Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

(Re)Imagining the World: American Speculative Fiction

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-RS248
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: (Re)Imagining the World: American Speculative Fiction
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Proseminaria badawcze na studiach II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
proseminaria

Skrócony opis:

Kurs skupi się na sposobach, w jakie amerykańska literatura spekulatywna angażuje się w problemy społeczne, kulturowe i polityczne współczesnego świata. Omówimy wykorzystywane w tym gatunku sposoby wyobrażania sobie alternatyw, krytykę obecnej sytuacji i modyfikowanie przyjętych za pewnik ram myślenia.

Pełny opis:

Kurs skupi się na sposobach, w jakie amerykańska literatura spekulatywna angażuje się w problemy społeczne, kulturowe i polityczne współczesnego świata. Omówimy wykorzystywane w tym gatunku sposoby wyobrażania sobie alternatyw, krytykę obecnej sytuacji i modyfikowanie przyjętych za pewnik ram myślenia. Czytając (i oglądając) szeroki wachlarz spekulatywnych fikcji i krytycznych tekstów dotyczących science fiction, przemyślimy krytyczne i twórcze możliwości oferowane przez ten gatunek.

Niektóre tematy obejmują:

Utopie / dystopie

Obce inteligencje

Ekologie SF

Spekulatywne opowieści o historii

Załączona lista źródeł ma charakter wstępny i będzie uzupełniana i zmieniana w oparciu o zainteresowania uczestników.

Jest to kurs wymagający czytania dużej liczby tekstów; co najmniej 50% omawianych materiałów będzie literaturą. Uczestnicy muszą chcieć czytać zarówno literaturę piękną jak i teksty krytyczne, oraz dokonywać krytycznej analizy tekstów literackich (choć omawiane będą również seriale telewizyjne i filmy).

Ponieważ proseminarium koncentruje się zarówno na właściwym temacie, jak i metodach badawczych i umiejętnościach, studenci wybiorą tekst z gatunku speculative fiction, przeanalizują go przy użyciu wybranej aparatury teoretycznej i napiszą 10-15-stronicową pracę, oprócz kilku innych wymagań kursu.

Literatura:

Primary texts (selection, subject to change)

The Handmaid’s Tale, Margaret Atwood

The Only Harmless Great Thing, Brooke Bolander

This is How You Lose the Time War, Amal El-Mohtar and Max Gladstone

“The Lifecycle of Software Objects,” Ted Chiang

“The Ones Who Walk Away from Omelas,” Ursula K LeGuin

“The Ones who Stay and Fight,” NK Jemisin

“The Effluent Engine,” NK Jemisin

Children of Time, Adrian Tchaikovsky

“Bloodchild,” Octavia Butler

Annihilation, Jeff Van der Meer

Battlestar Galactica (2004-2009), created by Ronald D. Moore

Mad Max: Fury Road (2015), dir. George Miller

Dawn of the Planet of the Apes (2014), dir. Matt Reeves

Arrival (2016), dir. Denis Villeneuve

Chew (2009-2016), created by John Layman and Rob Guillory

Secondary Literature

Carrington, andré m. Speculative Blackness: The Future of Race in Science Fiction. Univ. Of Minnesota Press, 2016.

Csicsery-Ronay, Istvan. The Seven Beauties of Science Fiction. Wesleyan University Press, 2011.

Hollinger, Veronica, Wendy Gay Pearson, Joan Gordon (eds.). Queer Universes: Sexualities in Science Fiction. Liverpool University Press, 2008.

Melzer, Patricia. Alien Constructions: Science Fiction and Feminist Thought. University of Texas Press, 2006.

Rieder, John. Colonialism and the Emergence of Science Fiction. Wesleyan Univ. Press, 2008.

Schalk, Sami. Bodyminds Reimagined: (Dis)ability, Race, and Gender in Black Women's Speculative Fiction. Duke University Press, 2018.

Seymour, Nicole. Strange Natures: Futurity, Empathy, and the Queer Ecological Imagination. Univ. of Illinois Press, 2013.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA

* ma wiedzę na temat współczesnej amerykańskiej speculative fiction

* zdaje sobie sprawę z ewolucji konwencji, trendów i tematów podejmowanych w gatunku speculative fiction

* ma zaawansowaną wiedzę na temat zaangażowania amerykańskiej speculative fiction we współczesne problemy społeczne i polityczne

2. UMIEJĘTNOŚCI

* potrafi analizować teksty gatunku speculative fiction

* potrafi formułować krytyczne argumenty dotyczące tekstów kultury

* potrafi wykorzystać w swoich własnych badaniach szereg akademickich perspektyw i metodologii

3. KOMPETENCJE

* Potrafi zaplanować i podjąć działania badawcze niezbędne do napisania samodzielnej pracy naukowej

* potrafi publicznie zaprezentować swój projekt i wyniki badań

* potrafi aktywnie i z szacunkiem angażować się w dyskusje grupowe

Metody i kryteria oceniania:

Ponieważ jest to intensywne seminarium (8 ECTS), wymagany nakład pracy, zarówno na zajęciach, jak i poza nimi, jest większy niż w przypadku przeciętnego przedmiotu. Oprócz samodzielnych badań, które studenci przeprowadzą pod kierunkiem instruktora, wymagania seminaryjne obejmują:

* aktywny udział w seminariach 20%

* prezentacja na zajęciach propozycji projektu końcowego 20%

* bibliografia kluczowych tekstów akademickich (annotated bibliography) istotnych dla wybranego tekstu, do wykorzystania w pracy 20%

* 10-15 stronicowa praca 40%

Ocena końcowa (składająca się z powyższych): ponad 90% - 5; 85–89% - 4+; 75–84% - 4; 70–74% - 3+; 60-69% - 3.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)