Social Geography of the United States (Geografia społeczna Stanów Zjednoczonych)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW044 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Social Geography of the United States (Geografia społeczna Stanów Zjednoczonych) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | kurs wstępny - podstawowy |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs dostarcza podstawowej wiedzy w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej i regionalnej Stanów Zjednoczonych pozwalającej na zrozumienie procesów zasiedlania i zagospodarowania terytorium kraju oraz jego przemian, ze szczególnym uwzględnieniem procesów zachodzących w drugiej połowie XX wieku oraz w wieku XXI. Obejmuje takie zagadnienia jak: przyrodnicze uwarunkowania rozwoju, w tym zasoby; procesy ludnościowe, osadnicze i gospodarcze; zróżnicowanie regionalne Stanów Zjednoczonych. Szczególne znaczenie mają wyzwania związane z ideą rozwoju zrównoważonego. Studenci nabywają też umiejętności świadomego posługiwania się ilustracjami kartograficznymi. |
Pełny opis: |
1. Geografia ma znaczenie! Geografia człowieka jako dyscyplina; Podejście geografii regionalnej; Geografia kulturowa; problematyka rozwoju zrównoważonego. Geografia w USA; amerykańscy geografowie. różnorodność terytorialna i ludzka w USA na mapach - mapa jako narzędzie; Mapy w innych dyscyplinach; 2. Ziemia: Terytorium na mapach: geografia fizyczna i adaptacja człowieka do środowiska; topografia, rzeki, opady, temperatury, cykl wegetacji, pierwotna roślinność, zagrożenia; zmiany w percepcji przyrody a przekształcenia środowiska; parki narodowe;nowe podejście do zasobów; redefinicja celów rozwojowych 3. Ludność: demografia a geografia; rozmieszczenie, gęstość i dynamika zaludnienia; najważniejsze trendy migracyjne; ponadnarodowy wymiar współczesnych ruchów migracyjnych; diaspory w XXI wieku; zaludnienie a różnorodność kulturowa: ludność na mapach Biura Spisów Ludności 4. Amerykańskie miasto: przestrzenie miejskie, struktury miejskie: model miasta amerykańskiego; trendy urbanistyczne; miasta amerykańskie w XXI wieku: wielkie aglomeracje w kontekście rozwoju zrównoważonego 5. Gospodarka w ujęciu geografii człowieka: tradycyjne tereny rolnicze i kultura lokalna / regionalna (Pas Zbożowy, Pas Pszenicy, Pas Kukurydzy, Pas Bawełny, Hodowlany Zachód; uprawy owoców i warzyw; uprawy leśne - główne cechy 6. Ziemia i gospodarka: Tradycyjne i nowe regiony górnicze (regiony paliwowe, dzielnice metalowe), oraz przemysłowe; Deindustrializacja i jej konsekwencje; Przypadku Detroit 7. Kryteria regionalizacji - przegląd regionów USA 8. Regiony USA - cechy społeczne, kulturowe i ekonomiczne: północny wschód: centrum władzy 9. Regiony USA cechy społeczne, kulturowe i ekonomiczne: Południe 10. Regiony USA Cechy społeczne, kulturowe i ekonomiczne Midwest 11. Regiony USA: cechy społeczne, kulturowe i ekonomiczne: Zachód 12. Alaska, Hawaje i ...... Puerto Rico? 13. Co z geografią polityczną? Wybory amerykańskie na mapach, geografia wyborcza |
Literatura: |
Birdsall, Florin J., An Outline of American Geography 1998 Washington DC Hobbs, J. J., Salter Ch. L. , "Essentials of World Regional Geography, 2006 Thomson Brooks/Cole, Fifth Edition Hudson J.C., Across this land: a regional geography of the U.S and Canada 2002 Baltimore Knox J.P, United States: Contemporary Human Geography 1988 Longman Lisocka-Jaegermann B.., 2012 Migranci w przestrzeni miast globalnych. Przypadek San Francisco w: Migracje a Społeczeństwo 16 IHPAN, Warszawa Makowski J. Geografia regionalna świata PWN Warszawa Mayda Ch., 2012 A Regional Geography of the United States and Canada: Toward a SustainableFuture, Rowman & Littlefield Publishers; |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: WIEDZA: - posiada wiedzę o miejscu i znaczeniu geografii społecznej wśród nauk społecznych, oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna podstawową terminologię używaną do analizy zjawisk społeczno-geograficznych w zakresie amerykanistyki; (K-W01, KS1_W01, KS2_W01; K_W02, KS1_W02, KS2_W02;. K_W03, KS1_W03, KS2_W03) - posiada wiedzę na temat współzależności pomiędzy ludźmi i ich naturalnym środowiskiem a stworzonym przez nich systemem społecznym, gospodarczym i politycznym; (K_W04; KS1_W04, KS2_W04) UMIEJĘTNOŚCI: - posiada umiejętność identyfikowania głównych regionów kulturowych Ameryk oraz opisu cech wyróżniających każdego z nich oraz ludzi, którzy je stworzyli (K_U05; KS1_U05, KS2_U05) - posiada umiejętność rozpoznania znaczenia, analizy i krytycznej interpretacji przestrzennych uwarunkowań i konsekwencji procesów społecznych zachodzących w Amerykach (K_U05; KS1_U05, KS2_U05) - posiada umiejętność wykorzystywania map tematycznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - jest otwarty na różne zjawiska i idee, ceni różnorodność i wielość opinii i kultur, szanuje odmienność kulturową (K_K01, KS1_K01, KS2_K01) - ma świadomość znaczenia kultury i wzorców amerykańskich dla kształtowania własnej tożsamości kulturowej (K_K05, KS1_K05, KS2_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy sprawdzający wiedzę i umiejętności przeprowadzony zostanie podczas zimowej sesji egzaminacyjnej. Do uzyskania oceny pozytywnej potrzebne jest 60% maksymalnej liczny punktów. |
Praktyki zawodowe: |
nieprzewidziane |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 210 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Ząbecki | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Ząbecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 210 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Ząbecki | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Ząbecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.