Images of Native Americans (Wizerunki rdzennych Amerykanów)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SC151 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Images of Native Americans (Wizerunki rdzennych Amerykanów) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium obejmuje problematykę przedstawień Indian w literaturze amerykańskiej XIX w. do wybuchu wojny secesyjnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium dotyczy literackich i nieliterackich wizerunków Indian w literaturze amerykańskiej 1. poł. XIX w. (do wojny secesyjnej). Autorami niemal wszystkich (za wyjątkiem oracji W. Apessa) tekstów są biali Amerykanie lub Amerykanki, co pozwala prześledzić stereotypy rasowe i konwencje przedstawieniowe od powieści gotyckiej (Edgar Huntly Ch. Brockdena Browna) poprzez poezję przełomu XVIII i XIX w., powieść sentymentalną początków XIX w. (L. M. Child, C . M. Sedgwick), powieść historyczną (Ostatni Mohikanin J. F. Coopera), dyskurs naukowy (Travels J. Bartrama) i świadectwo turysty (W. Irving), literaturę protestu społecznego (R. W. Emerson), fabularną prozę „etnograficzną” (W. G. Simms, J. Snelling), powieść awanturniczą (R. M. Bird), epos „pseudoindiański” (H. W. Longfellow) i eseistykę H. D. Thoreau. Różnorodność źródeł pozwala na wyciągnięcie miarodajnych wniosków dotyczących postaw wobec Indian w amerykańskim społeczeństwie. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: Rdzenni Amerykanie w oczach purytanów 2. Wczesne wizerunki Indian w powieści gotyckiej: Ch. Brockden Brown 3. Indianie w poezji i krytyce literackiej okresu Wczesnej Republiki (P. Freneau, W. C. Bryant, W. Channing) 4. Indianie w dyskursie naukowym i w oczach literata-turysty (W. Bartram, W. Irving) 5. Zawłaszczenie dyskursu historycznego USA (W. Apess) 6. Upadek Pięciu Narodów Cywilizowanych u jego echa (R. W. Emerson, L. M. Child) 7. Wizerunki Indian w powieści sentymentalnej (L. M. Child, C. M. Sedgwick) 8. Indianie wyobrażeni: “dzikus szlachetny” i “niegodziwy” (J. F. Cooper) 9. „Metafizyka” i polityka nienawiści (R. M. Bird, J. Hall) 10. Literacka etnografia poza kanonem (W. Gilmore Simms, W. Snelling) 11. The Western Captive E. O. Smith 12. Pieśń o Hajawacie jako epos (H. W. Longfellow) 13. W poszukiwaniu śladów (H. D. Thoreau) 14. Podsumowanie |
Literatura: |
1. Bibliografia podmiotowa Apess, William, “Eulogy on King Philip,” in Barry O’Connell, ed. On Our Own Ground. The Complete Writings of William Apess, a Pequot Bartram, William, Travels (wybór) Bird, Robert Montgomery, Nick of the Woods (wybór) Brown, Charles Brockden, Edgar Huntly (fragmenty) Bryant, William Cullen, An Indian at the Burying Place of His Father” Child, Lydia Maria, Hobomok (fragmenty) Child, Lydia Maria, “The Church in the Wilderness,” “Willie Wharton,” “An Appeal for the Indians,” in Carolyn R, Karcher, ed. A Lydia Maria Child Reader Cooper, James Fenimore, The Last of the Mohicans (fragmenty) Cooper, James Fenimore, The Wept of Wish-ton-wish (fragmenty) Emerson, Ralph Waldo, “Letter to Martin Van Buren,” in Len Gougeon and Joel Myerson, eds. Emerson’s Antislavery Writings Freneau, Philip, “The Indian Burying Ground” Hall, James, “The Indian Hater,” “The New Moon,” in Edward Watts, ed. The Indian Hater and Other Stories by James Hall Irving, Washington, A Tour on the Prairies (wybór) Longfellow, Henry Wadsworth, “The Song of Hiawatha” (wybór) Sedgwick, Catharine Maria, Hope Leslie (fragmenty) Simms, William Gilmore, The Wigwam and the Cabin (wybór) Snelling, William Joseph, Tales of the Northwest Thoreau, Henry David, A Week on the Concord and Merrimack Rivers, “Ktaadn” (fragmenty) 2. Bibliografia przedmiotowa Barnett, Louise K., The Ignoble Savage. American Literary Racism 1790-1890 Bergland, Renee L., The National Uncanny. Indian Ghosts and American Subjects Drinnon, Richard, Facing West. The Metaphysics of Indian Hating and Empire Building Fieldler, Leslie A. Love and Death in the American Novel Gardner, Jared, Master Plots. Race and the Founding of an American Literature 1787-1845 Maddox, Lucy, Removals. Nineteenth-Century American Literature and the Politics of Indian Affairs Pearce, Roy Harvey,Savagism and Civilization. A Study of the Indian and the American Mind Pearce, Roy Harvey, “The Metaphysics of Indian Hating. Leatherstocking Unmasked,” in Historicism Once More. Problems & Occasions for the American Scholar Sayre, Robert F., Thoreau and the American Indians Tompkins, Jane, Sensational Designs. The Cultural Work of American Fiction 1790-1860 Ziff, Larzer, Writing in the New Nation. Prose, Print, and Politics in the Early United States |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą obrazu Indian w kulturze i literaturze amerykańskiej XIX w. do wybuchu wojny secesyjnej, świadom jest zróżnicowania przedstawień Indian w kategoriach konwencji literackich i postaw ideowych, rozumie rolę rdzennych Amerykanów w kulturze białych. 2. UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi formułować krytyczne sądy o tekstach kultury, analizować różnego typu teksty, formułować pytania badawcze związane z tematyką konwersatorium. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student kształtuje wrażliwość na dyskryminację społeczną z uwagi na rasę, zdobywa świadomość korzeni współczesnego społeczeństwa wielokulturowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w dyskusji podczas zajęć (60%) i praca zaliczeniowa (40%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.