Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Migration Matters: Narratives of Immigration to the U.S. (Kwestie migracji w literaturze Stanów Zjednoczonych)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC0012
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Migration Matters: Narratives of Immigration to the U.S. (Kwestie migracji w literaturze Stanów Zjednoczonych)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów/ek z głównymi trendami XX- i XXI-wiecznej literatury migracyjnej w Stanach Zjednoczonych. Wybrane teksty literackie unaoczniać będą kontekst kulturowy leżący u progu migracji z różnych kierunków, w tym Azji, Europy (również Europy Wschodniej), Ameryki Południowej oraz Karaibów.

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów/ek z głównymi trendami XX- i XXI-wiecznej literatury migracyjnej w Stanach Zjednoczonych. Wybrane teksty literackie unaoczniać będą kontekst kulturowy leżący u progu migracji z różnych kierunków, w tym Azji, Europy (również Europy Wschodniej), Ameryki Południowej oraz Karaibów. Bez względu na specyfikę kulturową danej grupy etnicznej/narodowościowej, dyskusje oscylować będą wokół następujących aspektów doświadczenia emigracji oddanych w tekstach literackich: akulturacja w USA a zachowanie własnej odrębności kulturowej, tożsamości hybrydowe, wpływ płci i orientacji seksualnej na doświadczenie emigracji, różnice między imigrantami pierwszego pokolenia a ich dziećmi i wnukami, imigracja w kontekście rasy i klasy społecznej, itd. Teksty krytyczne pomogą uchwycić społeczno-kulturowy kontekst charakterystyczny dla danej grupy imigrantów.

Wybrane zagadnienia:

- cechy gatunku literackiego jakim jest immigrant narrative;

- imigracja z Europy (Wschodniej) do Stanów Zjednoczonych w literaturze pięknej;

- migranci a gatunek memoir;

- literatura imigrantów z Półwyspu Indyjskiego;

- wojna w Wietnamie a literatura migracyjna;

- imigranci z Karaibów;

- mniejszość latynoska i współczesne narracje migracyjne.

Literatura:

Wybrane teksty literackie autorstwa następujących twórców:

Anthony Bukowski

Sandra Cisneros

Junot Diaz

Stuart Dybek

Cristina Hernandez

Eva Hoffmann

Jhumpa Lahiri

Bharati Mukherjee

Viet Than Nguyen

Wybrane teksty krytyczne:

Aciman, Andre, ed. Letters of Transit: Reflections on Exile, Identity, Language, and Loss. The New Press, 1999.

Anzaldúa, Gloria. Borderlands / La Frontera: The New Mestiza. Aunt Lute Books, 1987.

Cordasco, Francesco. Dictionary of American Immigration History. The Scarecrow Press, 1990.

Creet, Julia and Andreas Kitzmann, eds. Memory and Migration: Multidisciplinary Approaches to Memory Studies. Toronto UP, 2011.

Hodes, Martha, ed. Sex, Love, Race: Crossing Boundaries in North American History. New York UP, 1999.

Minh-ha, Trinh T. Woman, Native, Other: Writing Postcoloniality and Feminism. Indiana UP, 1989.

(Materiały mogą ulec zmianie.)

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student/ka:

Wiedza:

- zna terminologię stosowaną do analizy tekstów literackich mniejszości etnicznych;

- zna główne tematy i trendy współczesnych literatur mniejszości narodowych w Stanach Zjednoczonych.

Umiejętności:

- potrafi brać udział w dyskusjach dotyczących tekstów literackich i identyfikować istotne elementy konstrukcji etnicznego tekstu literackiego;

- potrafi dokonać gruntownej analizy tekstu literackiego w mowie i piśmie z uwzględnieniem terminologii charakterystycznej dla badanej grupy tekstów literackich.

Kompetencje społeczne:

- jest świadomy/a różnorodności etnicznej współczesnej literatury Stanów Zjednoczonych;

- przejawia wrażliwość w kwestii wpływu rasy, etniczności, płci, orientacji seksualnej, klasy społecznej i innych elementów tożsamości na funkcjonowanie jednostek i grup w społeczeństwie.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

- obecność i aktywny udział w zajęciach – 25%

- krótkie wypowiedzi pisemne / zadania domowe – 35%

- praca końcowa – 40%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)