Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Literature I (Literatura amerykańska I)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AL001
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Literature I (Literatura amerykańska I)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość języka angielskiego na poziomie B2, podstawowa wiedza o badaniach w naukach humanistycznych; umiejętność pisania krótszych tekstów akademickich; podstawowa wiedz na temat budowania argumentacji, paragrafów, redakcji tekstów.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs dokonuje przeglądu amerykańskiej literatury okresu od 1620 do 1885. Rozpoczyna się w momencie powstania pierwszych kolonii w Ameryce Północnej a kończy po Wojnie Secesyjnej. Konwersatorium to będzie okazją, by przeczytać i szczegółowo omówić ważniejsze teksty z siedemnastego i osiemnastego wieku, przykłady najważniejszych gatunków literackich charakterystycznych dla wczesnego okresu niepodległej Ameryki i amerykańskiego romantyzmu. Jednym z głównych wątków zajęć są stosunki etniczne i rasowe: doświadczenie niewolnictwa, sytuacja rdzennych Amerykanów; stereotypy i uprzedzenia.

Pełny opis:

Chronologicznie omawiane będą lektury dotyczące następujących tematów:

Kultura Purytanów w Nowej Anglii w siedemnastym i osiemnastym wieku; kultura kolonii na Południu; kontakty z Indianami; Jeremiada jako gatunek literacki.

Schyłek kalwinizmu i era Oświecenia w amerykańskich koloniach.

Poezja i proza na przełomie osiemnastego i dziewiętnastego wieku: główne idee i formy

Literatura amerykańska w pierwszych dekadach amerykańskiej republiki

Mroczny Romantyzm i Gotyk (E. A. Poe)

Amerykańska proza przed wojną secesyjną (Hawthorne)

Amerykański transcendentalizm (R. W. Emerson, H.D. Thoreau)

Kultura i literatura popularna przed Wojną Secesyjną („Chata wuja Toma” jako tekst ikoniczny)

Wspomnienia Afroamerykanów z czasów niewolnictwa

Twórczość Hermana Melville’a

Poezja W. Whitmana i E. Dickinson

Literatura:

PURITANIZM

• John Winthrop, “A Modell of Christian Charity” (s. 1-3, 7-9)

• “The Coming of the Wasichu” [Brule Sioux]

• Mary Rowlandson, A Narrative of the Captivity and Restoration of Mrs. Mary Rowlandson (wybór)

• Edward Taylor, “Upon a Spider Catching a Fly”

• Anne Bradstreet, “The Author to Her Book”, “Upon Burning of Our House, July 10th, 1666”

• Jonathan Edwards, “Personal Narrative” lub “Sinners in the Hands of an Angry God” (do decyzji osoby prowadzacej daną grupę)

OŚWIECENIE

• Benjamin Franklin, Autobiography, Part II

PRE-ROMANTYZM

• Philip Freneau, “Lines Occasioned by a Visit to an Old Indian Burying Ground”

• Charles Brockden Brown, “Somnambulism”

• Washington Irving, “Rip Van Winkle” lub “The Legend of Sleepy Hollow” (do decyzji)

ROMANTYZM

• Edgar Allan Poe, “The Raven,” “The Tell-Tale Heart,” “The Black Cat”

• Nathaniel Hawthorne The Scarlet Letter lub “My Kinsman, Major Molineux” I jedno dodatkowe opowiadanie do wyboru (decyzję czy dana grupa czyta opowiadania czy SL podejmuje osoba prowadząca)

AFROAMERYKANIE I NIEWOLNICTWO

• Phillis Wheatley, “On Being Brought from Africa to America,” "To His Excellency, General Washington"

• Frederick Douglass, “What to the Slave Is the Fourth of July?”

• Frederick Douglass, Narrative of the Life of Frederick Douglass, an American Slave (I-IV; X),

• Harriet Jacobs, Incidents of the Life of a Slave Girl (I, VI, X)

KWESTIA INDIAŃSKA

• William Apess, “An Indian’s Looking-Glass for the White Man”

• Ralph Waldo Emerson, "Letter to Martin Van Buren"

TRANSCENDENTALIZM

• Ralph Waldo Emerson, “Self-Reliance”

• Henry David Thoreau, “Civil Disobedience”; wybrane fragmenty z Walden

MELVILLE

• Herman Melville, “Bartleby, the Scrivener” lub “Billy Budd, Sailor” (do decyzji osoby prowadzącej)

POEZJA

• Walt Whitman, “Song of Myself” (części:1, 2, 3, 6)

• Emily Dickinson: pięć wierszy wybranych przez osobę prowadzącą (wśród nich: “Because I Could Not Stop for Death”)

MARK TWAIN

"The Story of a Bad Little Boy," "The Story of a Good Little Boy," “The Celebrated Jumping Frog…," "Journalism in Tennessee"

Efekty uczenia się:

Student/ka

WIEDZA

zna i rozumie:

- główne trendy i wytwory literatury amerykańskiej, gatunki literackie typowe dla literatury amerykańskiej, głównych jej przedstawicieli, w odniesieniu do literatury USA od ery kolonialnej do czasów wojny secesyjnej

- podstawy teoretyczne i metodologiczne literaturoznawstwa, w tym terminologię używaną w historii literatury amerykańskiej, w odniesieniu do literatury USA od ery kolonialnej do czasów wojny secesyjnej

- związki pomiędzy kulturą USA i literaturą amerykańską

- interdyscyplinarne konteksty literatury amerykańskiej okresu od czasów kolonialnych do wojny sesyjnej, jej konteksty społeczne i polityczne

UMIEJĘTNOŚCI

potrafi:

- interpretować dzieła literatury amerykańskiej okresu od czasów kolonialnych do wojny secesyjnej w kontekście szeroko pojętej kultury amerykańskiej

- znajdować i krytycznie analizować źródła literackie i przygotowywać na ich temat prezentacje ustne i prace pisemne w języku angielskim

- uczestniczyć, pod opieką opiekuna naukowego, w przygotowaniu projektów badawczych w zakresie literatury amerykańskiej okresu od czasów kolonialnych do wojny secesyjnej

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

jest gotów:

- wykorzystywać zdobytą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu literatury amerykańskiej okresu do wojny secesyjnej celem formułowania własnych opinii, oraz uznawać jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywne uczestniczenie w zajęciach - 30 p.

test w połowie semestru - 30 p.

test na zakończenie semestru - 40 p.

Skala ocen

100-97 5!

96-91 5

90-84 4+

83-78 4

77-68 3+

67-60 3

59-0 2

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 160 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Wilczyński
Prowadzący grup: Anna Grzybowska, Karolina Lebek, Aleksandra Leniarska, Joanna Mąkowska, Marta Usiekniewicz, Marek Wilczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)