Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modern American Poetry

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC098
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Modern American Poetry
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

n/a

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

William Carlos Williams miał powiedzieć, że The Waste Land Eliota to była "wielka katastrofa naszej literaturze." Pokazuje to napięcia i konflity jakie można dostrzec w ramach amerykańskiej poezji modernistycznej. W trakcie kursu będziemy badać różne konteksty poezji modernistycznej, takie jak środowisko uchodźców w Europie które przyjęło bardziej kosmpolityczną perspektywę, szkoła bardziej natywistyczna podkreślająca wagę mowy amerykańskiej (Williams, Stevens), Harlem Renaissance (Hughes, Cullen), i Obiektywiści (Zukofsky, Reznikoff). Będziemy omawiać różnego rodzaju wersje amerykańskiego modernizmu, jego polityczne i estetyczne skutki.

Pełny opis:

Poniżej wymieniam poszczególnych przedstawicieli i tematykę kursu:

1. WSTEP: Rules and requirements

2. PREKURSORZY MODERNIZMU: a) Edwin Arlington Robinson; b) Edgar Lee Masters; c) Edna St Vincent Millay; d) WWI poets

3. MODERNIZM PER EXCELLENCE: a) Robert Frost; b) T. S. Eliot; c) Ezra Pound; d) Wallace Stevens

4. ALTERNATYWNE MODERNIZMY: a) William Carlos Williams; b) Marianne Moore; c) Harlem Renaissance; d) Poezja lat trzydziestych

5. TRENDY: a) Formaliści: Allen Tate and John Crowe Ransom; b) Obiektiwiści: Louis Zukofsky, Charles Reznikoff, Lorine Niedecker

6. Podsumowanie

Literatura:

Beach, Christopher. The Cambridge Introduction to Twentieth-Century American Poetry. New York: Cambridge University Press, 2003.

Davis, Alex, and Lee M. Jenkins, eds. A History of Modernist Poetry. New York, NY: Cambridge University Press, 2015.

———, eds. The Cambridge Companion to Modernist Poetry. New York: Cambridge University Press, 2007.

Gray, Richard. A History of American Poetry. Oxford: Wiley-Blackwell, 2015.

Roberts, Neil, ed. A Companion to 20th-Century Poetry. Oxford: Wiley-Blackwell, 2003.

Wolosky, Shira. The Art of Poetry: How to Read a Poem. 1st edition. Oxford: Oxford University Press, 2008.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Po ukończeniu tego kursu, student:

– rozumie konteksty kulturowe poezji modernistycznej

– analizuje teksty poetyckie (tzw.close reading)

– rozpoznaje różne techniki poetyckie

– jest świadomy wpływu poezji modernistycznej na literaturę 20 wieku

UMIEJĘTNOŚCI

Po ukończeniu tego kursu, student:

– potrafi przedstawić tekst krytyczny podczas zajęć

– posiada umiejętność sporządzenia zwięzłego handout prezentacji

– posiada pogłębione umiejętności potrzebne do napisania eseju na zadany temat literacki

KOMPETENCJE

Po ukończeniu tego kursu

– rozumie rolę podstawowej wiedzy o literaturze dla zrozumienia zmian kulturowych w Stanach Zjednoczonych

– aktywnie uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych, w szczeólności w wystawach sztuki

– ma zdolność kooperacji w zespole

Metody i kryteria oceniania:

WYMAGANIA:

Uczestnictwo: 30%

Dwa testy – w połowie i na końcu semestru: 40% (20% each)

Esej na 1500 słów: 30%

Studenci muszą uzyskać conajmniej 60% by ukończyć kurs. Niezaliczenie jednego z głównych elementów skutkuje niezaliczeniem kursu.

Skala ocen:

0-60 – 2

60-70 – 3

71-75 – 3,5

76-85 – 4

86-90 – 4,5

91-95 – 5

96-100 – 5!

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)