Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Writers in Europe: From Washington Irving to Walter Abish

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC091
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Writers in Europe: From Washington Irving to Walter Abish
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Założeniem zajęć jest prezentacja i analiza kulturowego postrzegania krajów europejskich (Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch) przez pisarzy amerykańskich XIX i XX wieku.

Tryb prowadzenia:

lektura monograficzna
w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Od momentu faktycznego uzyskania niepodległości przez USA w roku 1783 (zakończenie wojny o niepodległość z Wielką Brytanią) mniej więcej do końca I wojny światowej wybitni twórcy kultury amerykańskiej cierpieli na kompleks niższości wobec Europy spowodowany głównie brakiem długotrwałej tradycji oraz zależnością od kultury brytyjskiej, której nośnikiem był język. Wielu z nich odwiedzało Stary Kontynent z oczywistej ciekawości i chęci skonfrontowania własnych wyobrażeń z rzeczywistością: zabytkami architektury i sztuki, obyczajowością, instytucjami politycznymi, itd. Ich doświadczenie stawało się przedmiotem zapisu w dziennikach, korespondencji, esejach, reportażach, a niekiedy nawet całych książkach o charakterze wspomnieniowym. Zakres kursu obejmuje autorów (i autorkę) od malarza Washingtona Allstona poprzez dziennikarkę Margaret Fuller, powieściopisarza Marka Twaina, aż do pisarzy wieku XX: Afroamerykanina Jamesa Baldwina i urodzonego w Wiedniu Waltera Abisha.

Pełny opis:

Przewidywana tematyka zajęć (autorzy i teksty):

1. Wykład wstępny: zakres i przegląd tematyki zajęć.

2. Washington Allston: malarstwo (prezentacja), fragmenty listów

3. Washington Irving: The Sketch Book ("Rural Life in England," "A Sunday in London," "John Bull")

4. James Fenimore Cooper: Gleanings in Italy, Gleanings in France (fragmenty)

5. Ralph Waldo Emerson, Journals (fragmenty), English Traits ("Manners," "Character," "Result," "Speech at Manchester")

6. Nathaniel Hawthorne, The English Notebooks, The Italian Notebooks (fragmenty)

7. Margaret Fuller, "These Sad but Glorious Days" Dispatches from Europe 1846-1850 (Dispatches 8, 10, 13, 14, 17, 18, 26, 27, 28, 33)

8. Herman Melville, Journals 1856-1857 (fragmenty), "Statues in Rome"

9. Mark Twain, The Innocents Abroad (rozdziały 10-16)

10. Henry James, Italian Hours ("Venice," "The Grand Canal")

11. Henry Adams, Mont Sant Michel and Chartres ("Saint Michiel de la Mer del Peril," "The Virgin of Chartres"), The Education of Henry Adams ("Berlin," "Rome")

12. Ernest Hemingway, A Moveable Feast

13. James Baldwin. Notes of a Native Son ("Encounter on the Seine: Black Meets Brown," "A Question of Identity," "Equal in Paris")

14. Walter Abish, Double Vision ("New York, Traveling to Germany," "Vienna," "Munich," "Berlin")

Materiał do przeczytania na zajęcia obejmuje 30-40 stron.

Literatura:

Literatura przedmiotu:

Baker, Paul, R., "The Fortunate Pilgrims. American Writers in Italy, 1800-1860" Harvard UP, 1964

Capper, Charles and Cristina Giorcelli, "Margaret Fuller. Transatlantic Crossings in the Revolutionary Age" U of Wisconsin P, 2007

Earnest, Ernest, "Expatriates and Patriots. American Artists, Scholars, and Writers in Europe" Duke UP, 1968

Kasson, Joy S., "Artistic Voyagers. Europe and the American Imagination in the Works of Irving, Allston, Cole, Cooper, and Hawthorne" Greeenwood P, 1982

Lease, Benjamin, "Anglo-American Encounters. England and the Rise of American Literature" Cambridge UP, 1981

Lockwood, Allison, "Passionate Pilgrims. The American Traveler in Great Britain, 1800-1914" Associated UP, 1981

Mulvey, Christopher, "Anglo-Amercan Landscapes. A Study of Nineteenth-Century Anglo-American Travel Literature" Cambridge UP, 1983

Mulvey, Christopher, "Transatlantic Manners. Social Patterns in Nineteenth-Century Anglo-American Travel Literature" Cambridge UP, 1990

Stowe, William W., "Going Abroad. European Travel in Nineteenth-Century American Culture" Princeton UP, 1994

Vance, William L., "America's Rome" vols 1-2 Yale UP, 1989

Wright, Nathalia, "American Novelists in Italy. The Discoverers: Allston to James" U of Pennsylvania P, 1965

Efekty uczenia się:

1. Student/ka potrafi zidentyfikować i rozumie różnice kulturowe między Stanami Zjednoczonymi a krajami Europy Zachodniej w wieku XIX i XX.

2. Student/ka potrafi analizować różnice kulturowe między Stanami Zjednoczonymi a krajami Europy Zachodniej w w/w/ okresie w zależności od ich zapisu w różnych gatunkach literackich i pozaliterackich.

3. Student/ka zyskuje kompetencje przydatne do identyfikacji i rozumienia różnic kulturowych we współczesnym świecie.

Metody i kryteria oceniania:

Praca semestralna na temat wybrany z podanej puli (nie więcej niż 12 stron): 50%

Aktywność na zajęciach w oparciu o przeczytaną literaturę podmiotową: 50%

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)