Historia literatury krajów niemieckiego obszaru językowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4103-6M1S-HLKNOJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury krajów niemieckiego obszaru językowego |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium z wykorzystania tekstu literackiego w nauczaniu języka niemieckiego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zjawiskami w ruchu literackim po 1945 roku. Przedmiotem omówień i analiz są wybrane utwory z gatunku prozy i liryki. Ich interpretacja pozwali poznać przemiany w krajobrazie powojennej literatury niemieckojęzycznej i pokazać możliwości dydaktyzacji literackiego tekstu na lekcjach języka niemieckiego. |
Pełny opis: |
Celem konwersatarium jest zapoznanie studentów z twórczością zarówno najwybitniejszych przedstawicieli literatury niemieckojęzycznej, debiutujących w pierwszym dziesięcioleciu po drugiej wojnie światowej, jak i przedstawicieli najmłodszej generacji, która zaczęła publikować swoje teksty w latach po przełomie politycznym w 1989 roku.Analiza i interpretacja wybranych utworów ma na celu ukazanie związków między literaturą a polityczno-społecznymi uwarunkowaniami czasu, w którym powstały i zwrócenie uwagi na język i różne strategie pisarskie autorów. Przedmiotem zajęć są również wybrane metody dydaktyzacji, które przgotowują studentów do pracy z uczniami w szkole. Nakład pracy studenta: -30 godzin uczestnictwa w konwersatorium w semestrze ( tzw. kontaktowych) -30 godzin pracy własnej w semestrze Zakres tematów: Literatura niemieckojęzyczna w latach 1949 -1989. RFN, NRD, Austria, Szwajcaria. Główne kierunki rozwoju. Przemiany formy w prozie, dramacie i w poezji. Grupy literackie w RFN i w Austrii, ich założenia programowe i ich przedstawiciele. Pisarze i poeci – laureaci Nagrody Nobla w dziedzinie literatury: Nelly Sachs, Heinrich Böll, Günter Grass, Elfriede Jelinek, Hertha Müller. Literatura kobiet w RFN, NRD i w Austrii. Literatura po upadku muru berlińskiego i zjednoczeniu Niemiec. Problematyka, forma i język młodej prozy. ( C. Kracht, W. Kaminer, B. Schlink, J. Zeh u.a.) |
Literatura: |
I. Bachmann: Undine geht H. Böll: Ansichten eines Clowns ( Fragmente) G. Grass: Katz und Maus(Fragmente) E. Jelinek: Die Ausgesperrten ( Fragmente) T. Bernhard: Frost ( Fragmente) F. Dürrenmatt: Der Henker und sein Richter-/Die Panne Ch. Wolf: Kassandra(Fragmente) J. Hermann: Sonja Literatura obowiązkowa: N. Honsza: Deutschsprachige Literaturgeschichte der Gegenwart, Warszawa 1980 W. Emmerich: Kleine Literaturgeschichte der DDR, erweiterte Neuausgabe, Leipzig 1997. V. Wehdkind: Die deutsche Einheit und die Schriftsteller. Literarische Verarbeitung der Wende seit 1989, Stuttgart 1995 Literatura nadobowiązkowa: W. Barner( Hg.): Geschichte der deutschen Literatur von 1945 bis zur Gegenwart, Beck, München 1994 . M. Czarnecka:Historia literatury niemieckiej. Zarys, Wrocław 2011 K. E. Reiman: Schreiben nach der Wende? Wende im Schreiben? Literaroische Reflexionen nach 19898/90, Würzburg 2008 |
Efekty uczenia się: |
K_W07 zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu literatury niemieckiego obszaru językowego K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu literatury niemieckiego obszaru językowego zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy nauczyciela K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U18 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauczania i wychowania, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy K_K06 uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Skala ocen przedstawia się natępująco: na 100 punktów 65.0-74,5 – dostateczny ( 3) 75.0- 79.0 – 3.5( dostateczny plus) 79.5- 88.0- 4 ( dobry 88.5- 92.5- 4,5. ( dobry plus) 93.00 – 100- 5 ( bardzo dobry) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.