Wiedza o kulturze i historii krajów niemieckiego obszaru językowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4103-3MS-WOKNOJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o kulturze i historii krajów niemieckiego obszaru językowego |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zorientowanie studentów w problematyce kulturalnej i historii krajów niemieckojęzycznych oraz wyrobienie w nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zorientowanie studentów w problematyce kulturalnej krajów niemieckojęzycznych oraz wyrobienie w nich umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych. Należy tu szczególnie uwzględniać istotne momenty w rozwoju nurtów kulturowych, doktryny estetyczne, zwłaszcza w czasach nowszych oraz zachodzące zmiany w tym zakresie. Kulturoznawstwo jest przedmiotem interdyscyplinarnym. Treściami nauczania winna być zatem społeczna historia sztuk: architektury, muzyki, rzeźby, malarstwa a także korespondencje sztuk. Formą realizacji zajęć jest wykład/konwersatorium oparte o dyskusje i interpretacje zjawisk prowadzące do opanowania przez studentów ustalonej problematyki i literatury. |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: - Wilhelm Gössmann: Deutsche Kulturgeschichte im Grundriß. Grupello Verlag 2006. - Helmut M. Müller: Deutsche Geschichte in Schlaglichtern. Meyers Lexikonverlag, Mannheim 1996. - Prezentacje i teksty źródłowe przygotowane przez wykładowcę. Literatura uzupełniająca: - Wir Deutschen. (Film: die 13-teilige Serie). Inter Nationes. Hamburg 1991. - Thiele, Johannes: Die Bilder der Deutschen, was uns verbindet, was uns bewegt. 2005 - Klotz, Heinrich, Warnke, Martin: Geschichte der deutschen Kunst 600-2000, 3 Bde. Beck Verlag, München 2002-03. - K. Fuchs, H. Raab: dtv-Wörterbuch zur Geschichte, Bd. 1-2. München, 8. Auflage 1992. Strony internetowe: - http://www.ieg.-maps.uni-mainz.de – strona zawiera mapy dotyczące niemieckiej i europejskiej historii. Mapy te dotyczą następujących tematów: polityka, gospodarka, administracja itp. Mapy dotyczą lat 1806-2003. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu wydarzeń i zjawisk kulturotwórczych w krajach niemieckiego obszaru językowego H1P_W01 K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego H1P_W03 K_W13 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach w niemieckojęzycznym obszarze kulturowym S1A_W04 K_W14 ma elementarną wiedzę o podobieństwach i różnicach oraz związkach pomiędzy krajami niemieckojęzycznymi i Polską S1A W02 S1A_W03 K_W15 ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w demokracji niemieckojęzycznego obszaru językowego S1A W05 S1A_W09 K_W22 ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych istotnych dla bezkonfliktowego współżycia społecznego S1A_W07 Umiejętności K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów przydatnych w przyswojeniu treści związanych z niemieckojęzycznym obszarem kulturowym. H1P_U01 K_U04 posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych z przygotowaniem prezentacji w grupie – ustalenie zadań itd. H1P_U04 K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w ramach zadań grupowych dotyczących np. zalet i wad systemów politycznych czy edukacyjnych niemieckiego obszaru językowego H1P_U10 K_U10 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie kultury krajów niemieckiego obszaru językowego, w języku polskim i języku niemieckim, szczególnie podczas poszukiwania informacji do prezentacji zaliczeniowych, a także podczas inicjatyw kulturalnych organizowanych przez UW oraz Instytut Goethego, Instytut Austriacki i inne instytucje i organizacje związane z niemieckojęzycznym obszarem kulturowym H1P_U11 K_U11 posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku niemieckim, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu kultury niemieckiego obszaru językowego, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U12 K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych języku niemieckim, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu kultury niemieckiego obszaru językowego, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13 K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów H1A_U06 K_U22 potrafi animować prace koleżanek i kolegów podczas prac grupowych czy w parach oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie S1A_U06 K_U24 potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania H1A_U05 K_U25 potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu dokonując ewaluacji prezentacji zaliczeniowej S1A_U06 K_U27 posiada umiejętności językowe pozwalające na komunikowanie się na poznane zagadnienia dotyczące kultury niemieckiego obszaru językowego w języku niemieckim Kompetencje społeczne K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie podejmując pracę samodzielną w ramach przedmiotu kulturoznawstwo niemieckiego obszaru językowego H1P_K01 K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02 K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy poprzez m.in. pogłębianie i rozpowszechnianie wiedzy na związane z tymi zagadnieniami tematy H1P_K05 K_K06 uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form – korzystając z informacji z polecanych stron internetowych oraz biorąc udział w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez stowarzyszenia, instytuty i organizacje propagującą kulturę niemieckiego obszaru językowego H1P_K06 K_K07 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia H1A K01 K_K13 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, czyli studiowania i wykonuje rzetelnie zadania w ramach studiów S1A K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze); b) przygotowanie do zajęć (znajomość stanu badań, tekstów źródłowych, przynoszenie kserokopii tekstów źródłowych na zajęcia); c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji); d) rozwiązywanie zadań na platformie e) zaliczenie testów kontrolnych na platformie f) portfolio z projektem własnym Kryteria oceny projektu: Ocenie podlegają: – związek pracy z tematem, – samodzielność i wnikliwość interpretacji, – sposób wykorzystania stanu badań (bibliografii), – umiejętność wykorzystywania informacji o kontekście kulturowym, – kompozycja (celowość, logika, przejrzystość), – styl, poprawność językowa, ort. i int., – sposób sporządzenia przypisów i bibliografii. Metody oceny pracy studenta – ocena ciągła (bieżące przygotowanie do ćwiczeń i aktywność): 10% oceny końcowej, – pisemne testy kontrolne na platformie: 40% oceny końcowej, – projekt własny: 50% oceny końcowej |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.