Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Jewishness at the Turn of the 21st Century: Culture, Film, Literature (Żydowskość w USA na przełomie XXI wieku: kultura, literatura, film)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC062
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Jewishness at the Turn of the 21st Century: Culture, Film, Literature (Żydowskość w USA na przełomie XXI wieku: kultura, literatura, film)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kurs poświęcony jest żydowskości przełomu 21. wieku w amerykańskiej literaturze, kulturze i filmie. Poruszane będą następujące zagadnienia: asymilacja i akulturacja, pamięć o Shoah, kwestie płci i seksualności, żydowskie reakcje na 11. Września, kwestie nowych imigrantów z byłego związku Radzieckiego. Prócz dzieł literackich (Philip Roth, Cynthia Ozick, Nathan Englander, Allegra Goodman, Gary Shteyngart, Michael Chabon, Anya Ulinich), przyjrzymy się także reprezentacjom filmowym i telewizyjnym (e.g. Munich, Borat, Clueless, A Serious Man, Meet the Parents, The Daily Show, Seinfeld, The Nanny) oraz zbadamy, jak żydowskość przejawia sie w Internecie.

Pełny opis:

Kurs poświęcony jest żydowskości przełomu 21. wieku w amerykańskiej literaturze, kulturze I filmie. Poruszane będą następujące zagadnienia: asymilacja i akulturacja, pamięć o Shoah, kwestie płci i seksualności, żydowskie reakcje na 11. Września, kwestie nowych imigrantów z byłego związku Radzieckiego. Prócz dzieł literackich (Philip Roth, Cynthia Ozick, Nathan Englander, Allegra Goodman, Gary Shteyngart, Michael Chabon, Anya Ulinich), przyjrzymy się także reprezentacjom filmowym i telewizyjnym (e.g. Munich, Borat, Clueless, A Serious Man, Meet the Parents, The Daily Show, Seinfeld, The Nanny) oraz zbadamy, jak żydowskość przejawia sie w Internecie.

Poruszane tematy i pojęcia:

- Pojęcia kluczowe: żydowska literature amerykańska, Judaizm/ żydowskość, asymilacja/ akulturacja, imigracha, etniczność/rasa, białość (whiteness), antysemityzm, zniewieściały mężczyzna/ męska kobieta.

-Klasyczni pisarze amerykańskiej literatury żydowskiej

-Pisarstwo Nowych Imigrantów i Nowych Jidyszystów

-Izrael and dyskurs syjonistyczny

-Żydzi i eros

-Przedstawienia Holocaustu

-Humor żydowski

-Żydzi i TV

-Reakcjena 11. września

-Marketing żydowskości

-żydowskość hipsterska dziś

Literatura:

Wybór tekstów autorstwa: Philip Roth, Cynthia Ozick, Nathan Englander, Allegra Goodman, Gary Shteyngart, Michael Chabon, Anya Ulinich

Literatura sekundarna (wybór): Hana Wirth-Nesher, Michael P. Kramer, eds., The Cambridge Companion to Jewish American Literature, Riv-Ellen Prell, Fighting to Become Americans: Assimilation and the Trouble Between Jewish Women and Jewish Men, Jonathan Boyarin and Daniel Boyarin, eds., Jews and Other Differences: The New Jewish Cultural Studies, Ruth R. Wisse, The Modern Jewish Canon: A Journey Through Language and Culture, David Biale, Eros and the Jews, Daniel Boyarin, Daniel Itzkovitz, and Ann Pellegrini eds., Queer Theory and the Jewish Question, Jonathan N. Barron, Eric Murphy Selinger, eds.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student będzie

-znać rozmaite definicje żydowskości

- umieć analizowaćzróżnicowane historycznie pojęcia żydowskości

-umieć analizować teksty literackie i filmy przy użyciu „żydowskości”

-posiadał podstawowe umiejętności badawcze z zakresu żydowskich studiów kulturowych

- potrafił formułować pytań badawczych i pisania esejów z zakresu żydowskich studiów kulturowych na podstawie literatury lub filmu

-rozumiał znaczenie mniejszości żydowskiej etnicznej/religijnej we współczesnej Ameryce

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność i aktywny udział- 10%

2. Prezentacja - 20 %

3. Test- 30%

4. Esej końcowy - 40%

Trzeba mieć min. 60%, by zaliczyć zajęcia. Brak złożenia eseju lub podejścia do testu będzie skutkował niezaliczeniem zajęć.

Skala oceniania:

0-60 - 2

60-70 - 3

71-75 - 3,5

76-85 - 4

86-90 - 4,5

91-95 - 5

96-100 - 5!

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)