Historia literatury krajów niemieckiego obszaru językowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4103-5M1S-HLKNOJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury krajów niemieckiego obszaru językowego |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Po ukończeniu konwersatorium student - potrafi scharakteryzować główne prądy literackie w historii literatury niemieckojęzycznej właściwe dla poszczególnych epok, - potrafi również zanalizować i zinterpretować wybrane dzieło literatury niemieckojęzycznej z wymienionych na liście lektur obowiązkowych i wskazać na jego przykładzie na związki pomiędzy literaturą, historią i uwarunkowaniami społecznymi danej epoki, - potrafi scharakteryzować życie autora dzieła i jego twórczość, - potrafi także wybrać i zastosować odpowiednie formy dydaktyzacji dla wskazanych tekstów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium z wykorzystania tekstu literackiego w nauczaniu języka niemieckiego jest zapoznanie studentów z głównymi prądami literackimi w historii literatury niemieckojęzycznej i z przykładowymi, reprezentatywnymi dla epoki utworami literackimi, najczęściej z krótkimi formami literackimi bądź też z fragmentami prozy. Konwersatorium poświęcone jest interpretacji wskazanych tekstów literackich i pokazaniu możliwości dydaktyzacji wybranych tekstów literackich. |
Pełny opis: |
Celem konwersatorium z wykorzystania tekstu literackiego w nauczaniu języka niemieckiego jest zapoznanie studentów z głównymi prądami literackimi w historii literatury niemieckojęzycznej i z przykładowymi, reprezentatywnymi dla epoki utworami literackimi, najczęściej z krótkimi formami literackimi bądź też z fragmentami prozy. Analiza tekstów literackich i ich interpretacja ma na celu ukazanie związków pomiędzy literaturą, historią i uwarunkowaniami społecznymi czasu, w którym powstały. Studenci analizują fragmenty lub w większości przypadków całość dzieł literackich. Po analizie i interpretacji wybranych dzieł literackich prowadzący zajęcia omawia ze studentami możliwości dydaktyzacji wybranych tekstów, wskazuje na celowość zastosowania wybranych metod dydaktyzacji przygotowując studentów do pracy z uczniami. Nakład pracy studenta: – 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium w semestrze (tzw. kontaktowych), – 30 godzin pracy własnej w semestrze |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Teksty utworów odwanianych na zajęciach, zobacz zakres tematyczny |
Efekty uczenia się: |
K_W07 zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu historii literatury niemieckiej K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu historii literatury niemieckiej zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy nauczyciela K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków K_U11 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest: a) obecność na zajęciach (student ma prawo tylko do dwóch nieobecności w semestrze); b) przygotowanie do zajęć (znajomość tekstów źródłowych, przynoszenie kserokopii tekstów źródłowych na zajęcia); c) aktywność (uczestnictwo w dyskusji); d) zaliczenie testu kontrolnego po semestrze: Ilościowe-procentowe kryteria oceny testów kontrolnych: 0%-50% punktów – ocena 2 51%-66% punktów – ocena 3 67%-75% punktów – ocena 3+ 76%-86% punktów – ocena 4 87%-90% punktów – ocena 4+ 91-100 % punktów – ocena 5 2. Metody oceny pracy studenta – ocena ciągła (bieżące przygotowanie do ćwiczeń i aktywność): 50% oceny końcowej, – semestralny pisemny test kontrolny: 50% oceny końcowej, – egzamin: 100% oceny końcowej z egzaminu |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.