Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-PED-EM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 2. rok Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z prawidłową emisją głosu, aby ochronić aparat mowy podczas wysiłku głosowego i poprawić komfort używania głosu podczas długiego mówienia, w różnych przestrzeniach i do zróżnicowanych grup. Część warsztatowa obejmuje: pracę z ciałem, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia artykulacyjne, dykcyjne, techniki radzenia sobie z głosem w stresie, pracę z tekstem (logika akcentu i frazy, umiejętne wykorzystanie intonacji, barwy i dynamiki głosu w emocjonalnym przekazie tekstu). |
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje następujące tematy: - Zasady działania ludzkiego głosu - Podstawy emisji głosu: umysł, ciało, oddech, głos - Napięcia i relaks ciała i aparatu mowy w prawidłowej emisji - ćwiczenia - Prawidłowy oddech – ćwiczenia oddychania torem żebrowo- przeponowym - Koordynacja prawidłowego oddechu z pracą aparatu artykulacyjnego - Wyrazistość mowy - ćwiczenia artykulacyjne i dykcyjne, grupowe i indywidualne. - Jak mówić, aby inspirować uczniów - ćwiczenia grupowe i indywidualne - Jak mówić , aby inni słuchali nas z przyjemnością - ćwiczenia grupowe i indywidualne - Jak kontrolować głos w trudnych warunkach (emocji, stresu) ćwiczenia grupowe i indywidualne - Jak zapobiegać zmęczeniu aparatu mowy i dbać o higienę głosu |
Literatura: |
1. Settelen,Peter (1995), Just talk to me..from Private Voice to Public Speaker. Thorsons An Imprint of HarperCollinsPublishers, London 2. Linklater, Kristin (2006). Freeing the Natural Voice: Imagery and Art in the Practice of Voice and Language.Drama Publishers/Quite Specific Media; Rev Exp edition:London 3. Wilson, Joni, (2009), The voice of success : a woman’s guide to a powerful and persuasive voice, New York 4. Kenneth C. Crannell, sr. Voice and Articulation ,Fifth Edition (2012), Wadsworth Cengage Learning 5. Tarasiewicz, Bogumiła, (2014), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Wydawnictwo Universitas 6. Rodenburg, Patsy (2015), The Right to Speak: Working with the Voice, Publisher: Routledge; Reissue edition 7. Toczyska, Bogumiła (2015), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 8. Siedlecki, Andrzej (2016), Praca głosem, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE 9. Walencik-Topiłko, Anna, (2017), Głos jako narzędzie materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Wydawnictwo Harmonia 10. Płusajska-Otto, (2017) , Podręcznik pracy głosem, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 11. Duarte N., Gutkowski M., Wspólbrzmienie:znajdź wspólny język z odbiorcami swojej prezentacji, Wyd. Onepress, 2012 12. Garbis K., , Presentation skills for managers, Wywyd.PWN, 2012d. McGraw, 2016 13. Reynolds G., Presentation Zen: Simple Ideas on PresentationDesign and Delivery, Wyd.new riders, 2019 14. Sipro J., Storrybuilding, Wyd.Oxford University Press, 2016 15. Steele W.R., Presentation Skills 201: How to take it to the next level, as a confodnent English Presenter, Wyd. Eric Piblishing, 2016 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: C.W7 praktyczne aspekty wystąpień publicznych oraz zagadnienia związane z emisją głosu – budowę, działanie i ochronę narządu mowy i zasady emisji głosu. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: C.U7 posługiwać się zgodnie z zasadami aparatem emisji głosu; C.U8. poprawnie posługiwać się językiem polskim w aspekcie emisji głosu. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: C.K2 doskonalenia aparatu emisji głosu |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Kryteria oceniania: 1. Obecność na zajęciach: na ocenę 5- min 80 % obecności, na ocenę 4: min 70% obecności , na ocenę 3: min 50 % obecności. 2. Aktywność w zajęciach: udział w dyskusjach, udział w ćwiczeniach , praca w parach i grupach, wykonywanie zadanych prac domowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.