The USA and World War I (Stany Zjednoczone i I Wojna Światowa)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SA009 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | The USA and World War I (Stany Zjednoczone i I Wojna Światowa) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - koszyk 2 - studia BA - 2 i 3 rok Zajęcia do wyboru - koszyk 3 - studia BA - 2 i 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs dotyczył będzie najważniejszych problemów wewnętrznych i międzynarodowych przed którymi stanęły rząd i społeczeństwo amerykańskie w latach 1914-1921. Dyskutowane będą kwestie neutralności (formalnej i faktycznej) Ameryki w tych latach; proalianckie i proniemieckie postawy obywateli amerykańskich; przyczyny przyłączenia się USA do wojny i rola tego państwa w pokonaniu Państw Centralnych. Omawiać będziemy program zakończenia wojny oraz budowy mechanizmu światowego bezpieczeństwa zaproponowany przez prezydenta Wilsona, jak również przyczyny i okoliczności jego politycznej porażki w latach 1919-1920. |
Pełny opis: |
Kurs dotyczył będzie najważniejszych problemów wewnętrznych i międzynarodowych wobec których stanęły rząd i naród amerykański w latach 1914-1921. Dyskutowana będzie sprawa neutralności (zarówno formalnej jak faktycznej) Ameryki między 1914 i 1917 rokiem. Obejmuje to także proalianckie i proniemieckie postawy wielu Amerykanów, dla których związki z ich, lub ich przodków, krajami ojczystymi były tak samo ważne jak lojalność wobec nowej ojczyzny. Z kolei rozpatrywana będą powody włączenia się USA do wojny w 1917 roku i decydująca rola tego mocarstwa w pokonaniu Niemiec. Wreszcie, analizować będziemy 14-punktowy program prezydenta Woodrow Wilsona zakończenia wojny i stworzenia systemu zabezpieczającego świat przed wojnami w przyszłości. Przyczyny i okoliczności jego politycznej klęski w latach 1919-1921 b edą także omawiane. Tę porażkę Wilsona zanalizuje się na tle innych rezultatów I Wojny Światowej, zarówno międzynarodowych jak wewnętrznych (takich jak napięcia pomiędzy USA i Japonią, prohibicja lub sprawa praw wyborczych kobiet). Materiały źródłowe obejmą teksty przemówień, artykuły prasowe, wspomnienia oraz dokumenty dyplomatyczne z okresu między 1914 i 1921 rokiem. Zakres tematów zajęć: - Amerykańska neutralność i spory o nią 1914-1916 - Dylematy pacyfistów amerykańskich 1914-1916 - Kłopoty z neutralnością – USA i niemiecka wojna podwodna w 1915 r. - Ostatnie wątpliwości administracji prezydenta Woodrow Wilsona 1916-1917 - Przekraczając Rubikon – przystąpienie USA do wojny w 1917 roku - „Wojna o Koniec Wojen” – USA jako mocarstwo walczące 1917-1918 - Od zwycięstwa do klęski – walka prezydenta Wilsona o nowy ład światowy 1918-1920 - Rywalizujący sojusznicy – USA, Japonia i Rosja Sowiecka 1917-1919 - Bezpośrednie i długofalowe skutki wojny dla Wewnętrznych dziejów USA |
Literatura: |
* Annals of America Chicago 1976, t. 13 i 14 * Henry S. Commager (ed.) Documents of American History 9th edition, Englewood Cliffs, N. Jersey 1973, t. 2 * Anna Cipriano Venzon (ed.) The United States In the First Word War. An Encyclopedia N. York-London 1995 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA a/ Ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu Wielkiej Wojny 1914-1918 w historii USA i całego Świata b/ Dostrzega dynamikę i konsekwencje zmian, które I wojna światowa wniosła do życia politycznego, społecznego i gospodarczego Stanów Zjednoczonych c/ Rozumie rolę dziedzictwa tej wojny w amerykańskiej kulturze 2. UMIEJĘTNOŚCI a/ Wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy pozycją wielkiego mocarstwa w świecie a sytuacją ogólnoświatową b/ Krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące rozumienia i oceny roli USA podczas całego okresu I wojny światowej c/ Interpretuje dynamikę zjawisk politycznych i militarnych okresu I wojny światowej w wymiarze amerykańskim i – ogólnie – pozaeuropejskim. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE a/ Jest świadomy roli spuścizny I wojny światowej w rozumieniu roli międzynarodowej USA dla obywatela współczesnych Stanów Zjednoczonych b/ Rozumie i docenia znaczenie udziału państwa w rozstrzyganiu wielkich konfliktów międzynarodowych dla procesu integracji społeczeństwa amerykańskiego c/ Potrafi zająć własne stanowisko wobec kontrowersji w amerykańskich i europejskich ocenach znaczenia udziału USA w I wojnie światowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach i aktywny udział w nich (60%); przynajmniej jedna prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (20%); praca pisemna o objętości 10 stron, lub dwie po 5 stron, spełniające powyższe wymogi (20%); krótkie indywidualne omówienie zajęć z prowadzącym przed uzyskaniem zaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.