Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

History of Women in the United States (Historia kobiet w Stanach Zjednoczonych)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SA021
Kod Erasmus / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: History of Women in the United States (Historia kobiet w Stanach Zjednoczonych)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kurs poświęcony jest doświadczeniom amerykańskich kobiety w przeszłości, od czasów kolonialnych do teraźniejszości. Przyjrzymy się szczególnie takim tematom jak: zmieniające się ideologie definiujące role kobiet w społeczeństwie amerykańskim, doświadczenia kobiet w domu i w pracy, dążenie do uzyskania pełnych praw obywatelskich i politycznych oraz zróżnicowania w tych kwestiach w zależności od rasy i klasy społecznej.

Pełny opis:

Kurs poświęcony jest doświadczeniom amerykańskich kobiety w przeszłości, od czasów kolonialnych do teraźniejszości. Przyjrzymy się szczególnie takim tematom jak: zmieniające się ideologie definiujące role kobiet w społeczeństwie amerykańskim, doświadczenia kobiet w domu i w pracy, dążenie do uzyskania pełnych praw obywatelskich i politycznych oraz zróżnicowania w tych kwestiach w zależności od rasy i klasy społecznej.

Wśród omawianych tematów znajdą się: kobiety w kolonialnej Ameryce, republikańskie macierzyństwo, niewolnice, życie prywatne i „domowość”, kobiety u imigracja, Amerykanki w ruchach społecznych i politycznych, fale amerykańskiego feminizmu.

Zakres tematów zajęć:

Okres kolonialny

Rewolucja

Kobiety na amerykańskim Południu

Wiktoriańska ideologia „domowości”

Kobiety pracujące

Życie codzienne, zdrowie i choroba w XIX w.

Imigrantki

Prawa wyborczy oraz ruchy reformatorskie i społeczne

Życie publiczne w międzywojniu

Życie prywatne w międzywojniu

Wojna i powojnie

Druga fala

Literatura:

Mary Beth Norton, Founding Mothers and Fathers. Gendered Power and the Forming of American Society, New York: Alfred A. Knopf, 1996.

Mary Beth Norton, “ We Commenced Perfect Statesmen,” in: Liberty’s Daughters. The Revolutionary Experience of American Women, 1750-1800, Boston-Toronto: Little, Brown and Company, 1980,

Deborah Gray White, “Female Slaves: Sex Roles and Status in the Antebellum Plantation South,” in: Half Sisters of History. Southern Women and the American Past, Durham and London: Duke University Press, 1994.

Barbara Welter, The Cult of True Womanhood, 1820-1860, “American Quarterly” 18 (2, 1966): 151-174.

History of Wage-Earning Women in the United States, New York and London: Oxford University Press, 1982.

Janet F. Brodie, “A Story of Love and Family Limitation,” in: Contraception and Abortion in the 19th America, Ithaca and London: Cornell University Press, 1994.

George J. Sanchez, “’Go after the Women. Americanization and the Mexican Immigrant Woman, 1915-1929, in Mothers and Motherhood. Readings in American History, ed. Rima D. Apple and Janet Goldin, Columbus: Ohio State University Press, 1997.

Barbara Leslie Epstein, “ The Woman’s Crusade and Home Protection,” in: The Politics of Domesticity. Women, Evangelism, and Temperance in Nineteenth Century America. Middletown, Conn.: Wesleyan University Press, 1981

Estelle B. Freedman, “Separatism as a Strategy: Female Institution Building and American Feminism, 1870-1930,” Feminist Studies 5 (3,1979), 512-529.

Rima D. Apple, “The Modern Way.” Mothers circa 1920-1945,” in: Perfect Motherhood. Science and Childrearing in America, New Brunswick: Rutgers University Press, 2006.

Wini Breines. Young, White and Miserable. Growing Up Female in the Fifties, Chicago: The University of Chicago Press, 2001.

J. S. de Hart, Second-Wave Feminists and the Dynamics of Social Change, in: Women’s America. Refocusing the Past, ed. L. K. Kerber and J. S. de Hart, New York and Oxford: Oxford University Press, 2004.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA

- rozumie wybrane tematy z historii kobiet w USA od czasów Rekonstrukcji do okresu początku XXI w.

- potrafi zauważyć związek pomiędzy historią kobiet i ogólną historią USA, używając historii kobiet jako przykładu przy omówieniu ogólnych zmian w przeszłości Stanów Zjednoczonych

- potrafi posługiwać się terminologią używaną w pisarstwie historycznym i przy analizie przeszłości

2. UMIEJĘTNOŚCI

- umie syntetyzować materiał w celu zaprezentowania argumentów wskazujących na jego zrozumienie historii kobiet w USA

- potrafi analizować źródła, poznając dzięki nim epokę, w której były wytworzone

- potrafi krytycznie ocenić literaturę przedmiotu, w tym podręczniki i książki naukowe, oraz krytycznie posługiwać się publikacjami historyków w celu zrozumienia historii kobiet w USA

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- potrafi zaprezentować zadany materiał oraz sformułować i obronić swoje zdanie

- potrafi zabrać głos publicznie, prezentując argumenty będące poparciem jego tez

- ceni różnorodność i wielość opinii i kultur

Metody i kryteria oceniania:

1. obecność na zajęciach

2. aktywność na zajęciach i wykonywanie zadanych ćwiczeń (40%) – studenci zobligowani są do przygotowania się do zajęć i zaznajomienia się z zalecanymi materiałami

3. prezentacja (20%) – krótka, maks. 15 min. prezentacja zadanego tekstu naukowego

4. esej - 4-5 stron (40%)

Oceny: 100-90/5; 89-86/4+; 85-79/4; 78-73/3+; 72-60/3; 59-0/2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)