Fonetyka 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4101-1SFO |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.002
|
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka 1 |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Praktyczny kurs wymowy angielskiej dla przyszłych nauczycieli języka angielskiego obejmujący trzy kolejne semestry. Zajęcia odbywają sie raz w tygodniu i trwają 90 minut. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest rozbudzenie świadomości oraz wrażliwości fonetycznej studentów; przygotowanie ich do samodzielnej pracy nad własną wymową angielską; wspomaganie studentów w pozbywaniu się niekorzystnych cech własnej wymowy, a także w osiągnięciu oczekiwanej od nauczyciela języka angielskiego płynności i poprawności wymowy (w odniesieniu do wybranego za wzór/model akcentu); wprowadzenie studentów w podstawowy opisu fonetycznego języka angielskiego oraz zagadnień fonologicznych. Program zajęć (opis i trening) obejmuje zagadnienia artykulacji spółgłosek i samogłosek; wybrane zjawiska alofoniczne; fonetykę międzywyrazową; asymilacje oraz elizje; słabe i mocne formy wyrazów gramatycznych; przycisk wyrazowy, rytm oraz intonację; porównanie angielskiego i amerykańskiego standardu wymowy (SES oraz GA); wybrane zagadnienia z fonetyki języka polskiego; transkrypcję fonetyczną (fonemiczną, alofoniczną). |
Literatura: |
Allen, W.S., Living English Speech, Longmans, London, 1959. Arnold, G. F. &. Gimson, A. C., English pronunciation practice. London University Press, London, 1968. Brazil, D., Pronunciation for advanced learners of English, CUP, Cambridge, 1994. Cruttenden, A., Gimson's pronunciation of English, Edward Arnold, London, 1994. Crystal, D., A dictionary of linguistics and phonetics, Blackwell, Oxford, 1996. Hawkins, P., Introducing phonology, Routledge, London, 1992. Knowles, G. O., Patterns of spoken English, Longman, London, 1984. Reszkiewicz, A., Correct your English pronunciation, PWN, Warszawa, 1981. Roach, P., English phonetics and phonology, (2nd ed), CUP, Cambridge, 1991. Roach, P., Introducing phonetics, Penguin, London, 1992. Sobkowiak, W., English phonetics for Poles, Bene Nati, Poznań, 1996. Underhill, A., Sound foundations, Heinemann, Oxford, 1994. Wells, J. C. & Colson, G., Practical phonetics, Pitman, London, 1971. Wells, J. C., Accents of English, CUP, Cambridge, 1982. Wells, J. C., Longman pronunciation dictionary, Longman, Harlow, 2000. Wełna, J., English spelling and pronunciation, PWN, Warszawa, 1982. Jassem, W., Exercises in English pronunciation, PWN, Warszawa, 1995. Jones, D. An English pronouncing dictionary, (15th ed), Roach, P.& Hartman, J. (eds), CUP, Cambridge, 1997. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W01 student ma uporządkowaną, podstawową wiedzę dotycząca pojęć fonetyki i fonologii języka angielskiego, takich jak m.in. głoska, para minimalna, sylaba, dyftong, asymilacja, słaba forma itp., zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu języka angielskiego H1P_W01 K_W02 legitymuje się pogłębioną znajomością prawideł wymowy angielskiej zorientowaną na klarowną komunikację, a także na praktyczne wykorzystanie w nauczaniu języka angielskiego; zna rodzaje i źródła błędów językowych w obszarze wymowy, z uwzględnieniem podobieństw i różnic w sferze fonetyki i fonologii pomiędzy językiem angielskim i polskim, których znajomość umożliwia eliminowanie błędów wynikających z interferencji H1P_W02 K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu fonetyki i fonologii angielskiej w języku angielskim i polskim H1P_W03 UMIEJĘTNOŚCI K_U02 student umie samodzielnie doskonalić i rozwijać własną poprawność językową w obszarze wymowy korzystając ze słowników wymowy angielskiej, a także innych źródeł, w tym nowoczesnych technologii H1P_U02; H1A_U01; H1A_U03; H1A_ U10 K_U27 Student posiada umiejętności językowe w zakresie poprawności wymowy języka angielskiego na poziomie B2, obejmujące ponadto język akademicki i język komunikacji szkolnej, zgodnie z wymaganiami określonymi w standardach nauczycielskich H1P_U14 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01 student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie H1P_K01 K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02 K_K05 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie komunikowania się poprawną angielszczyzną, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia H1P_K05 K_K06 uczy się tolerancji wobec innych języków i kultur H1P_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Test na zakończenie kolejnych semestrów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.