Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Literary Archives

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC0007
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Literary Archives
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

Building on the recent “archival turn” in literary and cultural studies – which was coupled with an intensified effort to digitize archival collections – this course offers students a unique opportunity to explore online archives of some of the most prominent nineteenth and twentieth-century American authors and become familiar with the most recent developments in digital humanities.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Bridging theory and practice, this course broadens students’ understanding of how literary texts are produced and gives them valuable insight into compositional practice and the process of manuscript drafting and revising.

Students will learn to navigate digital collections at Yale’s Beinecke Rare Book and Manuscript Library and Harvard’s Radcliffe Institute, for instance, to see how archival work can enrich their research and writing practice. We will read literature with and through the archive, looking at published and unpublished works, correspondence, scrapbooks, personal papers or photographs relating to Emily Dickinson, Frederick Douglass, and Gertrude Stein, among others.

Literatura: (tylko po angielsku)

Digitized archives we will look at include, but are not limited to:

Emily Dickinson Archive

Mina Loy Papers

Frederick Douglass Papers

Gertrude Stein and Alice B. Toklas Papers

Carl Van Vechten Papers

Additional sources:

Mina Loy Navigating the Avant-garde scholarly website

https://mina-loy.com/

Mariennne Moore Digital Archive

https://moorearchive.org/

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

Upon completion of this course, students should:

- be familiar with selected digitized archival collections of nineteenth and twentieth century American Literature

- expand their knowledge about selected works and the historical contexts in which they were created

- be familiar with the most recent developments in digital humanities

- be able to more skillfully navigate archival research process

- through active involvement, better understand the nuances of compositional practice

- display an increased fluency in close reading and text analysis

- display an increased ability to critically engage with archival sources

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

All students must participate actively in the course, completing the assigned readings before they are scheduled to be discussed in class. Active class participation – which includes thorough preparation for every meeting, involvement in class discussions and research projects, seeking guidance from the instructor when necessary – is as significant for each student’s final grade as their written assignments. This means that students are expected to work for their final grade consistently throughout the semester.

The total percentage of each student’s final grade will be determined according to the following scale:

30% class participation

40% archive-related research projects

30% final essay

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)