(Re)Imagining the World: American Speculative Fiction
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-RS248 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | (Re)Imagining the World: American Speculative Fiction |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Proseminaria badawcze na studiach II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs skupi się na sposobach, w jakie amerykańska literatura spekulatywna angażuje się w problemy społeczne, kulturowe i polityczne współczesnego świata. Omówimy wykorzystywane w tym gatunku sposoby wyobrażania sobie alternatyw, krytykę obecnej sytuacji i modyfikowanie przyjętych za pewnik ram myślenia. |
Pełny opis: |
Kurs skupi się na sposobach, w jakie amerykańska literatura spekulatywna angażuje się w problemy społeczne, kulturowe i polityczne współczesnego świata. Omówimy wykorzystywane w tym gatunku sposoby wyobrażania sobie alternatyw, krytykę obecnej sytuacji i modyfikowanie przyjętych za pewnik ram myślenia. Czytając (i oglądając) szeroki wachlarz spekulatywnych fikcji i krytycznych tekstów dotyczących science fiction, przemyślimy krytyczne i twórcze możliwości oferowane przez ten gatunek. Niektóre tematy obejmują: Utopie / dystopie Obce inteligencje Ekologie SF Spekulatywne opowieści o historii Załączona lista źródeł ma charakter wstępny i będzie uzupełniana i zmieniana w oparciu o zainteresowania uczestników. Jest to kurs wymagający czytania dużej liczby tekstów; co najmniej 50% omawianych materiałów będzie literaturą. Uczestnicy muszą chcieć czytać zarówno literaturę piękną jak i teksty krytyczne, oraz dokonywać krytycznej analizy tekstów literackich (choć omawiane będą również seriale telewizyjne i filmy). Ponieważ proseminarium koncentruje się zarówno na właściwym temacie, jak i metodach badawczych i umiejętnościach, studenci wybiorą tekst z gatunku speculative fiction, przeanalizują go przy użyciu wybranej aparatury teoretycznej i napiszą 10-15-stronicową pracę, oprócz kilku innych wymagań kursu. |
Literatura: |
Primary texts (selection, subject to change) The Handmaid’s Tale, Margaret Atwood The Only Harmless Great Thing, Brooke Bolander This is How You Lose the Time War, Amal El-Mohtar and Max Gladstone “The Lifecycle of Software Objects,” Ted Chiang “The Ones Who Walk Away from Omelas,” Ursula K LeGuin “The Ones who Stay and Fight,” NK Jemisin “The Effluent Engine,” NK Jemisin Children of Time, Adrian Tchaikovsky “Bloodchild,” Octavia Butler Annihilation, Jeff Van der Meer Battlestar Galactica (2004-2009), created by Ronald D. Moore Mad Max: Fury Road (2015), dir. George Miller Dawn of the Planet of the Apes (2014), dir. Matt Reeves Arrival (2016), dir. Denis Villeneuve Chew (2009-2016), created by John Layman and Rob Guillory Secondary Literature Carrington, andré m. Speculative Blackness: The Future of Race in Science Fiction. Univ. Of Minnesota Press, 2016. Csicsery-Ronay, Istvan. The Seven Beauties of Science Fiction. Wesleyan University Press, 2011. Hollinger, Veronica, Wendy Gay Pearson, Joan Gordon (eds.). Queer Universes: Sexualities in Science Fiction. Liverpool University Press, 2008. Melzer, Patricia. Alien Constructions: Science Fiction and Feminist Thought. University of Texas Press, 2006. Rieder, John. Colonialism and the Emergence of Science Fiction. Wesleyan Univ. Press, 2008. Schalk, Sami. Bodyminds Reimagined: (Dis)ability, Race, and Gender in Black Women's Speculative Fiction. Duke University Press, 2018. Seymour, Nicole. Strange Natures: Futurity, Empathy, and the Queer Ecological Imagination. Univ. of Illinois Press, 2013. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA * ma wiedzę na temat współczesnej amerykańskiej speculative fiction * zdaje sobie sprawę z ewolucji konwencji, trendów i tematów podejmowanych w gatunku speculative fiction * ma zaawansowaną wiedzę na temat zaangażowania amerykańskiej speculative fiction we współczesne problemy społeczne i polityczne 2. UMIEJĘTNOŚCI * potrafi analizować teksty gatunku speculative fiction * potrafi formułować krytyczne argumenty dotyczące tekstów kultury * potrafi wykorzystać w swoich własnych badaniach szereg akademickich perspektyw i metodologii 3. KOMPETENCJE * Potrafi zaplanować i podjąć działania badawcze niezbędne do napisania samodzielnej pracy naukowej * potrafi publicznie zaprezentować swój projekt i wyniki badań * potrafi aktywnie i z szacunkiem angażować się w dyskusje grupowe |
Metody i kryteria oceniania: |
Ponieważ jest to intensywne seminarium (8 ECTS), wymagany nakład pracy, zarówno na zajęciach, jak i poza nimi, jest większy niż w przypadku przeciętnego przedmiotu. Oprócz samodzielnych badań, które studenci przeprowadzą pod kierunkiem instruktora, wymagania seminaryjne obejmują: * aktywny udział w seminariach 20% * prezentacja na zajęciach propozycji projektu końcowego 20% * bibliografia kluczowych tekstów akademickich (annotated bibliography) istotnych dla wybranego tekstu, do wykorzystania w pracy 20% * 10-15 stronicowa praca 40% Ocena końcowa (składająca się z powyższych): ponad 90% - 5; 85–89% - 4+; 75–84% - 4; 70–74% - 3+; 60-69% - 3. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.