Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4102-3M3S-DYDPPi1EE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (opisowo): | Uzyskanie efektów kształcenia poświadczonych zaliczeniem przedmiotów I r. studiów 1. stopnia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium dotyczy wybranych zagadnień z zakresu dydaktyki języka francuskiego jako języka obcego na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym . Jego celem jest zapoznanie przyszłych nauczycieli języka francuskiego ze specyfiką pracy z małymi dziećmi przy kształtowaniu i rozwijaniu poszczególnych sprawności językowych. |
Pełny opis: |
W ramach konwersatorium omawiane są następujące treści: 1. Współczesne koncepcje edukacji małego dziecka: stymulowanie rozwoju, podmiotowość i pełnomocność, istota edukacji integralnej, kształcenie zintegrowane oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie. 2. Specyfika roli nauczyciela w edukacji przedszkolnej i na I etapie edukacyjnym, autorytet nauczyciela. Współpraca nauczyciela z rodzicami dzieci, pracownikami przedszkola i szkoły oraz ze środowiskiem. 3. Metody, zasady i formy pracy nauczyciela z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Mówienie i porozumiewanie się w mowie, słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, słownictwo, kultura. 4. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej i projektowanie sytuacji edukacyjnych z uwzględnieniem aktywizowania dzieci, dostosowywania sposobu komunikowania się do możliwości dzieci oraz organizowania przestrzeni klasy szkolnej. 5. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania. 6. Podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne. Edukacyjne zastosowanie mediów i technologii informacyjnej w pracy z dziećmi. 7. Ocenianie na I etapie edukacyjnym. 8. Wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień. Wspomaganie rozwoju poznawczego. 9. Dostosowywanie działań dydaktycznych do potrzeb i możliwości dziecka, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 10. Kształtowanie dojrzałości szkolnej, a w tym: kształtowanie u dzieci pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz motywacji. 11. Wychowawczy wymiar działań edukacyjnych. Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci. Budowanie system wartości i rozwijanie postaw etycznych dzieci. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Kształtowanie poczucia przynależności społecznej. Edukacja obywatelska. |
Literatura: |
- EPS: Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków. - Europejskie Portfolio Językowe dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych (do klasy IV szkoły podstawowej włącznie). - Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier. - COURTILLON J. (2003) Elaborer un cours de FLE, Paris, Hachette - Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble. - Français dans le monde - wybrane numery czasopisma. - Gordon Th. (2000) Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa. - Języki Obce w Szkole - wybrane numery czasopisma. - Karpińska-Szaj K. (2013) Nauczanie j. obcych uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań. - Komorowska H. (2005) Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa. - Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (2002) (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok. - Pamuła, M., (2003) Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Fraszka Edukacyjna, Warszawa. - Perry R. (2000) Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSIP Warszawa. - Samson C., Alex, Zoé et compagnie, 1 et 2 , Méthode de français, CLE International, Paris. - Sikora-Banasik et all. (2009) Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa. - Vanthier H. (2009) L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris. - Wilczyńska W. (2005) Introduction à la didactique du FLE, Wydawnictwo FLAIR, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć poświęconych wybranym problemom dydaktyki przedmiotowej student: Wiedza - ma uporządkowaną wiedzę z zakresu glottodydaktyki – nauczania języka francuskiego – zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu wczesnoszkolnym (K_W01) - ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą metody nauczania języków obcych, charakterystykę materiałów dydaktycznych oraz cele nauczania i uczenia się języka, zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy z małymi dziećmi (K_W02) - zna podstawową terminologię z zakresu glottodydaktyki (K_W03) - posiada wiedzę nt. metodyki wykonywania zadań, norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w instytucjach związanych z nauczaniem dzieci języków obcych (K_W04) Umiejętności - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dot. metod glottodydaktycznych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01) - umie samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych(K_U02) - potrafi w sposób podstawowy dokonać oceny jakości w nauczaniu języków obcych (K_U03) - ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych (K_U06) - ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej (K_U11) - dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (K_U14) - argumentować merytorycznie z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U16) - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne potrafi planować i realizować zadania związane z nauczaniem młodszych dzieci języków obcych (K_U24) Kompetencje społeczne - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K06) - wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej (K_K10) - dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela (K_K11) - odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych (K_K13) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia konwersatorium jest: - w każdym semestrze: a) obecność na zajęciach (student ma prawo do trzech nieobecności w semestrze); b) przygotowanie do zajęć - 20% oceny c) aktywny udział w konwersatorium (uczestnictwo w dyskusji) - 20% oceny d) pozytywne zaliczenie testu końcowego i przeczytanie wybranych artykułów spośród wskazanych przez wykładowcę (zalicza 60 % - test ustny zawierający zadania otwarte) - 40 % oceny e) microteaching - zaprezentowanie na zajęciach fragmentów lekcji oraz konspektu lekcji - 20% oceny Ocenie podlegają: – stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych planem konwersatorium, - samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz, – argumentacja, – poprawność językowa. Semestr zimowy: zaliczenie na ocenę. Semestr letni: zaliczenie na ocenę oraz egzamin ustny. Student otrzymuje ocenę pozytywną w przypadku otrzymania 60% punktów. Nakład pracy studenta: 2 ECTS – przyznawane jak poniżej: - godziny kontaktowe, obecność na zajęciach = 1 ECTS - przygotowanie do zajęć/aktywny udział w zajęciach, zaliczenie testu ustnego, microteaching, przeczytane artykuły z listy wskazanej przez wykładowcę: 1 ECTS |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.