Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

America's Collective Memory

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SB063
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: America's Collective Memory
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Społeczeństwa pamiętają swoją przeszłość, podobnie jak pojedyncze jednostki, i pamięć ta stanowi podstawę ich tożsamości. Kurs ten będzie przeglądem sposobów w jakich Amerykanie zbudowali swoją tożsamość narodową poprzez mity, rytuały, i inne sposoby upamiętniania i jak one kształtują dziś społeczeństwo amerykańskie. Przyjrzymy się nie tylko temu co pamiętają ale również dlaczego pewne wydarzenia pamiętają lepiej niż inne. Ostatecznie spróbujemy odpowiedzieć na pytanie czy pluralistyczne społeczeństwo może zbudować wspólną tożsamość.

Pełny opis:

Tematy wybranych sesji

1: Historyczny kontruktywizm i prymordializm

2: Wizualna narratywizacja przeszłości

3: Tożsamość narodowa i przypadkowość w historii

4: Amerykańska pamięć zbiorowa i prywatne historie

5: Tworzenie przeszłości

6: Pamięć oficjalna i lokalna

7: Wojna o Enola Gay

8: Pamięć o Wojnie w Wietnamie

9: "Dorastanie w poczuciu absurdu": Amerykańskie podręczniki historii

10: Publiczne pomniki i rytuały upamiętniające przeszłość jako obszary politycznego sporu

11: Mass media i amerykańska pamięć protetyczna/sztuczna

12: Muzyka popularna jako wehikuł pamięci zbiorowej

13: Amerykańska zbiorowa amnezja i internet

Literatura:

Anderson, Benedict. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. Revised Edition ed. London and New York: Verso, 1991 (fragmenty)

Maurice Halbwachs, On Collective Memory, trans. and ed. Lewis A. Coser (Chicago and London: University of Chicago Press, 1992); French original La Mémoire collective (Paris, 1950)

Jan Assman, 'Collective memory and cultural identity', New German Critique 65 (Spring/Summer 1995), 125-33.

Wierich, Jochen. "Struggling through History: Emanuel Leutze, Hegel, and Empire." American Art 15.2 (Summer 2001): 52-71.

Hults, Linda C. "Pilgrim's Progress in the West: Moran's 'The Mountain of the Holy Cross.'" American Art 5.1/2 (Winter Spring 1991): 68-85.

Boime, Albert. "Patriarchy Fixed in Stone: Gutzon Borglum's 'Mount Rushmore.'" American Art 5.1/2 (Winter-Spring 1991): 142-67.

Kammen, Michael. Mystic Chords of Memory: The Transformation of Tradition in American Culture. New York: Vintage, 1993.

John Bodnar, Remaking America. Princeton UP, 1993. (fragmetny)

Edward T. Linenthal. History Wars: The Enola Gay and Other Battles for the American Past. Owl Books, 1996. (fragmenty)

Jim Neilson, Warring Fictions Cultural Politics and the Vietnam Narrative. Jackson: University Press of Mississippi, 1998. (fragmenty)

James W. Loewen. Lies My Teacher Told Me: Everything Your American History Textbook Got Wrong New York: Simon & Schuster, 1996. (fragmenty)

Marita Sturken, Tangled Memories: The Vietnam War, the AIDS epidemic and the Politics of Remembering (Berkeley CA: University of California Press, 1997) (fragmenty)

Alison Landsberg. Prosthetic Memory: The Transformation of American Remembrance in the Age of Mass Culture. New York: Columbia UP, 2004.

Lipsitz, George. Time Passages: Collective Memory and American Popular Culture (1990)

Francesca Polletta, “Legacies and Liabilities of an Insurgent Past: Remembering Martin Luther King Jr. on the House and Senate Floor” (193-225), from Jeffrey K. Olick. States of Memory: Continuities, Conflicts, and Transformations in National Retrospection. Duke UP, 2003.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu studenci będą:

WIEDZA

• dysponowali wiedzą o tym czym jest pamięć zbiorowa

• mieli wiedzę na temat roli pamięci zbiorowej Amerykanów w ich tożsamości narodowej

• rozumieli selektywność pamięci zbiorowej i jej dynamikę

UMIEJĘTNOŚCI

• formułować pytania badawcze na temat innych form amerykańskiej pamięci zbiorowej nie objętych kursem

• dysponowali nowymi umiejętnościami badawczymi i pisarskimi

• dokonywać interdyscyplinarnej analizy różnych produktów kultury związanych z amerykańską pamięcią zbiorową

KOMPETENCJE

• umieć kierować małym zespołem, przyjmując odpowiedzialność za efekty jego pracy

• rozumieć potrzebę uczenia się przez całe życie

• wykorzystać tę wiedzę w procesie komunikacji

Metody i kryteria oceniania:

Ostateczna ocena za kurs będzie uwzględniała następujące kryteria:

1. Obecność na zajęciach – zaleca się by być obecnym na wszystkich; dopuszczalne są tylko dwie nieobecności (niezależnie od tego czy usprawiedliwione czy nie)

2. Aktywny udział w dyskusjach na zajęciach – 30% ostatecznej oceny.

3. Test w środku semestru – w sumie 30% ostatecznej oceny

4. Końcowy pięciostronicowy esej – 40%

5. Ocenianie

61-77 – 3

78-89 – 4

90-100 – 5

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)