Migration Matters: Narratives of Immigration to the U.S. (Kwestie migracji w literaturze Stanów Zjednoczonych)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC0012 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Migration Matters: Narratives of Immigration to the U.S. (Kwestie migracji w literaturze Stanów Zjednoczonych) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów/ek z głównymi trendami XX- i XXI-wiecznej literatury migracyjnej w Stanach Zjednoczonych. Wybrane teksty literackie unaoczniać będą kontekst kulturowy leżący u progu migracji z różnych kierunków, w tym Azji, Europy (również Europy Wschodniej), Ameryki Południowej oraz Karaibów. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów/ek z głównymi trendami XX- i XXI-wiecznej literatury migracyjnej w Stanach Zjednoczonych. Wybrane teksty literackie unaoczniać będą kontekst kulturowy leżący u progu migracji z różnych kierunków, w tym Azji, Europy (również Europy Wschodniej), Ameryki Południowej oraz Karaibów. Bez względu na specyfikę kulturową danej grupy etnicznej/narodowościowej, dyskusje oscylować będą wokół następujących aspektów doświadczenia emigracji oddanych w tekstach literackich: akulturacja w USA a zachowanie własnej odrębności kulturowej, tożsamości hybrydowe, wpływ płci i orientacji seksualnej na doświadczenie emigracji, różnice między imigrantami pierwszego pokolenia a ich dziećmi i wnukami, imigracja w kontekście rasy i klasy społecznej, itd. Teksty krytyczne pomogą uchwycić społeczno-kulturowy kontekst charakterystyczny dla danej grupy imigrantów. Wybrane zagadnienia: - cechy gatunku literackiego jakim jest immigrant narrative; - imigracja z Europy (Wschodniej) do Stanów Zjednoczonych w literaturze pięknej; - migranci a gatunek memoir; - literatura imigrantów z Półwyspu Indyjskiego; - wojna w Wietnamie a literatura migracyjna; - imigranci z Karaibów; - mniejszość latynoska i współczesne narracje migracyjne. |
Literatura: |
Wybrane teksty literackie autorstwa następujących twórców: Anthony Bukowski Sandra Cisneros Junot Diaz Stuart Dybek Cristina Hernandez Eva Hoffmann Jhumpa Lahiri Bharati Mukherjee Viet Than Nguyen Wybrane teksty krytyczne: Aciman, Andre, ed. Letters of Transit: Reflections on Exile, Identity, Language, and Loss. The New Press, 1999. Anzaldúa, Gloria. Borderlands / La Frontera: The New Mestiza. Aunt Lute Books, 1987. Cordasco, Francesco. Dictionary of American Immigration History. The Scarecrow Press, 1990. Creet, Julia and Andreas Kitzmann, eds. Memory and Migration: Multidisciplinary Approaches to Memory Studies. Toronto UP, 2011. Hodes, Martha, ed. Sex, Love, Race: Crossing Boundaries in North American History. New York UP, 1999. Minh-ha, Trinh T. Woman, Native, Other: Writing Postcoloniality and Feminism. Indiana UP, 1989. (Materiały mogą ulec zmianie.) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student/ka: Wiedza: - zna terminologię stosowaną do analizy tekstów literackich mniejszości etnicznych; - zna główne tematy i trendy współczesnych literatur mniejszości narodowych w Stanach Zjednoczonych. Umiejętności: - potrafi brać udział w dyskusjach dotyczących tekstów literackich i identyfikować istotne elementy konstrukcji etnicznego tekstu literackiego; - potrafi dokonać gruntownej analizy tekstu literackiego w mowie i piśmie z uwzględnieniem terminologii charakterystycznej dla badanej grupy tekstów literackich. Kompetencje społeczne: - jest świadomy/a różnorodności etnicznej współczesnej literatury Stanów Zjednoczonych; - przejawia wrażliwość w kwestii wpływu rasy, etniczności, płci, orientacji seksualnej, klasy społecznej i innych elementów tożsamości na funkcjonowanie jednostek i grup w społeczeństwie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność i aktywny udział w zajęciach – 25% - krótkie wypowiedzi pisemne / zadania domowe – 35% - praca końcowa – 40% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.