Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Inteligencja Emocjonalna - praktyka i teoria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-INTEMOC-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Inteligencja Emocjonalna - praktyka i teoria
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie CKNJOiEE UW
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Inteligencja Emocjonalna (EQ) odnosi sie do mechanizmów relacji społecznych i interpersonalnych między ludźmi. Program zajęć obejmuje praktyczne zagadnienia występowania, rozwoju i zastosowania EQ w codziennym życiu człowieka. W trakcie kursu studenci uzyskają wgląd w procesy wpływu EQ na skuteczność osobistą, społeczną i zawodową jednostki w relacji z innymi ludźmi. Dodatkowo, w trakcie kursu zostaną wyspecyfikowane oraz poddane podstawowemu treningowi główne umiejętności wchodzące w zakres EQ

Pełny opis:

W ramach kursu omówione zostaną praktyczne i teoretyczne zagadnienia Inteligencji Emocjonalnej (EQ); koncepcji wyjaśniającej procesy i mechanizmy wchodzenia w relacje z innymi ludźmi w codzienny życiu osobistym i zawodowym. Koncepcja EQ została wprowadzona przez D. Golemana (1996), P.Saloveya & J. Mayera (1989) pod koniec XX wieku. Dodatkowo, program kursu obejmuje także zagadnienia związane z tzw. inteligencja interpersonalną, grupową i stadną. Omówiona zostanie także koncepcja tzw. „boidów” wirtualnej symulacji mechanizmów zachowania stadnego, wprowadzona przez C.Reynoldsa (1987). Zgodnie z współczesną wiedzą o EQ, Inteligencja Emocjonalna jest podstawowym czynnikiem sukcesu jednostki w jej działaniach życiowych; doskonalenie umiejętności w tym zakresie powinno być jednym z głównych celów procesu socjalizacji. Przybliżenie tej wiedzy oraz jej przyswojenie jest jednym z celów kursu.

Głównym celem dydaktycznym kursu jest uzyskanie odpowiedzi na dwa podstawowe pytania dotyczące Inteligencji Emocjonalnej. 1. W jaki sposób EQ i jej poszczególne aspekty wpływaja na osobistą skuteczność jednostki w jej relacjach z ludźmi (społecznych, osobistych, zawodowych)?

2. Czy EQ jest naszym wyposażeniem odziedziczonym genetycznie czy też jest nabyta w procesie socjalizacji, i jeśli tak, to w jaki sposób możemy się jej nauczyć

Dodatkowo, w trakcie zajęć poszukiwana będzie odpowiedź na pytanie o tzw. „inteligencję stadną”, w oparciu o koncepcję „boidów” Reynoldsa, – w jaki sposób wpływa ona na zachowania grupowe (włacznie z zachowaniami tłumu) w zachowaniach społecznych zwierząt i ludzi (np. kibole, demonstranci, zadymiarze) oraz jaki rodzaj inteligencji (lub innych mechanizmów psychologicznych) jest aktywizowany w trakcie takich zdarzeń.

Tematy poszczególnych zajec sa następujące:

- Czym jest inteligencja emocjonalna; podstawy teoretyczne

- 3 modele EQ; D.Golemana, J.Mayera i P.Saloveya, R.Bar-Ona

- Kompetencje EQ; psychologiczne, społeczne i prakseologiczne

- EQ; umiejętność czy cecha?

- Rozwój EQ

- EQ w działaniu

- Mechanizmy EQ mające wpływ na osobisty zawodowy sukces jednostki

- Rozwój i natura emocji; model R.Plutchika (1989)

- Psychologiczne aspekty EQ: samoświadomość, samoocena, samokontrola

- Społeczne aspekty EQ: empatia, asertywość, perswazja, przywództwo, współpraca

- Prakseologiczne aspekty EQ; motywacja, adaptacja, sumienność

- “Inteligencja grupowa” – zierzęta i ludzie; hipoteza boidów Reynoldsa

- Stado; model rozkładu zachowań; emocje czy zachowania zautomatyzowane?

- Pomiar i trening EQ

- Zastosowania EQ w życiu społecznym

Literatura:

Goleman, D. (1996), Emotional Intelligence. Why It Can Matter More than IQ. Bantam Books

Goleman, D. (1997) Inteligencja Emocjonalna. Media Rodzina, Poznań

Goleman, D. (1998), Working with Emotional Intelligence. Bantam Books

Mayer J., Solovey P. (1989), Emotional Intelligence. Imagination, Cognition & Personalisty, 9 (3), pp. 185 -211

Matthews, G., Zeinder M. (2004), Emotional Intelligence; Scence & Myths. MIT Press, Cambridge

Plutchik R. (1989), The nature of emotions. American Scientist, vol. 89, pp. 344-350

Reynolds C. (1987), Flocks, herds & schools – a distributed behavioral model. SIGGRAPH 87, Proceedings of the 14th annual conference on the Computer Graphics and interactive techniques. Association for Computing Machinery, pp. 25-34

Efekty uczenia się:

Wiedza dotycząca procesu rozwoju i wpływu emocji na powodzenie jednostki w jej życiu społecznym i osobistym

Rozwój kompetencji społecznych w zakresie asertywności, empatii, i innych czynników adaptacji społecznej

Rozwój umiejętności skutecznego nawiązywania i utrzymywania relacji społecznych w życiu osobistym, społecznym i zawodowym

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, wiedza i aktywność merytoryczna, test, praca własna

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)