Latinx Southwest in Short Stories and Essays (Opowiadania i eseje Latynosów z Południowego Zachodu)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC0001 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Latinx Southwest in Short Stories and Essays (Opowiadania i eseje Latynosów z Południowego Zachodu) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Kurs poświęcony interpretacjom literatury latynoskiej z Poludniowego Zachodu USA. Student powinien posiadać umiejętność samodzielnego przyswajania tekstów na poziomie zaawansowanym języka angielskiego. Nie potrzebna jest zaawansowana znajomość języka hiszpańskiego ale przydaje się znajomość tego języka na poziomie podstawowym. Student powinien też posiadać umiejętność wyrażania myśli na piśmie w sposób zgodny ze standardami akademickimi na poziomie średnio zaawansowanym. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Kurs dotyczący literatury latynoskiej z Poludniowego Zachodu USA. Studiowane są wybrane eseje i opowiadania z ostatnich 50 lat. Korzystamy z tekstów artystycznych oraz z materiałów krytycznych. Proponowana perspektywa uwzględnia różnorodność doświadczeń społęczności Latnix i umocowania geograficznego i aksjologicznego autorów. |
Pełny opis: |
Społeczność Latinx jest największą mniejszością amerykańską. Jednakże ich literatura a także ich historyczna obecność i wklad w kulturę USA pozostają nadal poza głownym namyslem Amerykanistyki. Kurs proponuje spotkanie z kulturą Latinx poprzez opowiadania i eseje, a także poezję, dramat, których autorami są pisarze i pisarki Latinx (głównie Chicanx) z Poludniowego-Zachodu USA. Przyglądamy się zatem kulturze Latinx z określonej perspektywy. To orientacja głównie meksykańska i meksykańsko-amerykańska, usytuowana na pograniczach i w tzw. Sun Belt, zlokalizowana historycznie, estetycznie, poznawczo i aksjologicznie. Jakie elemety skladaja sie na język autyorów Latinx z pogranicza? Jak mówia o Los Angeles, Arizonie czy Południowym Teksasie? Jakie i czyje historie są opowiadane, czyje podmiotowości sa dowartościowywane? Jaki jest obraz Południowego-Zachodu Latinx? Jakie są specyficzne techniki pisarskie autorów? Lektury zaczerpniete z kanonu literatury Latinx, głównie z ostatnich pięćdziesięciu lat. Studenci nabywają umiejętność rozpoznawania miejsca poszczególnych dzieł na osi rozwoju współczesnej literatury Latinx. Instruktor: dr Grzegorz Welizarowicz Ośrodek Studiów Amerykańskich, UW e-mail: grzegorz.welizarowicz@ug.edu.pl SYLABUS / semestr letni 2020/2021 Opowiadania i eseje Latynosów z Południowego Zachodu C 0001 / elective (H), BA II & III Piątek 9:45-11:15, sala: 107 OPIS KURSU: Kurs dotyczący literatury latynoskiej z Poludniowego Zachodu USA. Studiowane są wybrane eseje i opowiadania z ostatnich 50 lat. . METODY NAUCZANIA: Zadania czytelnicze i pisemne, analizy krytczne, dyskusje, quizy, esej końcowy, prezentacja EWALUACJA I OCENY: - QUIZY– krótkie quizy mieszane (zapowiedziane i niezapowiedziane), brak możliwości poprawienia - ODPOWIEDZI PISEMNE - LIMIT SŁÓW: 250; odpowiedzi należy nadsyłać nie poźniej niż o 6 rano w dniu zajęć na adres email: grzegorz.welizarowicz@ug.edu.pl. Odpowiedzi przysłane po terminie nie będą oceniane. - AKTYWNY UDZIAŁ W ZAJĘCIACH - cztery plusy=pół oceny w górę - OBECNOŚĆ JEST OBOWIĄZKOWA - DOPUSZCZALNE SĄ DWIE NIEOBECNOŚCI NIEUSPRAWIEDLIWIONE. Ocena ulega obniżeniu o pół punktu