Social Movements and Social Change in Contemporary America (Ruchy społeczne i zmiana społeczna we współczesnej Ameryce)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-RS226 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Social Movements and Social Change in Contemporary America (Ruchy społeczne i zmiana społeczna we współczesnej Ameryce) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Proseminaria badawcze (nauki społeczne) na studiach II stopnia Proseminaria badawcze na studiach II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Proseminarium badawcze obejmuje wprowadzenie do teorii ruchów społecznych i metod ich badania, w tym szczególnie na punktach stycznych między obszarem kultury, polityki i procesów społecznych. Studenci i studentki będą mogli zapoznać się z głównymi koncepcjami i nurtami teoretycznymi w analizach ruchów społecznych, jak również z podstawowymi metodami badania tych zjawisk. Proseminarium skupia się zarówno na temacie jak i metodach i umiejętnościach badawczych, dlatego studenci / studentki będą mieli za zadanie przeprowadzenia własnego badania wybranego ruchu społecznego. Dlatego też wymagania związane z zaliczeniem kursu obejmują m.in. prezentację założeń badawczych i wyników badań, jak również przygotowanie raportu badawczego (15-20 stron). |
Pełny opis: |
Proseminarium badawcze obejmuje wprowadzenie do teorii ruchów społecznych i metod ich badania, w tym szczególnie na punktach stycznych między obszarem kultury, polityki i procesów społecznych. Studenci i studentki będą mogli zapoznać się z głównymi koncepcjami i nurtami teoretycznymi w analizach ruchów społecznych, jak również z podstawowymi metodami badania tych zjawisk, takich jak studium przypadku, analiza ramowa czy badania jakościowe. Proseminarium skupia się zarówno na temacie jak i metodach i umiejętnościach badawczych, dlatego studenci / studentki będą mieli za zadanie przeprowadzenia własnego badania wybranego ruchu społecznego (np. ruchu na rzecz praw obywatelskich, ruchu kobiecego, Occupy, Black Lives Matter, LGBTQ, ruchów ultraprawicowych czy alt-right). Dlatego też wymagania związane z zaliczeniem kursu obejmują m.in. prezentację założeń badawczych i wyników badań, przygotowanie raportu badawczego (15 stron) oraz dodatkowe zadania, w tym przeprowadzenie wywiadu lub analizy reprezentacji danego ruchu w mediach. |
Literatura: |
Wybrane pozycje z literatury: Blee, Kathleen (1996) “Becoming a racist: Women in Contemporary Ku Klux Klan and Neo-Nazi Groups” Gender and Society 10: 680-696. DeLaure, Marylin and Moritz Fink eds. 2017. Culture Jamming: Activism and the Art of Cultural Resistance. New York University Press: New York. Garza, Alicia (2016) “A herstory of #BlackLivesMatter Movement,” in: Are All the Women Still White?: Rethinking Race, Expanding Feminisms, Janell Hobson ed. State University of New York Press: New York, 23-28. Goodwin, Jeff and James M. Jasper. 2004. Rethinking Social Movements. Structure, Meaning and Emotion. Rowman and Littlefield: New York. Gould, Deborah B. 2009. Politics: Emotion and ACT UP's Fight against AIDS. University of Chicago Press: Chicago. Klandermans, Bert and Susanne Staggenborg eds. 2002. Methods of Social Movement Research. University of Minnesota Press: Minnesota. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - zna i rozumie trajektorię rozwoju ruchów społecznych w USA po II wojnie światowej, - zna i rozumie podstawowe koncepcje wypracowane na gruncie badań nad ruchami społecznymi (takie jak mobilizacja zasobów, struktura możliwości politycznych, ramifikacja, kolektywna tożsamość, praca emocji), - rozumie kontekst kulturowy i historyczny, w którym pojawiły się podstawowe koncepcje analizy ruchów społecznych. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi krytycznie analizować spory wokół społecznie wrażliwych kwestii, posługując się argumentacją odnoszącą się do procesów społecznych i politycznych w USA; - potrafi rozpoznać kluczowe punkty sporne między politycznymi poglądami pozostającymi w konflikcie w publicznej debacie; - potrafi zbierać dane dotyczące ruchów społecznych i używać aparatu analitycznego do analizy danych. KOMPETENCJE: - jest otwarty na różnorodne opinie dotyczące oddziaływania ruchów społecznych na współczesne amerykańskie społeczeństwo, politykę i kulturę; - ma zrozumienie dla odmiennych wizji tego jakie znaczenie miały ruchy społeczne dla amerykańskiej polityki i społeczeństwa; - potrafi pracować w grupie i angażować się w dyskusję, formułować własne poglądy, z zachowaniem szacunku i zrozumienia dla poglądów, których nie podziela. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywny udział w zajęciach (w tym przygotowanie notatek z lektur) - 20% 2. 1 prezentacja online - 30 % 3. Raport badawczy (15-20 stron) – 50% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Bekiesza-Korolczuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Bekiesza-Korolczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.