Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury krajów niemieckiego obszaru językowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4103-6M1S-HLKNOJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia literatury krajów niemieckiego obszaru językowego
Jednostka: Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem konwersatorium z wykorzystania tekstu literackiego w nauczaniu języka niemieckiego jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zjawiskami w ruchu literackim po 1945 roku. Przedmiotem omówień i analiz są wybrane utwory z gatunku prozy i liryki. Ich interpretacja pozwali poznać przemiany w krajobrazie powojennej literatury niemieckojęzycznej i pokazać możliwości dydaktyzacji literackiego tekstu na lekcjach języka niemieckiego.

Pełny opis:

Celem konwersatarium jest zapoznanie studentów z twórczością zarówno najwybitniejszych przedstawicieli literatury niemieckojęzycznej, debiutujących w pierwszym dziesięcioleciu po drugiej wojnie światowej, jak i przedstawicieli najmłodszej generacji, która zaczęła publikować swoje teksty w latach po przełomie politycznym w 1989 roku.Analiza i interpretacja wybranych utworów ma na celu ukazanie związków między literaturą a polityczno-społecznymi uwarunkowaniami czasu, w którym powstały i zwrócenie uwagi na język i różne strategie pisarskie autorów. Przedmiotem zajęć są również wybrane metody dydaktyzacji, które przgotowują studentów do pracy z uczniami w szkole.

Nakład pracy studenta:

-30 godzin uczestnictwa w konwersatorium w semestrze ( tzw. kontaktowych)

-30 godzin pracy własnej w semestrze

Zakres tematów:

Literatura niemieckojęzyczna w latach 1949 -1989. RFN, NRD, Austria, Szwajcaria. Główne kierunki rozwoju. Przemiany formy w prozie, dramacie i w poezji.

Grupy literackie w RFN i w Austrii, ich założenia programowe i ich przedstawiciele.

Pisarze i poeci – laureaci Nagrody Nobla w dziedzinie literatury: Nelly Sachs, Heinrich Böll, Günter Grass, Elfriede Jelinek, Hertha Müller.

Literatura kobiet w RFN, NRD i w Austrii.

Literatura po upadku muru berlińskiego i zjednoczeniu Niemiec. Problematyka, forma i język młodej prozy.

( C. Kracht, W. Kaminer, B. Schlink, J. Zeh u.a.)

Literatura:

I. Bachmann: Undine geht

H. Böll: Ansichten eines Clowns ( Fragmente)

G. Grass: Katz und Maus(Fragmente)

E. Jelinek: Die Ausgesperrten ( Fragmente)

T. Bernhard: Frost ( Fragmente)

F. Dürrenmatt: Der Henker und sein Richter-/Die Panne

Ch. Wolf: Kassandra(Fragmente)

J. Hermann: Sonja

Literatura obowiązkowa:

N. Honsza: Deutschsprachige Literaturgeschichte der Gegenwart, Warszawa 1980

W. Emmerich: Kleine Literaturgeschichte der DDR, erweiterte Neuausgabe, Leipzig 1997.

V. Wehdkind: Die deutsche Einheit und die Schriftsteller. Literarische Verarbeitung der Wende seit 1989,

Stuttgart 1995

Literatura nadobowiązkowa:

W. Barner( Hg.): Geschichte der deutschen Literatur von 1945 bis zur Gegenwart, Beck, München 1994 .

M. Czarnecka:Historia literatury niemieckiej. Zarys, Wrocław 2011

K. E. Reiman: Schreiben nach der Wende? Wende im Schreiben? Literaroische Reflexionen nach 19898/90, Würzburg 2008

Efekty uczenia się:

K_W07 zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu literatury niemieckiego obszaru językowego

K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu literatury niemieckiego obszaru językowego zorientowaną na zastosowania praktyczne w pracy nauczyciela

K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków

K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

K_U18 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauczania i wychowania, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów

K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów

K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

K_K06 uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym.

Skala ocen przedstawia się natępująco: na 100 punktów

65.0-74,5 – dostateczny ( 3)

75.0- 79.0 – 3.5( dostateczny plus)

79.5- 88.0- 4 ( dobry

88.5- 92.5- 4,5. ( dobry plus)

93.00 – 100- 5 ( bardzo dobry)

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)