Popular Genres in the United States (Gatunki popularne w Stanach Zjednoczonych)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-RS239 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Popular Genres in the United States (Gatunki popularne w Stanach Zjednoczonych) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Proseminaria badawcze (nauki humanistyczne) na studiach II stopnia Proseminaria badawcze na studiach II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs omawia szereg gatunków popularnych, takich jak romans, science fiction, opowieść detektywistyczna, fantasy, horror i weird tale oraz analizuje ich ewolucję oraz funkcjonowanie w kulturze współczesnych Stanów Zjednoczonych. Ponieważ większość z tych gatunków albo pochodzi, albo została ukształtowana w Stanach Zjedzonych, szczególny nacisk zostanie położony na sposób w jaki, te na pierwszy rzut oka lekkie i mało wymagające opowieści, były i wciąż są odbiciem wielu zmian społecznych i ważnych kwestii politycznych. Wśród kwestii tych wymienić warto politykę, płeć kulturową i seksualność, klasizm i rasizm, oraz cielesność. |
Pełny opis: |
Kurs rozpoczyna się od wprowadzenia do teorii gatunków. Kolejne pary zajęć poświęcone będę niżej wymienionym siedmiu gatunkom, których analiza oparta jest na wybranych powieściach i opowiadaniach. W pierwszej części kursu skupimy się na wybranych gatunkach, które ukazują konkretne tematy jak również konkretne zastosowanie aparatu teoretycznego typowego dla analizy gatunków. W drugiej części kursu studenci i studentki będą mieli za zadanie przedstawić grupie plan badań oraz wyniki badań, na podstawie których napiszą pracę badawczą (10 stron). Poprzez cały semestr będziemy również ćwiczyć kluczowe umiejętności w zakresie przeprowadzania badań oraz akademickiego pisania takie jak robienie notatek, ocena źródeł, planowanie pracy i poprawa błędów, praca ze źródłami, cytowanie etc. Główne tematy: 1) Gatunki popularne - historia, konteksty i dyskursy 2) Powieść detektywistyczna i kryminał 3) Science fiction 4) Fantasy 5) Dystopia 6) Horror 7) Romans 8) (nowa) Weird Tale |
Literatura: |
Wybrana bibliografia: Wybrane opowiadania: Stephen King, H.P. Lovecraft, kolektyw Archive of Our Own, Poppy Z. Brite, Nnedi Okorafor, Sarah Paretsky etc. Literatura krytyczna: Abbott, Megan E. The Street Was Mine: White Masculinity in Hardboiled Fiction and Film Noir. New York: Palgrave, 2002. Ascari, Maurizio. A Counter-History of Crime Fiction: Supernatural, Gothic, Sensational. New York: Palgrave Macmillan, 2007. Barr, Marleen. Lost in Space: Probing Feminist Science Fiction and Beyond. The University of North Carolina Press, 1993. Belsey, Catherine, and Jane Moore, eds. The Feminist Reader: Essays in Gender and the Politics of Literary Criticism. Cambridge, MA: Blackwell, 1991. Glover, David, and Scott McCracken (eds.) The Cambridge Companion to Popular Fiction. Cambridge University Press, 2012. Griffith, Nicola and Stephen Pagel, eds. Bending the Landscape: Original Gay and Lesbian Writing, Science Fiction. Woodstock: Overlook Press, 1998. Hogle, Jerrold E. The Cambridge Companion to Gothic Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. Imarisha, Walidah and Adrienne Maree Brown, eds. Octavia’s Brood: Science Fiction Stories from Social Justice Movements. AK Press, 2015. James, Edward, and Farah Mendlesohn (eds.) The Cambridge Companion to Fantasy Literature. Cambridge University Press, 2012. Lloyd-Smith, Allan. American Gothic Fiction: An Introduction. A&C Black, 2004.Punter, David, ed. A Companion to the Gothic. London: Wiley-Blackwell, 2001. Makinen, Merja. Feminist Popular Fiction. London: Palgrave, 2001. Pearson, Wendy Gay, Veronica Hollinger and Joan Gordon, eds. Queer Universes: Sexualities in Science Fiction. Liverpool: Liverpool University Press, 2008. Radway, Janice. A. Reading the Romance: Women, Patriarchy, and Popular Literature. Chapel Hill and London: The University of North Carolina Press. 1991. Rzepka, Charles and Lee Horsley, eds. A Companion to Crime Fiction. Chichester: Wiley, 2010. Saunders, Corinne (ed.) A Companion to Romance: From Classical to Contemporary. Malden: Blackwell, 2004. Simmons, David (ed.) New Critical Essays on H.P.Lovecraft. 2013.Wisker, Gina. Horror Fiction: An Introduction. A&C Black, 2005. Smajić, Srdjan. Ghost-Seers, Detectives, and Spiritualists: Theories of Vision in Victorian Literature and Science. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. Williams, Raymond. Culture is Ordinary. In: Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism. Verso: 1989. Teksty mogą ulec zmianie. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student/ka: 1. WIEDZA * posiada wiedzę dotyczącą różnych gatunków oraz ich rozwoju * rozpoznaje najważniejsze motywy i środki wyrazu w różnych gatunkach * posiada zaawansowaną wiedzę historycznych procesów odzwierciedlonych w tekstach kultury popularnej w USA 2. UMIEJĘTNOŚCI • umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi • potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do szeregu zjawisk w ramach kultury popularnej • potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE * jest świadomy kulturowego znaczenia gatunków literackich * potrafi organizować wyniki badań w jasnej formie pisemnej i ustnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Jako, że jest to intensywne proseminarium (8 ECTS), ilość pracy zarówno w czasie zajęć jak i poza nimi znacząco wykracza poza wymagania zwykłego kursu. Oprócz samodzielnych badań, które studenci będą prowadzić pod kierunkiem wykładowcy, do wymagań proseminarium należą: * aktywny udział w proseminarium 20% * prezentacja w czasie zajęć 20% * anotowana bibliografia TV 20% * praca semestralna (10 stron) 40% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.