Thinking with Literature: Theory and Practice
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC094 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Thinking with Literature: Theory and Practice |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Kurs stanowi wprowadzenie do najnowszych teorii i praktyk krytycznego czytania tekstów literackich i kulturowych. Podczas zajęć spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, co to znaczy myśleć (z) literaturą. Skupiając się na takich nurtach jak ekokrytyka, nowe materializmy, krytyczna teoria rasy, poetyka cyfrowa, badania nad niepełnosprawnością, czy nowe teorie feministyczne, zastanowimy się, w jaki sposób teoria umożliwia nowe, często bardziej zniuansowane, odczytania tekstów. Przeanalizujemy również pewne ograniczenia krytyki literackiej i porozmawiamy o znaczeniu przyjemności płynącej z czytania. Kurs został zaprojektowany tak, aby pomóc studentom i studentkom rozwinąć umiejętność krytycznej analizy literatury w oparciu o przydatne narzędzia. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie do najnowszych teorii i praktyk krytycznej analizy tekstów w badaniach literaturo- i kulturoznawczych. Co to znaczy myśleć (z) literaturą? Czy tego rodzaju praktyka różni się w jakikolwiek sposób od interpretacji tekstu? Dzięki jakim narzędziom teoretycznym możemy lepiej zrozumieć literaturę jako dyscyplinę? Jakie są najnowsze interdyscyplinarne perspektywy w badaniach literackich i kulturowych? Czym jest krytyka literacka i jakie są jej ograniczenia? Co z przyjemnością i radością czytania? Podczas zajęć odpowiemy na powyższe pytania, skupiając się na takich współczesnych nurtach i strategiach krytycznych jak ekokrytyka/ekopoetyka, nowe materializmy, teoria afektu, krytyczna teoria rasy, poetyka cyfrowa, badania nad niepełnosprawnością, nowe teorie feministyczne. |
Pełny opis: |
Kurs stanowi wprowadzenie do najnowszych teorii, metod i praktyk krytycznej analizy tekstów w badaniach literaturo- i kulturoznawczych. Co to znaczy myśleć (z) literaturą? Czy tego rodzaju praktyka różni się od interpretacji tekstu? Dzięki jakim narzędziom teoretycznym możemy lepiej zrozumieć literaturę jako dyscyplinę? Jakie są najnowsze interdyscyplinarne perspektywy w badaniach literackich i kulturowych? Czym jest krytyka literacka i jakie są jej ograniczenia? Co z przyjemność i radością czytania? Podczas zajęć odpowiemy na powyższe pytania, skupiając się na takich współczesnych nurtach i strategiach krytycznych jak ekokrytyka/ekopoetyka, nowe materializmy, teoria afektu, krytyczna teoria rasy, poetyka cyfrowa, badania nad niepełnosprawnością, nowe teorie feministyczne. Każde zajęcia będą poświęcone jednej z powyższych teorii oraz jej praktycznemu zastosowaniu, które pozwala na nowe odczytanie tekstów. Poza teorią, będziemy czytać eseje krytyczne, które w oparciu o najnowsze teorie ukazują w nowym świetle różnorodne aspekty współczesnej literatury i kultury amerykańskiej. Kurs został zaprojektowany w taki sposób, aby pomóc studentom i studentkom rozwinąć umiejętność krytycznego czytania tekstów. |
Literatura: |
Andrew Bennett and Nicholas Royle, Introduction to Literature, Criticism and Theory, 5th ed. (Longman, 2016) Jonathan Culler, Literary Theory: A Very Short Introduction (OUP, 2000) Mary Klages, Literary Theory: A Guide for the Perplexed (Continuum, 2007) Ecocriticism (The New Critical Idiom), 2nd edition, ed. Greg Garrard (Routledge, 2011) A Feminist Companion to the Posthumanities, ed. Cecilia Åsberg and Rosi Braidotti (Springer, 2018). New Materialism: Interviews and Cartographies, eds. Rick Dolphijn and Iris van der Tuin (University of Michigan Library, 2012) Lennard Davis, Disability Studies Reader (Routledge, 2013) Critical Race Theory: The Key Writings That Formed the Movement, eds. Kimberlé Crenshaw, Neil Gotanda, Gary Peller & Kendall Thomas (The New Press, 1996). Rita Felski, The Limits of Critique (University of Chicago Press, 2015) Patricia Hill Collins and Sirma Bilge, Intersectionality (Key Concepts), (Polity, 2016) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student/ka: - zna najnowsze teorie literatury i potrafi rozpoznać ich użycie we współczesnych esejach krytycznych, - potrafi wykorzystać wybrane teorie do analizy tekstów literackich i tekstów kultury, -rozumie i potrafi wyjaśnić związki między teorią i praktyką krytycznego czytania i pisania, - rozumie związki między teoriami krytycznymi a kontekstem społeczno-kulturowo-politycznym, z jakiego się wywodzą, -potrafi krytycznie odnieść się do omawianych tekstów, formułować i uzasadniać opinie dotyczące poruszanych kwestii na styku literatury, kultury i teorii |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła na podstawie regularnego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach, które stanowi nie mniej istotne kryterium oceny niż krótkie prace pisemne (response papers), test śródsemestralny, czy esej końcowy. Jako aktywne uczestnictwo w zajęciach rozumie się zarówno staranne przygotowanie do każdych zajęć, jak i konsekwentny udział w dyskusjach. Na ocenę końcową składają się: -aktywny udział w zajęciach 30% -esej krytyczny (4 strony) 30% -response papers 20% -test śródsemestralny 20% |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.