Clips, Shorts, Videos: Short Form in Audiovisual Culture (Klipy, krótkometraże, teledyski: Krótka forma w kulturze audiowizualnej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW213 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Clips, Shorts, Videos: Short Form in Audiovisual Culture (Klipy, krótkometraże, teledyski: Krótka forma w kulturze audiowizualnej) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Wykłady monograficzne na studiach II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Wykład stanowi systematyczny przegląd krótkich form we współczesnej kulturze audiowizualnej Stanów Zjednoczonych. Chociaż w przeszłości dominujące systemy medialnej cyrkulacji (film, telewizja) uprzywilejowały formy dłuższe, uważane za bardziej wartościowe, w ciągu ostatnich kilku dekad rozwój cyfrowych technik producji i dystrybucji doproadził do istnej eksplozji form krótkich. Niektóre z nich istnieją już od wielu lat (film któtkometrażowy, trailer, wideoklip), zaś inne (machinima, gatunki YouTube) pojawiły się stosunkowo niedawno. Wiele z takich form jest efemeryczna, ale błędem byłoby nie docenić ich znaczenia oraz formalnego i artystycznego wyrafinowania. |
Pełny opis: |
Wykład stanowi systematyczny przegląd krótkich form we współczesnej kulturze audiowizualnej Stanów Zjednoczonych. Chociaż w przeszłości dominujące systemy medialnej cyrkulacji (film, telewizja) uprzywilejowały formy dłuższe, uważane za bardziej wartościowe, w ciągu ostatnich kilku dekad rozwój cyfrowych technik producji i dystrybucji doproadził do istnej eksplozji form krótkich. Niektóre z nich istnieją już od wielu lat (film któtkometrażowy, trailer, wideoklip), zaś inne (machinima, gatunki YouTube) pojawiły się stosunkowo niedawno. Wiele z takich form jest efemeryczna, ale błędem byłoby nie docenić ich znaczenia oraz formalnego i artystycznego wyrafinowania. Wybrane zagadnienia: * film krótkometrażowy * teasers/previews/trailers * wideoklip * reklamy * zapisy rogzrywki * gatunki YouTube * produkcje fanowskie * vines, GIFs, etc. |
Literatura: |
Wybór artykułów, rozdziałów i doniesień prasowych dotyczących omawianych zagadnień. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA • posiada wiedzę dotyczącą historii kultury audiowizualnej w USA • rozróżnia różne media i formy amerykańskiej kultury audiowizualnej • jest świadomy różnic pomiędzy poszczególnymi mediami audiowizualnymi 2. UMIEJĘTNOŚCI • umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi • potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do kultury audiowizualnej w USA • potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych przejawów współczesnej kultury audiowizualnej w USA 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • jest świadomy różnic kulturowych między USA a Europą • jest otwarty na nowe zjawiska i idee w zakresie kultury audiowizualnej w USA • rozumie i docenia rolę audiowizualności w kulturze Stanów Zjednoczonych |
Metody i kryteria oceniania: |
W odróżnieniu od tradycyjnego wykładu z egzaminem końcowym, niniejszy będzie wymagał aktywnego zaangażowania w ciągu semestru w formie krótkich indywidualnych i grupowych zadań oraz projektu końcowego. 1) projekt końcowy - 40% 2) aktywność na zajęciach – 30% 3) aktywność śródsemestralna – 40% Ocena ostateczna (składająca się z powyższych komponentów): • ponad 90% – 5 • 85-89% – 4+ • 80-84% – 4 • 70-79% – 3+ • 60-69% – 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.