Praktyka pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4103-3M3S-PP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka niemieckiego na poziomie B2, ukończone praktyki opiekuńczo-wychowawcze |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela. Praktyki zawodowe są organizowane w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje, czyli szkołach podstawowych i przedszkolach. Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak i realizowania zadań wychowawczych i opiekuńczych przedszkola, szkoły lub placówki. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów). |
Pełny opis: |
Celem praktyki jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela. Praktyki zawodowe są organizowane w tych typach szkół i placówek, do pracy w których absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje, czyli szkołach podstawowych i przedszkolach. Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak i realizowania zadań wychowawczych i opiekuńczych przedszkola, szkoły lub placówki. W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów). W programie studiów w zakresie przedmiotu dydaktyka przedmiotowa zostaje zapewniony czas na przygotowanie studentów do praktyki oraz jej omówienie. CKNJOiEE utrzymuje systematyczny kontakt ze szkołami i placówkami, w których studenci odbywają praktykę. Praktyka odbywana w ramach modułu 3 jest kontynuacją praktyki odbytej w module 2. O ile pierwsza część praktyki koncentruje się na kształceniu kompetencji opiekuńczych i wychowawczych, przygotowaniu do zarządzania grupą, diagnozowania indywidualnych potrzeb ucznia, o tyle praktyka w module 3 ma za cel przygotowanie do nauczania języka obcego w pierwszym i drugim etapie edukacyjnym, a także w przedszkolu. Obserwacja lekcji Student rozwija i sprawdza w praktyce wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia obserwacji zajęć i ich dokumentowania, umie dokonać analizy pracy nauczyciela i uczniów oraz analizy efektów pracy nauczyciela i uczniów, potrafi ocenić realizację zamierzonych przez nauczyciela celów, rozpoznaje czynniki wyznaczające osiągnięcia uczniów, rozpoznaje przyczyny trudności uczniów. Asystowanie nauczycielowi w zajęciach Student potrafi zaplanować, poprowadzić i dokumentować zajęcia, potrafi dokonać analizy pracy nauczyciela i uczniów podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów praktyk i studentów, potrafi dobrać, konstruować i modyfikować programy nauczania, potrafi zaprojektować działania edukacyjne, kierować procesem kształcenia i wychowania w klasie szkolnej (grupie), oceniać osiągnięcia szkolne uczniów, badać i modyfikować czynniki wyznaczające osiągnięcia uczniów, rozpoznawać przyczyny niepowodzeń ucznia, zna interakcje nauczyciel - rodzice/opiekunowie ucznia, uczestniczy w zebraniach z rodzicami. Samodzielne prowadzenie lekcji pod opieką nauczyciela Student potrafi dokonać analizy własnej pracy i jej rezultatów oraz analizy pracy uczniów i realizacji zamierzonych celów, współpracować z innymi nauczycielami, a w szczególności wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym, współpracować z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Przedszkole, szkoła lub placówka przyjmująca studenta na praktyki zawodowe stwarza warunki umożliwiające studentowi zarówno poznanie różnych klas i zespołów uczniowskich, jak i zdobycie pożądanego doświadczenia pedagogicznego w zakresie organizacji pracy przedszkola, szkoły lub placówki, planowania, realizowania i oceniania wyników procesów kształcenia, zapewnia dostęp do pracowni specjalistycznych, sprzętu i pomocy dydaktycznych, wyznacza opiekunów praktyk przyjmujących studentów na praktyki zawodowe. Stwarza warunki umożliwiające studentowi samodzielne opracowanie konspektów lekcji/scenariuszy zajęć w oparciu o informacje i wskazówki przekazane przez opiekuna praktyk. Stwarza warunki do prowadzenia w ramach praktyk zajęć lekcyjnych z języka obcego z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, a zwłaszcza treści i zasobów' edukacyjnych znajdujących się na portalach internetowych. W związku z koniecznością integracji zdobywanych przez studentów umiejętności z procesem kształcenia, praktyki zawodowe odbywają się w przeważającej części w okresie realizacji zajęć w uczelni. Praktyki zawodowe nie mogą odbywać się wyłącznie w okresie wolnym od zajęć dydaktycznych w uczelni. Udział studenta w zajęciach objętych praktykami zawodowymi jest dokumentowany. Praktyki zawodowe podlegają ocenie z uwzględnieniem opinii opiekuna praktyk w szkole. |
Literatura: |
Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (2003): Deutschunterricht planen. Berlin / München: Langenscheidt Bovet, G. / Huwendiek, V. (2000): Pädagogik und Psychologie für den Lehrerberuf. Berlin: Cornelsen. S. 240 - 263 Glaboniat, M. / Müller, M. / Rusch, P. (2002): Profile Deutsch. Berlin / München: Langenscheidt Głowacka B. (2005): Czego Janek się nauczy... Przewodnik metodyczny dla nauczycieli do Europejskiego Portfolio Językowego. Warszawa: CODN Ziebell, B. (2000): Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin / München: Langenscheidt |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent zna i rozumie: K_W05 elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych K_W06 w uporządkowany sposób procesy wychowania i kształcenia oraz ich filozoficzne, społeczno-kulturowe, historyczne, biologiczne, psychologiczne i medyczne podstawy K_W11 w sposób podstawowy i uporządkowany różne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące K_W13 w podstawowym zakresie strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych K_W14 w sposób podstawowy różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej K_W15 w elementarnym zakresie metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej K_W16 w podstawowym zakresie budowę i funkcje systemu edukacji K_W20 w podstawowym stopniu zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach związanych z edukacją Umiejętności - absolwent potrafi: K_U07 dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności psychopedagogicznej K_U08 wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U11 ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej K_U12 posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań wychowawczych ; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów psychologicznych i pedagogicznych oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań K_U13 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych K_U14 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu K_U27 animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: K_K08 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu K_K10 podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej K_K11 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela K_K12 dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z własną i cudzą pracą, poszukiwania optymalnych rozwiązań, postępowania zgodnie z zasadami etyki K_K13 odpowiedzialnego przygotowywania się do swojej pracy, projektowania i wykonywania działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wyliczana według wzoru: a x 0,5 + b x 0,5, gdzie a= ocena szkolnego opiekuna praktyki b = dokumentacja praktyki (dziennik praktyk, arkusze obserwacji, konspekty lekcji) |
Praktyki zawodowe: |
Na terenie każdej szkoły bezpośrednim opiekunem studenta-praktykanta jest wyznaczony przez dyrekcję szkolny opiekun praktyk - nauczyciel języka niemieckiego. Szkolny opiekun praktyki ustala plan pracy studenta, ponadto terminy i formy zajęć pozalekcyjnych. Uniwersytecki opiekun praktyk jest upoważniony do: - porozumiewania się z dyrekcją szkoły, - kontaktowania się z nauczycielem-opiekunem praktyki w danej szkole, - kontrolowania przebiegu praktyki, - hospitowania wybranych lekcji studentów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.