Learning by research - Local communities: spatial, ethnoracial, religious
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-LR107 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Learning by research - Local communities: spatial, ethnoracial, religious |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Konwersatoria badawcze na studiach II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia Zajęcia do wyboru - koszyk 2 - studia MA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Seminarium badawcze dla zainteresowanych społecznościami lokalnymi , które zajmując tę samą przestrzeń mogą też tworzyć wspólnoty religijne lub etniczne |
Pełny opis: |
The first part of the course gives an overview of the classic and new community studies in the US and Poland, and prepares students to conduct a community case study. In the first part of the semester, each class discusses one or two community studies. An instructor provides an introduction to the academic tradition, author, geographic area and historical context of a place and a community that a given study deals with. A student presents an overview of the objectives, methodology, evidence and conclusions of the study. The class discussion focuses on critical analysis of the study methodology, conclusions, policy recommendations, consequences for the studied community and academic legacy. The course materials include ethnographic and sociological studies of urban, suburban, rural, ethno-racial and religious communities as well as survey reports. Inspired by the methods and following the structure of the discussed studies, the students prepare a research proposal. In the second part of the semester, they conduct a research and prepare a research paper. The research should concern a selected local community either in the US or Poland. The research methods can include: observation, in-depth interviews, survey, official data analysis generated by local governments, churches and associations, newspaper content analysis, analysis of artefacts, i.e. architecture, topography, public space arrangements, family history analysis. The final paper should have a format of an academic article and be 15-20 standard pages long. 1. Introduction and Overview 2. Gans, Levittowners (1967); Heiman, Driving After Class (2015), fragments 3. Chodecka, The Bronx. Form Ghetto to Gentrification (2015) 4. Kapralski, The Battlefields of Memory (2001), Zatorska, Lokalne interpretacje pielgrzymek chasydzkich do Polski i na Ukrainę (Lelów, Leżajsk, Humań) (Lud 2016) 5. Ideas for and Design of the Research. Babbie and Eco 6. DuBois, The Philadelphia Negro (1899); Community studies from the South (1904-5) 7. Anderson, The code of the street (1990); Wright, The Code of the Suburb. Inside the World of Young Middle-Class Drug Dealers (2015) 8. Erdmans, The Grasinski Girls (2004) 9-12. Individual consultations 13. Duncan, Worlds Apart. Poverty and Politics in Rural America (2015) 14-15. Individual Consultations |
Literatura: |
Gans, Levittowners (1967); Driving After Class (2015), fragments Chodecka, The Bronx. Form Ghetto to Gentrification (2015) Kapralski, The Battlefields of Memory (2001), Zatorska, Lokalne interpretacje pielgrzymek chasydzkich do Polski i na Ukrainę (Lelów, Leżajsk, Humań) (Lud 2016) Ideas for and Design of the Research. Babbie and Eco DuBois, The Philadelphia Negro (1899); Community studies from the South (1904-5) Anderson, The code of the street (1990); Wright, The Code of the Suburb. Inside the World of Young Middle-Class Drug Dealers (2015) Erdmans, The Grasinski Girls (2004) Duncan, Worlds Apart. Poverty and Politics in Rural America (2015) |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA Student nabędzie pogłębioną wiedzę w zakresie objętym badaniem 2. UMIEJĘTNOŚCI Sformułowanie problemu badawczego Przygotowanie przeglądu literatury przedmiotu Przygotowanie projektu badawczego Wygłaszanie referatów Przeprowadzanie krytycznej analizy tekstów źródłowych Pisanie tekstu w formacie artykułu naukowego 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Omawianie wyników własnych badań Wyrażanie opinii na temat cudzych badań Dyskusja tekstów metodologicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
1. referat 20% 2. opis projektu badawczego w pierwszym semestrze oraz gotowa praca badawcza w drugim semestrze 50% 3. udział w dyskusji w pierwszym semestrze oraz udział w dyskusji i przygotowanie do indywidualnych konsultacji 30% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.