American Literature II (Literatura amerykańska II)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW004 | Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | American Literature II (Literatura amerykańska II) | ||
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich | ||
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | angielski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Wykład omawia główne trendy literatury amerykańskiej po Wojnie Secesyjnej; skupia się zarówno na zagadnieniach estetycznych jak i źródłach ideologicznych tej literatury i uwarunkowaniach kulturowych. Zaczyna od Marka Twaina, problemów realizmu w literaturze, naturalizmu i literatury regionalnej. Później omawia twórczość Henry'ego Jamesa . Po omówieniu literatury społecznie zaangażowanej z lat trzydziestych, przejdziemy do omówienia najważniejszych pisarzy modernizmu, zarówno w prozie jak i poezji. Harlem Renaissance poświęcimy oddzielny wykład. Kolejny wykład omówi główne trendy poezji powojennej; jeszcze kolejny będzie poświęcony teatrowi powojennemu. Postmodernizm będzie omówiony zarówno jako trend w literaturze jak i koncepcja teoretyczna. Ostatnie wykłady będą poświęcone współczesnemu pisarstwu: literaturze różnych grup etnicznych, wiodących pisarek który twórzczośc przypada na lata siedemdziesiąte i późniejsze, literatura która powstała w reakcji na zamachy z 9/11. |
||
Pełny opis: |
1. Zajęcia wstępne 2. Mark Twain 3. Społeczne i ideologiczne nurty przełomu wieków 4. Realizm, naturalizm, literatura regionalna 5. Wstęp do modernizmu 6. Modernizm, c.d. 7. Modernizm, c.d. 8. Modernizm, c.d. 9. Harlem Renaissance 10. Literatura i wrażliwość społeczna: Lata trzydzieste i czterdzieste 11. Teatr amerykański w dwudziestym wieku 12. Lata pięćdziesiąte i szcześćdziesiąte--Konformizm i bunt 13. Główne nurty w poezji amerykańskiej po roku 1945 14. Postmodernizm i wielokulturowość 15. Współczesna literatura amerykańska (Pełny opis zawartości wykładów można znaleźć w wersji angielskiej) |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa : Mark Twain, Adventures of Huckleberry Finn (3-4 of the following chapters: 1-9; 12, 14,15, 16 19, 31, 39, 42-43; but Chapter 31 is required for all) Bret Harte, "The Outcasts of Poker Flat”; Jack London, "The South of the Slot"; Charlotte Perkins Gilman, “The Yellow Wallpaper” and "Why I Wrote…”; Kate Chopin, "Desiree’s Baby” Henry James: “Daisy Miller: A Study,” “The Jolly Corner”; Hart Crane, “The Open Boat,” Jack London, “The Law of Life”; Sarah Orne Jewett, “A White Heron,” Mary E. Wilkins Freeman, “A New England Nun”; Edith Wharton, from: The House of Mirth (Chapter XV of book I) or “The Other Two” F. S. Fitzgerald, The Great Gatsby Gertrude Stein, from The Making of Americans (Introduction); Ernest Hemingway, “A Clean, Well-Lighted Place,” “The Indian Camp,” “The Battler” Ezra Pound: “To Whistler, American”; “Portrait d’une Femme”; “A River Merchant’s Wife: A Letter”; “In a Station of the Metro”; Canto I; T.S. Eliot: “The Love Song of J. Alfred Prufrock”; “The Wasteland” (part I); Wallace Stevens: “Of Modern Poetry”; “Thirteen Ways of Looking at a Blackbird”;“Disillusionment of Ten O’Clock”; “The Snow Man”; William Carlos Williams: “Spring and All”; “To Elsie”; “The Red Wheelbarrow”; “This is Just to Say”; “Young Sycamore”; H.D.: “Mid-Day”; “Helen”; Robert Frost: “After Apple-Picking”; “The Wood-Pile,” “The Road Not Taken”; “Home Burial” William Faulkner: “A Rose for Emily”, “Barn Burning,” “That Evening Sun” ; Sinclair Lewis: from Babbit (a fragment) Langston Hughes: “The Negro Artist and the