za każdą następną nieusprawiedliwioną nieobecność. Rejestr spóźnień: trzy spóźnienia=jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. - PROJEKT KOŃCOWY – PROJEKT składa się z dwóch części: PREZENTACJA (max. 15 minutes) i ESEJ KOŃCOWY (max. 7 stron). Termin PREZENTACJI zostanie ustalony na zajęciach; termin na złożenie ESEJU: ostatnie zajęcia kursu. STYL: Wszystkie teksty (ODPOWIEDZI PISEMNE i ESEJ) MUSZĄ SPEŁNIAĆ wymogi formalne: czcionka 12, Times New Roman, interlinia podwójna, tekst niejustowany. Musi zawierać bibliografię. Formaty akceptowane to: .docx or .rtf. Pliki .pdf nie będą akceptowane. COURSE OUTLINE WEEK ONE: Feb 26, 2021 – General introduction - Discussion: John Christie and Jose Gonzalez “Latino Narrative” Guillermo Gómez-Peña “Documented/Undocumented,” “The Border Is …” from Warrior for Gringostroika (37-44) Homework: read: Richard Rodriguez “Aria”, Gloria Anzaldúa “How to Tame a Wild Tongue” available in: Goldthwaite, Melissa A., Joseph Bizup, John Brereton, Anne Fernald, Linda Peterson. The Norton Reader: An Anthology of Nonfiction. W. W. Norton & Company, 2015. 465-480. WEEK TWO: March 05, 2021 - Essays - Discussion: Richard Rodriguez “Aria”, Gloria Anzaldúa “How to Tame a Wild Tongue” Homework: read: Ron Arias “Wetback”; Rudolfo A. Anaya “In Search of Epifano”; Daniel Chacón “The Biggest City in the World” WEEK THREE: March 12, 2021 - Short Stories - Discussion: Ron Arias “Wetback”; Rudolfo A. Anaya “In Search of Epifano”; Daniel Chacón “The Biggest City in the World” Homework: read: Sandra Cisneros “One Holy Night”, Guy Garcia “La Promesa” prepare for QUIZ 1: Material from weeks 01-03 WEEK FOUR: March 19, 2021 – Short Stories QUIZ 1: Material from weeks 01-03 - Discussion: Sandra Cisneros “One Holy Night”, Guy Garcia “La Promesa” Homework: read and respond: Richard Rodriguez essay “Go North, Young Man”, “The Last Discovery of America” WRITTEN RESPONSE 1: Choose one topic: 1. On basis of the three texts by Rodriguez (course weeks one and four) describe his point of view and his voice; or 2. Describe the world you are discovering in the Latinx narratives of your choice read so far. WEEK FIVE: March 26, 2021 – Richard Rodriguez - Discussion: Richard Rodriguez essay “Go North, Young Man”, “The Last Discovery of America” Homework: read and respond: Norma Cantú “Se me enchina el cuerpo al oir tu cuento”, Maria Helena Viramontes “Cariboo Café”, WRITTEN RESPONSE 2: Describe the narrative strategies of Viramontes (use Jose David Salidvar’s analysis from “On the Bad Edge of la Frontera”). WEEK SIX: April 09, 2021 - Short Stories - Discussion: Norma Cantú “Se me enchina el cuerpo al oir tu cuento”, Maria Helena Viramontes “Cariboo Café”, Homework: read: Dagoberto Gilb “Al, in Phoenix”; Alberto Rios “The Child”; Daniel Chacón “Expression of Our People” Prepare to QUIZ 2: material from weeks 4-6 WEEK SEVEN: April 16, 2021 – working class QUIZ 2: material from weeks 4-6 - Discussion: Dagoberto Gilb “Al, in Phoenix”; Alberto Rios “The Child”; Daniel Chacón “Expression of Our People” Homework: read: José Antonio Burciaga “Pachucos and the Taxicab Brigade” and other texts in Burciaga’s Spilling the Beans WEEK EIGHT: April 23, 2021 - essays - Discussion: José Antonio Burciaga “Pachucos and the Taxicab Brigade” and other texts Homework: read and respond: Helena Maria Viramontes “Neighbors”; Dagoberto Gilb “Love