American Literature I (Literatura amerykańska I)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AL001 | Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | American Literature I (Literatura amerykańska I) | ||
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich | ||
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie B2, podstawowa wiedza o badaniach w naukach humanistycznych; umiejętność pisania krótszych tekstów akademickich; podstawowa wiedz na temat budowania argumentacji, paragrafów, redakcji tekstów. |
||
Skrócony opis: |
Kurs dokonuje przeglądu amerykańskiej literatury okresu od 1620 do 1885. Rozpoczyna się w momencie powstania pierwszych kolonii w Ameryce Północnej a kończy po Wojnie Secesyjnej. Konwersatorium to będzie okazją, by przeczytać i szczegółowo omówić ważniejsze teksty z siedemnastego i osiemnastego wieku, przykłady najważniejszych gatunków literackich charakterystycznych dla wczesnego okresu niepodległej Ameryki i amerykańskiego romantyzmu. Jednym z głównych wątków zajęć są stosunki etniczne i rasowe: doświadczenie niewolnictwa, sytuacja rdzennych Amerykanów; stereotypy i uprzedzenia. |
||
Pełny opis: |
Chronologicznie omawiane będą lektury dotyczące następujących tematów: Kultura Purytanów w Nowej Anglii w siedemnastym i osiemnastym wieku; kultura kolonii na Południu; kontakty z Indianami; Jeremiada jako gatunek literacki. Schyłek kalwinizmu i era Oświecenia w amerykańskich koloniach. Poezja i proza na przełomie osiemnastego i dziewiętnastego wieku: główne idee i formy Literatura amerykańska w pierwszych dekadach amerykańskiej republiki Mroczny Romantyzm i Gotyk (E. A. Poe) Amerykańska proza przed wojną secesyjną (Hawthorne) Amerykański transcendentalizm (R. W. Emerson, H.D. Thoreau) Kultura i literatura popularna przed Wojną Secesyjną („Chata wuja Toma” jako tekst ikoniczny) Wspomnienia Afroamerykanów z czasów niewolnictwa Twórczość Hermana Melville’a Poezja W. Whitmana i E. Dickinson |
||
Literatura: |
PURITANIZM • John Winthrop, “A Modell of Christian Charity” (s. 1-3, 7-9) • “The Coming of the Wasichu” [Brule Sioux] • Mary Rowlandson, A Narrative of the Captivity and Restoration of Mrs. Mary Rowlandson (wybór) • Edward Taylor, “Upon a Spider Catching a Fly” • Anne Bradstreet, “The Author to Her Book”, “Upon Burning of Our House, July 10th, 1666” • Jonathan Edwards, “Personal Narrative” lub “Sinners in the Hands of an Angry God” (do decyzji osoby prowadzacej daną grupę) OŚWIECENIE • Benjamin Franklin, Autobiography, Part II PRE-ROMANTYZM • Philip Freneau, “Lines Occasioned by a Visit to an Old Indian Burying Ground” • Charles Brockden Brown, “Somnambulism” • Washington Irving, “Rip Van Winkle” lub “The Legend of Sleepy Hollow” (do decyzji) ROMANTYZM • Edgar Allan Poe, “The Raven,” “The Tell-Tale Heart,” “The Black Cat” • Nathaniel Hawthorne The Scarlet Letter lub “My Kinsman, Major Molineux” I jedno dodatkowe opowiadanie do wyboru (decyzję czy dana grupa czyta opowiadania czy SL podejmuje osoba prowadząca) AFROAMERYKANIE I NIEWOLNICTWO • Phillis Wheatley, “On Being Brought from Africa to America,” "To His Excellency, General Washington" • Frederick Douglass, “What to the Slave Is the Fourth of July?” • Frederick Douglass, Narrative of the Life of Frederick Douglass, an American Slave (I-IV; X), • Harriet Jacobs, Incidents of the Life of a Slave Girl (I, VI, X) KWESTIA INDIAŃSKA • William Apess, “An Indian’s Looking-Glass for the White Man” • Ralph Waldo Emerson, "Letter to Martin Van Buren" TRANSCENDENTALIZM • Ralph Waldo Emerson, “Self-Reliance” • Henry David Thoreau, “Civil Disobedience”; wybrane fragmenty z Walden MELVILLE • Herman Melville, “Bartleby, the Scrivener” lub “Billy Budd, Sailor” (do decyzji osoby prowadzącej) ‘CHATA WUJA TOMA’ JAKO TEKST I IKONA KULTURY • Harriet Beecher Stowe, Uncle Tom's Cabin; or, Life Among the Lowly (rozdziały: TOM 1: IV; VII; X, XIII; TOM II 2: XX, XVI, XXXVIII) • Wybrane materiały ze strony internetowej: “Uncle Tom’s Cabin and American Culture” http://utc.iath.virginia.edu/interpret/interframe.html • Wybrane sceny z filmu: “Uncle Tom’s Cabin” (1927) POEZJA • Walt Whitman, “Song of Myself” (części:1, 2, 3, 6) • Emily Dickinson: pięć wierszy wybranych przez osobę prowadzącą (wśród nich: “Because I Could Not Stop for Death”) HUCK FINN • Samuel Clemens (Mark Twain), Adventures of Huckleberry Finn (rozdziały: 1-9; 14, 15, 19, 31, 39, 42-43. Uwaga: Grupy ćwiczeniowe, które nie czytały The Scarlet Letter, powinny przeczytać całą powieść) |
||
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: WIEDZA • dysponuje podstawową wiedzą na temat gatunków literackich typowych dla literatury amerykańskiej XVII-XIX wieku oraz głównych przedstawicieli tej literatury; • zna podstawową terminologię stosowaną w badaniach nad literaturą amerykańską; • rozumie podstawowe tendencje w literaturze amerykańskiej i jej główne trendy; • posiada podstawową wiedzę w zakresie mitologii amerykańskiej; • rozumie, jak rozwój literatury amerykańskiej był kształtowany przez społeczne i polityczne zmiany w koloniach a potem w Stanach i jak ta literatura odzwierciedlała te zmiany, • zna główne podziały regionalne w tradycji literatury amerykańskiej; UMIEJĘTNOŚCI • potrafi stosować podstawowe metody analizy literackiej; • potrafi stosować terminy typowe dla amerykańskiej krytyki literackiej; • potrafili identyfikować i formułować pytania badawcze dotyczące literatury amerykańskiej; KOMPETENCJE - potrafi współpracować z grupą, brać aktywny udział w dyskusji; - jest otwarty na rozmaite interpretacje tekstów a także wizje kultury i społeczeństwa USA; - potrafi formułować własne poglądy w formie ustnej i pisemnej w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i uczestniczenie w zajęciach 30% Test w połowie semestru 20% Test końcowy 20% Jeden krótki esej do napisania w domu 30% |
||
Praktyki zawodowe: |
------------------ |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 160 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Wilczyński | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kamińska, Agnieszka Kotwasińska, Anna Kurowicka, Joanna Mąkowska, Natalia Pamuła, Marek Wilczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.