Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Protest Literature

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-RS264
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Protest Literature
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Proseminaria badawcze na studiach II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
proseminaria

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

This course explores the relationship between broadly understood protest literature and mid-20th and 21st-century movements for change and justice in the United States: from civil rights and anti-war movements to Black Lives Matter and environmental justice movements. We will explore a variety of genres, including manifestos, essays, speeches, reportages, short stories, protest poetry and songs as well as photographs and posters, addressing their aesthetic, political, rhetorical, and performative functions. Some of the authors and artists whose works we will discuss include James Baldwin, Audre Lorde, Beat generation writers, Nina Simone, Patti Smith, Michael Herr, Juliana Spahr, and Ta-Nehisi Coates.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

This course explores the relationship between broadly understood protest literature and mid-20th and 21st-century movements for change and justice in the United States: from civil rights and anti-war movements to Black Lives Matter and environmental justice movements. Examining the functions of protest literature "on and off the page," we will consider how it can voice social critique, empower individuals and communities, and contribute to cultural change. We will explore a variety of genres, including manifestos, essays, pamphlets, speeches, reportage, short stories, protest poetry and songs as well as visual materials (mainly photographs and posters), addressing their aesthetic, political, rhetorical, and performative functions. Some of the authors and artists whose works we will discuss include James Baldwin, Audre Lorde, Beat generation writers, Nina Simone, Patti Smith, Michael Herr, Juliana Spahr, and Ta-Nehisi Coates.

Literatura: (tylko po angielsku)

Zoe Trodd, ed. American Protest Literature

James Baldwin, My Dungeon Shook

Amiri Baraka, Black Art

Aude Lorde, Poetry is Not A Luxury

The Combahee River Collective Statement

Stonewall Documents

Lesbian Avengers, Dyke Manifesto

Patti Smith, People Have the Power

Nina Simone, Mississippi Goddam

Michale Herr, Dispatches

Jack Kerouac, On the road

Lawrence Ferlingetti, Speak Out

Jericho Brown, The Tradition

Julian Spahr, That Winter The Wolf Came

Ta-Nehisi Coates, Between the World and Me

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

Upon completion of this course, students should:

- understand the relationship between American protest literature and the discussed movements for change and justice in the US

- gain knowledge about the discussed works and the historical contexts in which they were created

- gain knowledge about complex relationship between various forms of dissent and subversion in literature and society

- display an increased fluency in close reading and text analysis

- display an increased ability to critically engage with literary texts and visual materials

- be able to write an argumentative and well-structured research paper

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

This is an intensive and research-based course, which brings together literary, cultural, and historical contexts. Apart from active participation in classes, students are required to do research on the selected topic under the instructor's guidance. The total percentage of each student’s final grade will be determined according to the following scale:

20% active class participation

20% in-class presentation

20 % annotated bibliography

40% final research paper (ca. 15 pages)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)