. 7. Opis teksturalny, skład mineralny, klasyfikacja i nazewnictwo skał metamorficznych. |
Literatura: |
„Materiały do ćwiczeń z geologii dla MSOŚ” – skrypt przygotowany przez pracowników Katedry Geologii Basenów Sedymentacyjnych Wydziału Geologii UW. |
Efekty uczenia się: |
Student umie przeprowadzić podstawowe doświadczenia makroskopowe służące rozpoznaniu cech fizycznych lub chemicznych minerałów, jak twardość minerału, barwa i barwa rysy, pokrój minerału, postać, połysk minerału, reakcja z kwasem solnym lub alizaryną, oraz rozpoznać cechy specjalne (smak, palność, sprężystość, właściwości magnetyczne, iryzacja, pleochroizm). Student umie rozpoznać i nazwać na podstawie makroskopowych doświadczeń minerały skałotwórcze z grupy krzemianów, tlenków i wodorotlenków Fe i Al., węglanów Ca, Mg i Fe, chlorków, siarczanów i siarczków Fe, Pb, Zn. Student zna terminologię służącą do opisania cech teksturalnych skał. Prawidłowo identyfikuje na podstawie cech tekstualnych genezę skał magmowych (w tym genezę głębinową, wulkaniczną i żyłową), osadowych i metamorficznych. Umie sklasyfikować skały do odpowiedniej grupy skał magmowch, osadowych lub metamorficznych. Umie rozpoznać i nazwać skały należące do wymienionych grup skał i ponadto nazwać skałę stosując klasyfikację opartą o skład chemiczny. Umie rozpoznać i prawidłowo nazwać skały magmowe felsytowe, obojętne i maficzne o genezie głębinowej wulkanicznej i żyłowej. Umie rozpoznać i prawidłowo nazwać skały osadowe o genezie detrytycznej, a ponadto węglany, ewaporaty, skały powstające w wyniku procesów diagenezy oraz kaustobiolity. Zna terminologię służącą opisaniu tekstur oraz umie rozpoznać skład mineralny skał metamorficznych. Prawidłowo rozpoznaje różne typy skał metamorficznych, w tym łupki, gnejsy, zieleńce, fyllity i granulity. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia prowadzone są w oparciu o system wejściówkowy, polegający na samodzielnym przygotowaniu się do ćwiczeń na podstawie skryptu w domu i sprawdzeniu tej wiedzy na początku ćwiczeń przez prowadzącego w postaci 2-3 pytań testowych zwanych wejściówką. Wejściówki są oceniane na punkty. Celem punktów na wejściówkach jest uzbieranie minimum 51% punktów, aby zostać dopuszczonym do kolokwium. Na ćwiczeniach dopuszczalne są DWIE nieobecności w semestrze, ale TYLKO JEDNA może być nieusprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim. Opuszczone ćwiczenia – ze zwolnieniem lekarskim lub bez – muszą być odrobione indywidualnie w następnym tygodniu. Termin odrobienia jest poza godzinami ćwiczeń, w godzinach ustalonych z prowadzącym. Zaliczenie ćwiczeń jest na końcową ocenę. Końcowa ocena wystawiana jest na podstawie dwóch kolokwiów cząstkowych: - KOLOKWIUM 1 : przeprowadzone w końcu marca, obejmuje program ćwiczeń 1-5, - KOLOKWIUM 2 : przeprowadzone w maju; wersja „Mała” obejmuje program ćwiczeń 6-9, wersja „Duża” obejmuje program ćwiczeń 1-9. KOLOKWIA 1 i 2 Składają się z dwóch części: z PISEMNEGO TESTU z teoretycznej części ćwiczeń na podstawie skryptu do ćwiczeń oraz z OPISU I ROZPOZNAWANIA minerałów i skał (tzw. część praktyczna). Warunkiem koniecznym dopuszczania do KOLOKWIUM 1 i KOLOKWIUM 2 jest obecność na ćwiczeniach (wliczamy w to również odrobione ćwiczenia) i uzyskanie min. 51% punktów z wejściówek. NIESPEŁNIENIE jednego lub obu tych kryteriów spowoduje NIEDOPUSZCZENIE do kolokwium i niezaliczenie ćwiczeń bez możliwości poprawy. Przypadki niezaliczenia semestru z wpisaniem oceny ndst do USOS mogą wyniknąć z następujących sytuacji: - niedopuszczenie do kolokwium w wyniku niespełnienia kryteriów, - uzyskanie oceny niedostatecznej z KOLOKWIUM 2. Poprawa oceny niedostatecznej z ćwiczeń przysługuje TYLKO RAZ, w terminie poprawkowym, który odbędzie się w czerwcu, nie później niż przed dniem egzaminu z geologii. Student poprawia wtedy KOLOKWIUM w tej wersji, której nie zaliczył, tj. „Małej” lub „Dużej”. Od oceny uzyskanej w czerwcowym terminie NIE PRZYSŁUGUJE prawo dodatkowej poprawy we wrześniu. Osoby, które nie zaliczyły ćwiczeń z planisekcji w sesji poprawkowej semestru zimowego, mogą warunkowo uczestniczyć na ćwiczeniach w semestrze letnim. Przysługuje im prawo jednokrotnej poprawy planisekcji w czerwcu 2015. Warunkiem dopuszczenia do tej poprawy będzie jednak uprzednie pozytywne zaliczenie kolokwiów z części skałkowej. Przypadki losowe, których nie regulują powyższe ustalenia, będą rozstrzygane indywidualnie przez koordynatora ćwiczeń oraz Kierownika MSOŚ na podstawie pisemnego podania studenta złożonego do Sekretariatu MSOŚ. |
Praktyki zawodowe: |
Nie są wymagane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Głowniak | |
Prowadzący grup: | Ewa Głowniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.