Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Political Thought (Amerykańska myśl polityczna)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SB052
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: American Political Thought (Amerykańska myśl polityczna)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem tych zajęć jest zapoznanie się z najważniejszymi pojęciami, prądami i tradycjami amerykańskiej myśli politycznej. W ramach zajęć studenci zapoznają się również z najważniejszymi debatami w ramach amerykańskiej myśli politycznej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem tych zajęć jest zapoznanie się z najważniejszymi pojęciami, prądami i tradycjami amerykańskiej myśli politycznej. W ramach zajęć studenci zapoznają się również z najważniejszymi debatami w ramach amerykańskiej myśli politycznej. Punktem wyjścia tych zajęć jest przekonanie, że myśl polityczna jest refleksją nad polityką i jako taka również jest działaniem politycznym. Zgodnie z tym podejściem studenci będą omawiać literaturę źródłową – artykuły, pamflety, korespondencje oraz dokumenty – najważniejszych polityków, działaczy i teoretyków. Początkowe spotkania będą poświęcone kwestiom historycznym (myśl kolonialna, myśli czasów rewolucji, debaty dotyczące charakteru Unii oraz abolicjonizmu), kolejne będą miały charakter problemowy (wolność, równość, demokracja, nieposłuszeństwo obywatelskie, feminizm, polityka tożsamości).

Pełny opis:

Celem tych zajęć jest zapoznanie się z najważniejszymi pojęciami, prądami i tradycjami amerykańskiej myśli politycznej. W ramach zajęć studenci zapoznają się również z najważniejszymi debatami w ramach amerykańskiej myśli politycznej. Punktem wyjścia tych zajęć jest przekonanie, że myśl polityczna jest refleksją nad polityką i jako taka również jest działaniem politycznym. Zgodnie z tym podejściem studenci będą omawiać literaturę źródłową – artykuły, pamflety, korespondencje oraz dokumenty – najważniejszych polityków, działaczy i teoretyków. Początkowe spotkania będą poświęcone kwestiom historycznym (myśl kolonialna, myśli czasów rewolucji, debaty dotyczące charakteru Unii oraz abolicjonizmu), kolejne będą miały charakter problemowy (uzasadnienie dążenia do niepodległości, debaty dotyczące amerykańskiej Konstytucji oraz natury amerykańskiego federalizmu, feminizm, polityka tożsamości). Studenci poznają pojęcia fundamentalne dla amerykańskiej myśli politycznej (demokracja, republika, federalizm, nieposłuszeństwo obywatelskie, etc.). Wybór lektur będzie odzwierciedlał różnorodność i bogactwo amerykańskich idei politycznych.

Studenci będą zachęcani do krytycznej refleksji nad współczesnym znaczeniem zawartych idei omawianych na zajęciach.

Literatura:

Materiały do zajęć obejmują teksty dostępne on-line oraz skany tekstów zamieszczone na platformie e-Kampus.

Thomas Paine, Common Sense, wybrane fragmenty

Thomas Jefferson, Declaration of Independence

The Federalist Papers, wybrane fragmenty

The Anti-Federalist Papers, wybrane fragmenty

John C. Calhoun, Fort Hill Address, wybrane fragmenty

Daniel Webster, The Constitution Not a Compact Between Sovereign States, wybrane fragmenty

Abraham Lincoln, First Inaugural Address, wybrane fragmenty

John L. O'Sullivan, The Great Nation of Futurity, wybrane fragmenty

Albert Beveridge, In Support of an American Empire

Herbert Hoover, “Principles and Ideals of the United States Government” Adres

Franklin D. Roosevelt, "Campaign Address on Progressive Government at the Commonwealth Club in San Francisco, California"

Henry David Thoreau, Resistance to Civil Government, wybrane fragmenty

Hannah Arendt, Civil Disobedience, wybrane fragmenty

Dr. Martin Luther King, Jr, The Power of Nonviolence, wybrane fragmenty

bell hooks, Feminist Theory from Margin to Center, wybrane fragmenty

Hany Charger, lone V. Quigley, and Ulrike Wiethaus, Foundations of Lakota Sovereignty, wybrane fragmenty

Sheldon Wolin, The People’s Two Bodies, wybrane fragmenty

Wendy Brown, Neoliberalism, Neoconservatism, De-Democratization, wybrane fragmenty

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

WIEDZA:

- zna w stopniu podstawowym historyczną trajektorię amerykańskiej myśli politycznej

- zna w stopniu podstawowym najważniejsze prądy i postaci amerykańskiej myśli politycznej

- posiada podstawową wiedzę dotyczącą pojęć politycznych

UMIEJĘTNOŚCI:

- posiada umiejętność dyskutowania i rozumienia tekstów dotyczących amerykańskiej myśli politycznej;

- posiada umiejętność streszczania na piśmie argumentów przedstawionych w tekstach

- posiada umiejętność przygotowywania wybranych typów prac pisemnych dot. wybranych zagadnień w ramach amerykańskiej myśli politycznej i formułowania tez w oparciu o różnorodne źródła

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- potrafi współdziałać i współpracować w grupie, dyskutując na temat wybranych zagadnień dotyczących amerykańskiej myśli politycznej

- jest otwarty na różne zjawiska i idee, ceni różnorodność i wielość opinii i kultur

Metody i kryteria oceniania:

Analiza tekstu – grupowa, w podgrupach i indywidualna

Aktywność na zajęciach

Streszczenia lektur

Kolokwium i egzamin końcowy, podczas którego studenci będą musieli wykazać się zrozumieniem tekstów i umiejętnością porównywania argumentów (studenci będą mogli korzystać ze swoich notatek i streszczeń)

Skala ocen (0-100)

Poniżej 60 punktów: 2

60-67: 3

68-74: 3+

75-82: 4

83-89: 4+

90 i więcej: 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Smoleński
Prowadzący grup: Jan Smoleński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)