Racial Mountain” ; Jean Toomer: Cane (as excerpted in Norton); Claude Mc Kay: “If We Must Die,” “The Lynching,” “America”; Langston Hughes: “The Negro Speaks of Rivers”; “The Weary Blues”, “I, Too”; “Mulatto”; Zora Neale Hurston: “How It Feels to Be Colored Me”’; Countee Cullen: “Yet Do I Marvel” John Dos Passos, from U.S.A (the selection from Norton); John Steinbeck, “The Leader of the People” (Norton), a fragment of Grapes of Wrath; Richard Wright, “The Ethics of Living Jim Crow”; Ralph Ellison, from Invisible Man (Prologue; Chapter 1) (Norton) Arthur Miller, Death of a Salesman; Tennessee Williams, A Streetcar Named Desire; Eugene O’Neill, Long Day’s Journey Into Night; David Mamet, Glengarry Glenn Ross, or any other major American play of your choice John Updike, “The Happiest I’ve Been”; Philip Roth,“Epstein”; Norman Mailer, “The Time of Her Time”; James Baldwin, “Going to Meet the Man”; Eudora Welty, “Where is that Voice Coming From?” Allen Ginsberg, Howl (I); Robert Lowell, “Man and Wife,” “For the Union Dead”; Sylvia Plath, “Daddy,” “Lady Lazarus”; Elizabeth Bishop, “The Fish,” “At the Fishouses,” “Questions of Travel”; Frank O’Hara, “Digression on Number 1, 1948,” “Poem (Lana Turner has collapsed!),” “The Day Lady Died”, “Why I Am Not a Painter” Gwendolyn Brooks, “a song in the front yard,” “We Real Cool,” “The Ballad of Rudolph Reed” John Barth, “Nightsea Journey,” Toni Morrison, “Recitatif,” Sandra Cisneros, “Mericans”; Amy Tan, “Mother Tongue”; Sherman Alexie, “This is What It Means to Say Phoenix, Arizona”; Bharati Mukherjee “A Wife’s Story” Jonathan Franzen, “Good Neighbors,” (opening chapter of Freedom); Raymond Carver, “What We Talk about When We Talk about Love?” (1981); Alice Munro, “Meneseteung” (1989); Annie Proulx, “The Half-Skinned Steer” (1999) Literatura dodatkowa a. Malcolm Bradbury, Richard Ruland, From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature. New York 1992 b. Richard Gray, A Brief History of American Literature. Chichester 2011 |
||
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu, studenci: WIEDZA • będą mięli podstawową wiedzę na temat gatunków literackich typowych dla literatury amerykańskiej i głównych jej przedstawicieli, • będą znali podstawową terminologię używaną w historii literatury amerykańskiej, UMIEJĘTNOŚCI • będą umieli zidentyfikować podstawowe trendy w ewolucji literatury amerykańskiej, • będą mieli podstawową wiedzę na temat mitologii społeczeństwa amerykańskiego leżącej u podstaw twórczości literackiej, • będą rozumieć jak rozwój literatury amerykańskiej był kształtowany przez społeczne i polityczne zmiany w Stanach Zjednoczonych i jak literatura amerykańska odzwierciedlała te zmiany, • będą zaznajomieni z różnorodnością regionalną literatury amerykańskiej, KOMPETENCJE SPOŁECZNE • bedą rozumieć podstawowe metody analizy i interpretacji zarówno prozy jak i poezji, • będą umieli zastosować podstawowe metody, paradygmaty badawcze, i terminy typowe dla amerykańskiego krytycyzmu literackiego • będą umieli postawić nowy pytanie badawcze |
||
Metody i kryteria oceniania: |
• Egzamin koncowy: identyfikacja cytatów; pytania do wyboru (max 50 points) • Pytania obejmują materiał z wykładu jak i treści omawiane na ćwiczeniach. • Studenci, ktorzy zdadzą egzamin (uzyskując conajmniej 26 punktów), wynik jest powiększony o bonusy w oparciu o oceny z ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 140 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Kość | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Kość | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.