Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4103-1M1S-GPEGKHJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka 4103-1M1S-GPEGKHJ |
Założenia (lista przedmiotów): | Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka 4103-1M1S-GPEGKHJ |
Założenia (opisowo): | Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresugramatzki opisowej j€yzka niemieckiego, właściwych naucyzciela języka niemieckiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności glottodzdaktzcynejj oray zna podstawową terminologię z zakresu j€yzkoynawstwa deskrzpcyjnego, właściw dla nauczania języka niemieckiego |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
1. Podział części mowy na płaszczyznach: morfologicznej, syntaktycznej i semantycznej w teorii i praktyce (ćwiczenia), 2. Wybrane zagadnienia z zakresu morfologii języka niemieckiego: strony, czasy, tryby 3. Użycie rodzajnika określonego i nieokreślonego. 4. deklinacja przymiotnika 5. semantyka czasowników modalnych 6. konstrukcje bezokolicznikowe 7. Szeregi alternacyjne |
Pełny opis: |
Wszystkie tematy realizowane są w odniesieniu do zmian historycznych w perspektywie rozwoju języka i w ujęciu kontrastywnym. 1. szeregi alternacyjne: podział czasowników w/g tradycyjnych i nowszych ujęć 2. formy nieregularne czasownika: umlaut prymarny i sekundarny 3. bezokoliczniki w j. niemieckim i sposoby zastosowania: teoria i pragmatyka 4. czasowniki modalne z bezokolicznikiem II 5. deklinacja przymiotnika ze szczególnym uwzględnieniem nieokreślonych przymiotników liczebnych 6. sposoby transformacji konstrukcji aktywnych na pasywne (pojęcia: aspekt, tranzytywność) 7. Semantyka i morfologia trybu przypuszczającego. |
Literatura: |
Helbig G./Buscha J., Deutsche Übungsgrammatik, Leipzig Helbig G./Buscha J.,Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig Jung W. Grammatik der deutschen Sprache, Leipzig |
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu gramatyki opisowej i historii języka niem, właściwych dla nauczyciela języka niemieckiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w procesie glottodydaktycznym oraz zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwia pisemne i ustne, aktywny udział w zajęciach, frekwencja |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.