American Jewishness at the Turn of the 21st Century: Culture, Film, Literature (Żydowskość w USA na przełomie XXI wieku: kultura, literatura, film)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC062 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Jewishness at the Turn of the 21st Century: Culture, Film, Literature (Żydowskość w USA na przełomie XXI wieku: kultura, literatura, film) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest żydowskości przełomu 21. wieku w amerykańskiej literaturze, kulturze i filmie. Poruszane będą następujące zagadnienia: asymilacja i akulturacja, pamięć o Shoah, kwestie płci i seksualności, żydowskie reakcje na 11. Września, kwestie nowych imigrantów z byłego związku Radzieckiego. Prócz dzieł literackich (Philip Roth, Cynthia Ozick, Nathan Englander, Allegra Goodman, Gary Shteyngart, Michael Chabon, Anya Ulinich), przyjrzymy się także reprezentacjom filmowym i telewizyjnym (e.g. Munich, Borat, Clueless, A Serious Man, Meet the Parents, The Daily Show, Seinfeld, The Nanny) oraz zbadamy, jak żydowskość przejawia sie w Internecie. |
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest żydowskości przełomu 21. wieku w amerykańskiej literaturze, kulturze I filmie. Poruszane będą następujące zagadnienia: asymilacja i akulturacja, pamięć o Shoah, kwestie płci i seksualności, żydowskie reakcje na 11. Września, kwestie nowych imigrantów z byłego związku Radzieckiego. Prócz dzieł literackich (Philip Roth, Cynthia Ozick, Nathan Englander, Allegra Goodman, Gary Shteyngart, Michael Chabon, Anya Ulinich), przyjrzymy się także reprezentacjom filmowym i telewizyjnym (e.g. Munich, Borat, Clueless, A Serious Man, Meet the Parents, The Daily Show, Seinfeld, The Nanny) oraz zbadamy, jak żydowskość przejawia sie w Internecie. Poruszane tematy i pojęcia: - Pojęcia kluczowe: żydowska literature amerykańska, Judaizm/ żydowskość, asymilacja/ akulturacja, imigracha, etniczność/rasa, białość (whiteness), antysemityzm, zniewieściały mężczyzna/ męska kobieta. -Klasyczni pisarze amerykańskiej literatury żydowskiej -Pisarstwo Nowych Imigrantów i Nowych Jidyszystów -Izrael and dyskurs syjonistyczny -Żydzi i eros -Przedstawienia Holocaustu -Humor żydowski -Żydzi i TV -Reakcjena 11. września -Marketing żydowskości -żydowskość hipsterska dziś |
Literatura: |
Wybór tekstów autorstwa: Philip Roth, Cynthia Ozick, Nathan Englander, Allegra Goodman, Gary Shteyngart, Michael Chabon, Anya Ulinich Literatura sekundarna (wybór): Hana Wirth-Nesher, Michael P. Kramer, eds., The Cambridge Companion to Jewish American Literature, Riv-Ellen Prell, Fighting to Become Americans: Assimilation and the Trouble Between Jewish Women and Jewish Men, Jonathan Boyarin and Daniel Boyarin, eds., Jews and Other Differences: The New Jewish Cultural Studies, Ruth R. Wisse, The Modern Jewish Canon: A Journey Through Language and Culture, David Biale, Eros and the Jews, Daniel Boyarin, Daniel Itzkovitz, and Ann Pellegrini eds., Queer Theory and the Jewish Question, Jonathan N. Barron, Eric Murphy Selinger, eds. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student będzie -znać rozmaite definicje żydowskości - umieć analizowaćzróżnicowane historycznie pojęcia żydowskości -umieć analizować teksty literackie i filmy przy użyciu „żydowskości” -posiadał podstawowe umiejętności badawcze z zakresu żydowskich studiów kulturowych - potrafił formułować pytań badawczych i pisania esejów z zakresu żydowskich studiów kulturowych na podstawie literatury lub filmu -rozumiał znaczenie mniejszości żydowskiej etnicznej/religijnej we współczesnej Ameryce |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność i aktywny udział- 10% 2. Prezentacja - 20 % 3. Test- 30% 4. Esej końcowy - 40% Trzeba mieć min. 60%, by zaliczyć zajęcia. Brak złożenia eseju lub podejścia do testu będzie skutkował niezaliczeniem zajęć. Skala oceniania: 0-60 - 2 60-70 - 3 71-75 - 3,5 76-85 - 4 86-90 - 4,5 91-95 - 5 96-100 - 5! |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.