in L.A.” WRITTEN RESPONSE 3: Describe the Los Angeles of these writers. WEEK NINE: April 30, 2021 – Los Angeles short stories - Discussion: Helena Maria Viramontes “Neighbors”; Dagoberto Gilb “Love in L.A.” Homework: read: Stephanie Elizondo-Griest from “The Texas-Mexico Borderlands” (7-34) WEEK TEN: May 07, 2021 - essay - Discussion: Stephanie Elizondo-Griest from “The Texas-Mexico Borderlands” (7-34) Homework: read: Ruben Martinez “Mornings in New Mexico” from Desert America (9-59) Prepare for QUIZ 3: Material from weeks 7-10 WEEK ELEVEN: May 14, 2021 - essay QUIZ 3: Material from weeks 7-10 - Discussion: Ruben Martinez “Mornings in New Mexico” from Desert America (9-59) Homework: read: Luis Alberto Urrea “Meet the Satánicos”; Ruben Martinez “Tijuana Burning” from The Other Side WEEK TWELVE: May 21, 2021 – Tijuana - Discussion: Luis Alberto Urrea “Meet the Satánicos”; Ruben Martinez “Tijuana Burning” from The Other Side Homework: read and respond: Mary Helen Ponce from Hoyt Street, “13011 Hoyt Street”; Ruben Martinez “Going up in L.A.” from The Other Side (106-125) WRITTEN RESPONSE 4: Choose topic: 1. How does Ponce tell us of the life of Mexican Americans in Pacoima? 2. What do you learn about the graffiti culture in Los Angeles? WEEK THIRTEEN: May 28, 2021 - Los Angeles memoirs - Discussion: Mary Helen Ponce from Hoyt Street, “13011 Hoyt Street”; Ruben Martinez “Going up in L.A.” from The Other Side Homework: read: Alice Bag from Violence Girl; Teresa Covarrubias/Tom DaSavia “Starry Nights in East L.A.”; and Robert Lopez “Punk-Rock Teenage Heaven” in John Doe’s Under the Big Black Sun. Prepare for QUIZ 4: material from weeks 11-13 + readings for Week 14 WEEK FOURTEEN: June 04, 2021 – California punk memoirs QUIZ 4: material from weeks 11-13 + readings for Week 14 - Discussion: Alice Bag, Teresa Covarrubias/Tom DaSavia, Robert Lopez Homework: read: Gloria Anzaldua “La conciencia de la mestiza: Towards a New Consciousness”, Sandra Cisneros “Guadalupe the Sex Goddess,” Cherrie Moraga “Our Lady of the Cannery Workers” FINAL ESSAYS DUE NEXT WEEK WEEK FIFTEEN: June 11, 2021 –– Mestiza manifestos FINAL ESSAYS DUE - Discussion: Gloria Anzaldua “La conciencia de la mestiza: Towards a New Consciousness”, Sandra Cisneros “Guadalupe the Sex Goddess,” Cherrie Moraga “Our Lady of the Cannery Workers” |
Literatura: |
Literatura: Christie, John S. and Jose B. Gonzalez. Latino Boom: An Anthology of U.S. Latino Literature. Pearson, New York, Fetta, Stephanie. The Chicano/Latino Literary Prize: An Anthology of Prize-Winning Fiction, Poetry, and Drama. Arte Publico Press, Houston TX, 2008. Goldthwaite, Melissa A., Joseph Bizup, John Brereton, Anne Fernald, Linda Peterson. The Norton Reader: An Anthology of Nonfiction. W. W. Norton & Company, 2015. Saldivar, José David. “On the Bad Edge of la Frontera” in Decolonial Voices : Chicana and Chicano Cultural Studies in the 21st Century. Arturo J. Aldama and Naomi H. Quińonez, eds. 262-296. Stavans, Ilan, ed. The Norton Anthology of Latino Literature. Norton, Amherst, 2011. Additional resources: Alurista “Aztlán” Arrellano, Gustavo. Taco USA. Arteaga, Alfred. Chicano Poetics. Heterotexts and Hybridities. Cambridge UP, Cambridge, 1997. Burciaga, José Antonio. Drink Cultura Chacón, Daniel. Chicano Chicanery Castillo, Ana. The Mixquiahuala Letters Culture Clash Bordertown Elizondo-Griest, Stephanie. All