Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

The Vietnam War (Wojna Wietnamska)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SA018-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: The Vietnam War (Wojna Wietnamska)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie OSA
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Rozpoczęty podczas II wojny światowej konflikt w Indochinach stał się w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku drugim wielkim starciem zbrojnym Zimnej Wojny, po Wojnie Koreańskiej. Od roku 1965 do 1973 USA z kilkoma sojusznikami zaangażowały się tam militarnie. Kurs dotyczył będzie tych wydarzeń, jak również ogromnego ich wpływu na zarówno międzynarodową jak wewnętrzną sytuację Stanów Zjednoczonych. Analizowane będą także tło historyczne konfliktu i jego następstwa dla wszystkich uczestników.

Pełny opis:

Rozpoczęty podczas II wojny światowej konflikt w Indochinach stał się w latach 1960-tych i 1970-tych drugą wielką konfrontacją militarną Zimnej Wojny w Azji, po Wojnie Koreańskiej. Od 1965 do 1973 roku USA wraz z kilkoma sojusznikami zaangażowały się tam militarnie. Kurs dotyczył będzie owych wydarzeń jak również ich ogromnego wpływu na zarówno międzynarodową jak wewnętrzna sytuację Stanów Zjednoczonych. Historyczne tło konfliktu oraz jego następstwa dla wszystkich uczestników także będą analizowane. Rola USA w konfliktach indochińskich pomiędzy rokiem 1950 i 1975, zwanych potocznie Wojną Wietnamską, była i nadal jest zapewne najbardziej kontrowersyjną kwestią w całej historii amerykańskiej polityki zagranicznej. Do dziś zarówno Amerykanie jak i opinia światowa są mocno podzieleni w poglądach na tę sprawę. Militarna i polityczno-ideologiczna konfrontacja w odległym regionie Azji miała silny wpływ na sytuację wewnętrzna Ameryki, zarówno polityczna jak kulturową. Walki o Indochiny były częścią konfliktu ogólnoświatowego – Zimnej Wojny. Polityczna porażka USA i całego bloku zachodniego, poniesiona tam w połowie lat siedemdziesiątych, otwiera erę sukcesów komunizmu na całym świecie trwającą prawie do roku 1989. Już sam ten fakt czyni Wojnę Wietnamską bardzo ważnym wydarzeniem w amerykańskiej historii. Były jednakże i inne ważne wymiary tej wojny, które miały silny wpływ na społeczeństwo amerykańskie. To wówczas nastolatkowi rozpoczęli rewoltę kulturową i stali się tym, co dziś zwane jest „pokoleniem 1968”, tak istotnym zjawiskiem w dzisiejszej Ameryce i Europie Zachodniej.

Celem kursu jest analiza przyczyn wiodących do zaangażowania się Stanów Zjednoczonych w Indochinach, form tego zaangażowania oraz ich następstw dla USA – tak międzynarodowych jak wewnętrznych, krótko- i długofalowych. Omawiane będą następujące grupy problemów – korzenie kwestii indochińskiej, począwszy od francuskich rządów kolonialnych oraz wpływu II wojny światowej jak i I Rundy z lat 1945-1954, gdy siły Francji i Vietminhu walczyły ze sobą o panowanie nad tym regionem – okoliczności początku amerykańskiego zaangażowania w to, co stało się antykomunistyczną krucjatą w Azji Południowo-Wschodniej; narodziny Teorii Domina i jej akceptacja przez administrację Eisenhowera – amerykańskie działania zbrojne w Wietnamie Południowym od 1965 roku i spory polityczne wokół tych posunięć wewnątrz rządu Stanów Zjednoczonych; zjawisko debaty publicznej o tej kwestii w Ameryce i narodziny ruchów antywojennych młodzieży, a nawet weteranów wojennych – procesy stopniowej redukcji i wycofywania sił amerykańskich i sprzymierzonych z Wietnamu od 1968 roku i zmiany roli USA w Indochinach, widziane na tle międzynarodowej i wewnętrznej sytuacji Ameryki – skutki zaangażowania w Indochinach dla historii zarówno Stanów Zjednoczonych jak i Azji Południowo-Wschodniej.

Na podstawowe źródła składają się amerykańskie dokumenty dyplomatyczne, kongresowe, rządowe i wojskowe, materiały prasowe, wspomnienia i wywiady.

Literatura:

A. Sources - "Annals of America" Chicago 1976

- "Documents of American Diplomacy" ed. by M.D. Gambone, Westport, Conn., 2002

- "Documents of American History" ed. by H.S. Commager, 9th ed., Englewood Cliffs, N.Jersey 1973

- Lehrack Otto J. "No Shining Armor. The Marines at War in Vietnam. An Oral History" Lawrence, KS, 1992

- McNamara Robert S. "In Retrospect: The Tragedy and Lessons of Vietnam", N.York 1995

B. Literature - Herring George C. "America's Longest War. The United States and Vietnam 1950-1975" N.York 1979

- Karnow Stanley "Vietnam. The First Complete History Account of Vietnam War", N.York 1983

- Michałek Krzysztof "Amerykańskie Stulecie. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1900-2001" Warszawa 2004

- Ostaszewski Piotr "Wietnam: Najdłuższy konflikt powojennego świata 1945-1975" Warszawa 2000

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA

a/ Ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu Wojny Wietnamskiej dla pozycji międzynarodowej i dziejów wewnętrznych Ameryki

b/ Rozumie rolę debaty publicznej w amerykańskiej kulturze politycznej

c/ Rozpoznaje złożone relacje między czynnikami ideologicznymi i praktycznymi w amerykańskiej polityce zagranicznej epoki Zimnej Wojny

2. UMIEJĘTNOŚCI

a/ Umie wyjaśnić zjawiska z historii najnowszej na podstawie zróżnicowanego materiału źródłowego

b/ Formułuje hipotezy badawcze i dowodzi ich w oparciu o właściwie dobrane i krytycznie analizowane źródła

c/ Formułuje własne sądy dotyczące relacji władza – społeczeństwo w USA

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

a/ Jest świadomy rzeczywistego znaczenia spraw zagranicznych dla obywatela współczesnych Stanów Zjednoczonych.

b/ Rozumie ważność swobody wypowiedzi dla obywatela państwa demokratycznego

c/ Uzupełnia i udoskonala swą wiedzę z zakresu historii amerykańskiej polityki zagranicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach (40%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (30%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia (30%) oraz krótkie omówienie z nim pracy studenta/ki podczas trwania kursu przed uzyskaniem stopnia.

W razie realizacji zajęć tylko w trybie online:

Aktywne uczestnictwo w zajęciach (30%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (25%); quizy na niektórych zajęciach (20%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym (25%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)