Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

The Civil War and After: The Dynamics of Literary Change

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC099
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: The Civil War and After: The Dynamics of Literary Change
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Założeniem kursu jest zaznajomienie studentów z wybranymi utworami literatury amerykańskiej okresu po wojnie secesyjnej aż do końca drugiej dekady wieku XX, w tym prozy i poezji bezpośrednio inspirowanej działaniami wojennymi oraz prozą późniejszą, związaną na ogół z poszczególnymi regionami kraju (Środkowy Zachód, Południe, Nowa Anglia). W okresie tym dominującą konwencją przedstawieniową stał się realizm, często wykorzystujący różnorodność dialektów amerykańskie angielszczyzny oraz zróżnicowanie wynikające z historii USA.

Tryb prowadzenia:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiotem kursu jest przegląd literatury amerykańskiej drugiej połowy XIX wieku, a ściślej epoki, która nastąpiła po wojnie secesyjnej i dobiegła końca na przełomie pierwszej i drugiej dekady wieku XX. Dyskutowany materiał tekstowy obejmie prozę i poezję bezpośrednio inspirowaną wojną (S. Crane, A. Bierce, E. Stuart Phelps, W. Whitman), oraz regionalną prozę realistyczną okresu 1880-1920 (opowiadania), a także wybraną poezję (E. Lee, Masters, "Spoon River Anthology". Na liście lektur znajdą się utwory następujących pisarzy i pisarek: H. Garlanda, C. Fenimore Woolson (Środkowy Zachód), (G. W. Cable'a, M. Twaina, K Chopin, Ch.W. Chesnutta (Południe) i M. Wilkins Freeman, A. Brown, S. Orne Jewett (Nowa Anglia).

Pełny opis:

1. Pole walki: A. Bierce, "A Horseman in the Sky", "Chickamauga", "Killed at Resaca", "The Affair at Coulter's Notch"

2. Z perspektywy szpitala: W. Whitman, "Eighteen Sixty-One", "Cavalry Crossing a Ford", "The Wound-Dresser", "When Lilacs Last in the Dooryard Bloom'd"

3. Opisana wojna: S. Crane, "The Red Badge of Courage"

4. Praca żałoby: E. Stuart Phelps, "The Gates Ajar"

5. Środkowy Zachód i Wielkie Jeziora: H. Garland, "The Return of a Private", "Under the Lion's Paw"; C. Fenimore Woolson, "The Lady of Little Fishing"

6. Old Creole Days: G. W. Cable, "Belles Demoiselles Plantation", "Jean-ah Poquelin", "'Tite Poulette"

7. W Akadii: K. Chopin, "Beyond the Bayou". "Polydore", "Regret", "A Matter of Prejudice", "Caline", "A Dresden Lay in Dixie", "Neg Creol"

8. Realizm komiczny: M. Twain, "A Story of the Bad Little Boy", "A Story of the Good Little Boy", "Canibalism in the Cars", "Journalism in Tennessee", "How I Edited an Agricultural Paper"

9. Dekadencja w Nowej Anglii: M. Wilkins Freeman, "A Mistaken Charity", "A New England Nun", "The Revolt of 'Mother'", "Old Woman Magoun"

10. Genius loci: A. Brown, "Farmer Eli's Vacation", "A Last Assembling"

11. Arkadia i nostagia: S. Orne Jewett, "The Queen's Twin", "A Dunnet Shepherdess", "The Backward View", "A White Heron"

12. Pamięć niewolnictwa : Ch.W. Chesnutt, "The Goophered Grapevine", "The Conjurer's Revenge", "The Grey Wolf's Ha'nt"

13. Bariera koloru: Ch. W. Chesnutt, "The Wife of His Youth", "Cicely's Dream", "The Passing of Grandison"

14. Sztuka epitafium: E. Lee Masters, "Spoon River Anthology" (wybór)

Literatura:

1. D. Aaron, The Unwritten War

2. F. Barrett, To Fight Aloud Is Very Brave. American Poetry and the Civil War

3. C. Davidson, The Experimental Fictions of Ambrose Bierce

4. M.D. Bell, The Problem of American Realism

5. S. Coultrap-McQueen, Doing Literary Business. American Women Writers in the Nineteenth Century

6. J. Donovan, New England Local Color Literature

7. R. Fuller, From Battlefields Rising. How The Civil War Transformed American Literature

8. N. Glazener, Reading for Realism. The History of a US Literary Tradition, 1850-1910

9. M. Green, Ashes of the Mind. War and Memory in Northern Literature, 1856-1900

10. A. Habegger, Gender, Fantasy, and Realism in American Literature

11. D. E. Shi, Facing Facts. Realism in American Thought and Culture, 1850-1920

12. W. Sollors, Neither Black Bor White Yet Both. Thematic Explorations of Interracial Literature

13. E. Sundquist, ed., American Realism. New Essays

14. P. Westbrook, Acres of Flint. Sarah Orne Jewett and Her Contemporaries

15. E. Wilson, Patriotic Gore

Efekty uczenia się:

1. Student rozumie istotę zmiany kulturowej i przełomu literackiego, które dokonały się w USA po wojnie secesyjnej.

2. Student potrafi analizować teksty literackie zgodnie z konwencją przedstawieniową, którą ujawniają, oraz dostrzega ciągłość literackiej tradycji.

3. Student zdaje sobie sprawę z historycznych korzeni współczesnego zróżnicowania regionalnego i etnicznego społeczeństwa USA.

Metody i kryteria oceniania:

1. Udział w dyskusji na zajęciach: 50%

2. Praca zaliczeniowa: 50%

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)