the Agents and Saints. Gómez-Pena, Guillermo. Documented/Undocumented Gonzales, Rodolfo Corky. I am Joaquin Herrera, Juan Felipe. “Memoir: Checker-Piece” Hinojosa, Rolando Becky and Her Friends Martinez, Ruben The Other Side, Desert America: Boom and Bust in the New Old West Moraga, Cherrie. Loving in the War Years Palacios, Monica. Latin Lezbo Comic Paredes, Americo. With Pistol in His Hand Ponce, Mary Helen. “Birthday” Rechy, John. City of Night Rodriguez , Luis J. “Sometimes You Dance with a Watermelon” Urrea, Luis Alberto. “A Lake of Sleeping Children”, The Devil’s Highway: A True Story Valdez, Luis. Pensamiento Serpentino Vaquera-Vásquez, Santiago. One Day I’ll Tell You the Things I’ve Seen Villanueva, Tino. Scene from the Movie GIANT I INNE |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: WIEDZA: - zna najważniejsze zjawiska związane z literaturą Latinx - zna zarys historii literatury Latinx na przestrzeni ostatnich 50 lat - zna głównych twórców Latinx - zna geografię Południowego Zachodu i rozumie jej związki z Meksykiem - zna zróżnicowanie postaw twórczych Latinx UMIEJĘTNOŚCI: - umie wyjaśnić postawy artystyczne twórców Latinx - umie analizować literaturę Latinx pod kątem historycznym, etycznym i artystycznym - potrafi docenić kunszt artrystyczny literatury Latinx - potrafi odczytywać znaczenia i interpretować obrazowanie literackie - potrafi nazwać zjawiska związane z literaturą i kultrą Latinx - potrafi umieścić twórców w kontekście historycznym literatury Latinx na przestrzeni ostatnich 50 lat - potrafi umieścić twórczość w kontekście geograficznym Południowego Zachodu i wyjaśnić jej związki z Meksykiem - potrafi interpretować postawy twórców Latinx - rozumie specyfikę i symbolikę szczególnych miejsc jak pustynie, miasta, rzeki w kulturze i literaturze Latnix POSTAWY: - rozpoznaje na czym polega szczególne miejsce kultury Latinx w USA - wyraża sądy na temat literatury Latinx - rozpoznaje złożoność relacji poimiedzy Meksykiem i Południowym Zachodem oraz szerszym kontekstem kultury i geografii USA |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY NAUCZANIA: Zadania czytelnicze i pisemne, analizy krytczne, dyskusje, quizy, esej końcowy, prezentacja EWALUACJA I OCENY: - QUIZY– krótkie quizy mieszane (zapowiedziane i niezapowiedziane), brak możliwości poprawienia - ODPOWIEDZI PISEMNE - LIMIT SŁÓW: 250; odpowiedzi należy nadsyłać nie poźniej niż o 6 rano w dniu zajęć na adres email: grzegorz.welizarowicz@ug.edu.pl. Odpowiedzi przysłane po terminie nie będą oceniane. - AKTYWNY UDZIAŁ W ZAJĘCIACH - cztery plusy=pół oceny w górę - OBECNOŚĆ JEST OBOWIĄZKOWA - DOPUSZCZALNE SĄ DWIE NIEOBECNOŚCI NIEUSPRAWIEDLIWIONE. Ocena ulega obniżeniu o pół punktu za każdą następną nieusprawiedliwioną nieobecność. Rejestr spóźnień: trzy spóźnienia=jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. - PROJEKT KOŃCOWY – PROJEKT składa się z dwóch części: PREZENTACJA (max. 15 minutes) i ESEJ KOŃCOWY (max. 7 stron). Termin PREZENTACJI zostanie ustalony na zajęciach; termin na złożenie ESEJU: ostatnie zajęcia kursu. STYL: Wszystkie teksty (ODPOWIEDZI PISEMNE i ESEJ) MUSZĄ SPEŁNIAĆ wymogi formalne: czcionka 12, Times New Roman, interlinia podwójna, tekst niejustowany. Musi zawierać bibliografię. Formaty akceptowane to: .docx or .rtf. Pliki .pdf nie będą akceptowane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.