American Individualism (Amerykański indywidualizm)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SB129 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | American Individualism (Amerykański indywidualizm) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Głównym założeniem kursu jest zaznajomienie studentów z ideologią amerykańskiego indywidualizmu od połowy wieku XVII (kolonia Massachusetts Bay) do początków wieku XX ("The Education of Henry Adams") |
Skrócony opis: |
Konwersatorium dotyczy problematyki indywidualizmu oraz technik kształtowania się podmiotu w piśmiennictwie amerykańskim od 1. poł. XVII w. do początków w. XX w wariantach zróżnicowanych ze względu na płeć, rasę i status społeczno-prawny. |
Pełny opis: |
Konwersatorium dotyczy dyskursu amerykańskiego indywidualizmu w jego historycznie zróżnicowanych wariantach od 1. poł. XVII w. (proces Anne Hutchinson przed sądem kolonii Massachusetts Bay) do autobiografii Henry’ego Adamsa z r. 1918. W zależności od płci, rasy bądź statusu społeczno-prawnego amerykańska podmiotowość konstytuowała się w procesie emancypacji niewolnika (kobiety i mężczyzny: Mary Prince i Fredericka Douglassa), realizacji potencjału self-made mana (Benjamin Franklin), rozwoju duchowego inspirowanego kulturą niemiecką i związkami z naturą (eseistyka R.W. Emersona), buntu przeciwko państwu (Henry David Thoreau), przejęcia konwencji autobiograficznej przez Indianina (William Apess), czy też budowy podmiotu fragmentarycznego (Margaret Fuller). Symbolicznym lustrem, w którym odbija się amerykański indywidualizm początku XIX stulecia jest reportażowa książka Frances Trollope Domestic Manners of the Americans. Tematy poszczególnych zajęć 1. Indywidualizm jako amerykański mit. Wprowadzenie 2. Krytyka indywidualizmu amerykańskiego w świadectwie Frances Trollope (Domestic Manners of the Americans) 3. Anne Hutchinson przed purytańskim sądem. „Sumienie” w kontekście obrony ładu społecznego i religijnego 4. Autobiografia Benjamina Franklina jako świadectwo autokonstrukcji podmiotu egzemplarycznego 5. Mary Prince: od ciała jako źródła bólu do wolności osobistej 6. William Apess: podmiot indiański 7. Ralph Waldo Emerson: die Bildung po amerykańsku 8. Ralph Waldo Emerson: „Poleganie na sobie” i „Kręgi” 9. Frederick Douglass i emancypacja zbiegłego niewolnika 10. Margaret Fuller i fragmentaryczny podmiot kobiecy 11. Henry David Thoreau: pedagogika obywatelskiego nieposłuszeństwa 12. Bartleby Hermana Melville’a i indywidualizm przenicowany 13. The Education of Henry Adams: od wieku XVIII do XX 14. Podsumowanie |
Literatura: |
Bibliografia podmiotowa: Frances Trollope, Domestic Manners of the Americans (wybrane rozdziały) Anne Hutchinson, “The Examination of Mrs. Anne Hutchinson at the Court at Newtown” Benjamin Franklin, Poor Richard's Almanack (wybór), Autobiography (część II) Mary Prince, The History of Mary Prince, a West Indian Slave William Apess, “A Son of the Forest” (fragment) Ralph Waldo Emerson, Journal (wybór), “Doctrine of the Hands,” “The Hand,” “Self-Reliance” Frederick Douglass, Narrative of the Life of Frederick Douglass Margaret Fuller, “Self-Definitions,” “Autobiographical Romance,””Leila” Henry David Thoreau, "Civil Disobedience," Walden (wybór) Herman Melville, “Bartleby” Henry Adams, The Education of Henry Adams (wybór) Bibliografia przedmiotowa: Michel Foucault, The Hermeneutics of the Subject Philip F. Gura, A Glimpse of Zion’s Glory Daniel Walker Howe, Making the American Self. Jonathan Edwards to Abraham Lincoln Myra Jehlen, American Incarnation. The Individual, the Nation, and the Continent George Kateb, Emerson and Self-Reliance Jeffrey Steele, The Representation of the Self in the American Renaissance Jeffrey Steele, Transfiguring America. Myth, Ideology, and Mourning in Margaret Fuller's Writing Taylor Stoehr, Nay-Saying in Concord. Emerson, Alcott, and Thoreau Priscilla Wald, Constituting Americans. Cultural Anxiety and Narrative Form |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA Student zdobywa pogłębioną wiedzę na temat jednego z głównych dyskursów mitycznych tożsamości amerykańskiej, potrafi różnicować typy tego dyskursu w zależności od uwarunkowań rasowych, płciowych i społeczno-prawnych, rozumie pojęcia związane z problematyką konstytucji podmiotu. 2. UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi wyszukiwać i analizować informacje związane z tematyką konwersatorium, a także formułować w tym zakresie zadania badawcze, formułuje argumenty krytyczne pod adresem technik wykluczania społecznego oraz wyciągać wnioski i tworzyć syntetyczne podsumowania. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student potrafi zająć stanowisko wobec procesów społecznych związanych z samorealizacją podmiotu, wykazuje wrażliwość na wykluczenie, rozumie znaczenie krytycznej debaty dla funkcjonowania społeczeństwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w dyskusji podczas zajęć (60%) i praca zaliczeniowa (40%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Wilczyński | |
Prowadzący grup: | Marek Wilczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.