American New Wave Science Fiction
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC097 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American New Wave Science Fiction |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie z amerykańską literaturą fantastycznonaukową z nurtu tzw. Nowej Fali z lat 60. i 70. dwudziestego wieku. Nowa Fala była nieformalnym, awangardowym ruchem literackim stanowiącym pomost pomiędzy gatunkiem science fiction a literaturą głównego nurtu, charakteryzującym się odejściem od inspiracji „twardymi” naukami czy bezkrytyczną wiarą w rozwój technologiczny na rzecz poszukiwania nowych, eksperymentalnych form do tworzenia zaangażowanej politycznie literatury spekulatywnej. W ramach kursu zapoznamy się z wybranymi opowiadaniami i powieściami amerykańskich przedstawicieli Nowej Fali, skupiając się na analizie tekstów z perspektywy społeczno-kulturowych i politycznych przemian zachodzących w tym czasie w Stanach Zjednoczonych (m.in. zjawisko kontrkultury, protesty antywojenne, ruch na rzecz praw obywatelskich, feminizm drugiej fali i rewolucja seksualna). |
Pełny opis: |
W odróżnieniu od wcześniejszego, techno-optymistycznego „pulpowego” okresu science fiction, pisarki i pisarze tworzący nieformalnych ruch Nowej Fali szukali inspiracji w naukach humanistycznych i społecznych (antropologia, psychologia, socjologia). Literatura nowofalowa charakteryzuje się również podważaniem normatywnych ujęć rasy, płci i seksualności, proponując krytyczną refleksję nad wpływem technologii na codzienne życie oraz mierząc się z dziedzictwem amerykańskiego imperializmu. W ramach kursu przyjrzymy się najważniejszym tematom i problemom poruszanym w literaturze Nowej Fali, które odzwierciedlają zarówno nastroje społeczne, jak i przemiany dokonujące się w tamtym czasie w amerykańskiej kulturze i społeczeństwie. Wśród omawianych na zajęciach tematów pojawią m.in. następujące zagadnienia: ruch antywojenny, przemiany w sferze seksualności, lęki społeczne (przeludnienie, wojna nuklearna), ekologia, nowe rozumienia duchowości, narkotyki i inne substancje psychodeliczne, krytyka mass mediów. Przyjrzymy się także wpływom literatury nowofalowej z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych zarówno na późniejsze, jak i współczesne nurty literatury science fiction tworzonej w Stanach Zjednoczonych. |
Literatura: |
Będziemy czytać i analizować krótkie opowiadania i wybrane powieści kluczowych przedstawicielek i przedstawicieli amerykańskiej Nowej Fali, m.in.: Harlan Ellison, Philip K. Dick, Ursula K. Le Guin, Robert Silverberg, Samuel R. Delany, Pamela Zoline, Joanna Russ, Thomas M. Disch Wybrana literatura krytyczna: Bould, Mark, Andrew M. Butler, Adam Roberts and Sherryl Vint (eds.) The Routledge Companion to Science Fiction. London and New York: Routledge, 2009 Butler, Andrew W. Solar Flares. Science Fiction in the 1970s. Liverpool: Liverpool University Press, 2012 Larbalestier, Justine. The Battle of the Sexes in Science Fiction. Middletown, CT: Wesleyan University Press, 2002. Luckhurst, Roger. Science Fition. London: Polity Press, 2005. Merrick, Helen. The Secret Feminist Cabal: A Cultural History of Science Fiction Feminisms. Seattle, WA: Aqueduct Press, 2009. Pearson, Wendy Gay, Veronica Hollinger and Joan Gordon (eds). Queer Universes: Sexualities and Science Fiction. Liverpool: Liverpool University Press, 2008. Link, Eric Carl, and Gerry Canavan (eds.). The Cambridge Companion to American Science Fiction. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA - posiada pogłębioną wiedzę o historii i najważniejszych tekstach Nowej Fali fantastyki z lat 60. i 70 - dostrzega dynamikę i konsekwencje przemian społeczno-kulturowych odzwierciedlających się w tekstach literackich - jest świadom ewolucji literatury sf i jej zróżnicowania 2. UMIEJĘTNOŚCI - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów z gaturnku science fiction - umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi - potrafi przygotować krytyczne prace pisemne w oparciu o wiedzę teoretyczną i historyczno-kulturową 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE - uzupełnia i udoskonala swoją wiedzę z zakresu historii kultury popularnej w Stanach Zjednoczonych rozumie jaki wpływ miały społeczne, kulturowe i polityczne procesy na tworzenie i odbiór tekstów kultury popularnej - jest otwarty na nowe zjawiska i idee w zakresie kultury popularnej w XX i XXI wieku |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach: 20% Krótkie wypracowania nt. zadanych lektur: 30% Praca semestralna: 50% Aby zaliczyć kurs student/ka musi uzyskać min. 60%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.