Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4102-5M3S-DPIIEE
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Dydaktyka przedmiotowa wczesnoszkolna -I etap edukacyjny 4102-3M3S-DYDP-1EE

Założenia (opisowo):

Zaliczenie przedmiotu Dydaktyka przedmiotowa I etapu edukacyjnego.


Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Konwersatorium dotyczy wybranych zagadnień z zakresu dydaktyki języka francuskiego jako języka obcego na II etapie edukacyjnym (klasy IV-VIII). Celem zajęć jest zapoznanie przyszłych nauczycieli języka francuskiego ze specyfiką pracy z uczniami w starszym wieku szkolnym w kształtowaniu i rozwijaniu poszczególnych sprawności językowych.

Pełny opis:

W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia:

1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym.

2. Struktura wiedzy przedmiotowej. Rozkład materiału.

3. Specyfika i prawidłowości uczenia się na II etapie edukacyjnym. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się. Nakład pracy i uzdolnienia w uczeniu się języka obcego.

4. Rola nauczyciela języka obcego na II etapie edukacyjnym, autorytet nauczyciela. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych, kierowanie pracą uczniów.

5. Współpraca nauczyciela z rodzicami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem.

6. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów starszych.

7. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów starszych.

8. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące. Metoda projektów. Dobór metod nauczania dla uczniów starszych.

9. Formy pracy. Organizacja pracy w klasie, społeczne formy pracy. Indywidualizacja nauczania. Praca domowa.

10. Projektowanie środowiska materialnego lekcji. Organizowanie przestrzeni klasy szkolnej. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie.

11. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Funkcje oceny.

12. Rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Kształtowanie postaw i umiejętności praktycznych oraz umiejętności rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy.

13.Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

14. Sytuacje wychowawcze w toku nauczania języka obcego. Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych uczniów. Kształtowanie umiejętności współpracy uczniów. Budowanie systemu wartości i rozwijanie postaw etycznych uczniów. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych.

15. Kształtowanie u uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej. Kształtowanie motywacji do uczenia się języka obcego. Kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się oraz korzystania z różnych źródeł wiedzy i kanałów komunikacji.

Nakład pracy studenta:

2 ECTS – przyznawane jak poniżej:

- obecność, przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, przygotowanie poprawnego konspektu lekcji: 1 ECTS

- zaliczenie końcowego testu ustnego z ww. zagadnień oraz wybranych artykułów z FDLM i JOWS : 1 ECTS

Literatura:

- EPS: Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków.

- Europejskie Portfolio Językowe dla dzieci i młodzieży w wieku powyżej 10 lat.

- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier.

- COURTILLON J. (2003) Elaborer un cours de FLE, Paris, Hachette

- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble.

- Français dans le monde - wybrane numery czasopisma.

- Języki Obce w Szkole - wybrane numery czasopisma.

- Karpińska-Szaj K. (2013) Nauczanie j. obcych uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań.

- Komorowska H. (2005) Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa.

- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (2002) (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok.

- Perry R. (2000) Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSIP Warszawa.

- Wilczyńska W. (2005) Introduction à la didactique du FLE, Wydawnictwo FLAIR, Kraków.

- wybrane podręczniki do nauczania j. francuskiego w klasach IV-VIII (zatwierdzone do użytku szkolnego).

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć poświęconych wybranym problemom dydaktyki przedmiotowej student:

Wiedza

- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu glottodydaktyki – nauczania języka francuskiego – zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu uczniów w starszym wieku szkolnym (K_W01)

- ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą metody nauczania języków obcych, charakterystykę materiałów dydaktycznych oraz cele nauczania i uczenia się języka, zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy z uczniami w starszym wieku szkolnym (K_W02)

- zna podstawową terminologię z zakresu glottodydaktyki (K_W03)

- posiada wiedzę nt. metodyki wykonywania zadań, norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w instytucjach związanych z nauczaniem języków obcych (K_W04)

Umiejętności

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dot. metod glottodydaktycznych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)

- umie samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych (K_U02)

- potrafi w sposób podstawowy dokonać oceny jakości w nauczaniu języków obcych (K_U03)

- ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych (K_U06)

- ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej (K_U11)

- dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (K_U14)

- argumentować merytorycznie z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U16)

- wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne potrafi planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych (K_U24)

Kompetencje społeczne

- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K06)

- wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej (K_K10)

- dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela (K_K11)

- odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych (K_K13)

Metody i kryteria oceniania:

Student może otrzymać 2 ECTS.

Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:

a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze): 10%

b) przygotowanie do zajęć (w tym lektura wybranych artykułów z FDLM i JOWS): 30%

c) aktywny udział w zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, symulacjach fragmentów lekcji, przedstawienie konspektu lekcji): 30%

d) pozytywne zaliczenie ustnego testu końcowego: 30%

Ocenie podlegają:

– stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych planem zajęć,

- samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz, w tym przeczytanych artykułów z dziedziny dydaktyki,

– argumentacja,

– poprawność językowa.

Praktyki zawodowe:

Zajęcia powiązane są z realizowanymi przez studentów praktykami kształtującymi kompetencje dydaktyczne.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)