Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Images of Native Americans (Wizerunki rdzennych Amerykanów)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC151
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Images of Native Americans (Wizerunki rdzennych Amerykanów)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Konwersatorium obejmuje problematykę przedstawień Indian w literaturze amerykańskiej XIX w. do wybuchu wojny secesyjnej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Konwersatorium dotyczy literackich i nieliterackich wizerunków Indian w literaturze amerykańskiej 1. poł. XIX w. (do wojny secesyjnej). Autorami niemal wszystkich (za wyjątkiem oracji W. Apessa) tekstów są biali Amerykanie lub Amerykanki, co pozwala prześledzić stereotypy rasowe i konwencje przedstawieniowe od powieści gotyckiej (Edgar Huntly Ch. Brockdena Browna) poprzez poezję przełomu XVIII i XIX w., powieść sentymentalną początków XIX w. (L. M. Child, C . M. Sedgwick), powieść historyczną (Ostatni Mohikanin J. F. Coopera), dyskurs naukowy (Travels J. Bartrama) i świadectwo turysty (W. Irving), literaturę protestu społecznego (R. W. Emerson), fabularną prozę „etnograficzną” (W. G. Simms, J. Snelling), powieść awanturniczą (R. M. Bird), epos „pseudoindiański” (H. W. Longfellow) i eseistykę H. D. Thoreau. Różnorodność źródeł pozwala na wyciągnięcie miarodajnych wniosków dotyczących postaw wobec Indian w amerykańskim społeczeństwie.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie: Rdzenni Amerykanie w oczach purytanów

2. Wczesne wizerunki Indian w powieści gotyckiej: Ch. Brockden Brown

3. Indianie w poezji i krytyce literackiej okresu Wczesnej Republiki (P. Freneau, W. C. Bryant, W. Channing)

4. Indianie w dyskursie naukowym i w oczach literata-turysty (W. Bartram, W. Irving)

5. Zawłaszczenie dyskursu historycznego USA (W. Apess)

6. Upadek Pięciu Narodów Cywilizowanych u jego echa (R. W. Emerson, L. M. Child)

7. Wizerunki Indian w powieści sentymentalnej (L. M. Child, C. M. Sedgwick)

8. Indianie wyobrażeni: “dzikus szlachetny” i “niegodziwy” (J. F. Cooper)

9. „Metafizyka” i polityka nienawiści (R. M. Bird, J. Hall)

10. Literacka etnografia poza kanonem (W. Gilmore Simms, W. Snelling)

11. The Western Captive E. O. Smith

12. Pieśń o Hajawacie jako epos (H. W. Longfellow)

13. W poszukiwaniu śladów (H. D. Thoreau)

14. Podsumowanie

Literatura:

1. Bibliografia podmiotowa

Apess, William, “Eulogy on King Philip,” in Barry O’Connell, ed. On Our Own Ground. The Complete Writings of William Apess, a Pequot

Bartram, William, Travels (wybór)

Bird, Robert Montgomery, Nick of the Woods (wybór)

Brown, Charles Brockden, Edgar Huntly (fragmenty)

Bryant, William Cullen, An Indian at the Burying Place of His Father”

Child, Lydia Maria, Hobomok (fragmenty)

Child, Lydia Maria, “The Church in the Wilderness,” “Willie Wharton,” “An Appeal for the Indians,” in Carolyn R, Karcher, ed. A Lydia Maria Child Reader

Cooper, James Fenimore, The Last of the Mohicans (fragmenty)

Cooper, James Fenimore, The Wept of Wish-ton-wish (fragmenty)

Emerson, Ralph Waldo, “Letter to Martin Van Buren,” in Len Gougeon and Joel Myerson, eds. Emerson’s Antislavery Writings

Freneau, Philip, “The Indian Burying Ground”

Hall, James, “The Indian Hater,” “The New Moon,” in Edward Watts, ed. The Indian Hater and Other Stories by James Hall

Irving, Washington, A Tour on the Prairies (wybór)

Longfellow, Henry Wadsworth, “The Song of Hiawatha” (wybór)

Sedgwick, Catharine Maria, Hope Leslie (fragmenty)

Simms, William Gilmore, The Wigwam and the Cabin (wybór)

Snelling, William Joseph, Tales of the Northwest

Thoreau, Henry David, A Week on the Concord and Merrimack Rivers, “Ktaadn” (fragmenty)

2. Bibliografia przedmiotowa

Barnett, Louise K., The Ignoble Savage. American Literary Racism 1790-1890

Bergland, Renee L., The National Uncanny. Indian Ghosts and American Subjects

Drinnon, Richard, Facing West. The Metaphysics of Indian Hating and Empire Building

Fieldler, Leslie A. Love and Death in the American Novel

Gardner, Jared, Master Plots. Race and the Founding of an American Literature 1787-1845

Maddox, Lucy, Removals. Nineteenth-Century American Literature and the Politics of Indian Affairs

Pearce, Roy Harvey,Savagism and Civilization. A Study of the Indian and the American Mind

Pearce, Roy Harvey, “The Metaphysics of Indian Hating. Leatherstocking Unmasked,” in Historicism Once More. Problems & Occasions for the American Scholar

Sayre, Robert F., Thoreau and the American Indians

Tompkins, Jane, Sensational Designs. The Cultural Work of American Fiction 1790-1860

Ziff, Larzer, Writing in the New Nation. Prose, Print, and Politics in the Early United States

Efekty uczenia się:

1. WIEDZA

Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą obrazu Indian w kulturze i literaturze amerykańskiej XIX w. do wybuchu wojny secesyjnej, świadom jest zróżnicowania przedstawień Indian w kategoriach konwencji literackich i postaw ideowych, rozumie rolę rdzennych Amerykanów w kulturze białych.

2. UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi formułować krytyczne sądy o tekstach kultury, analizować różnego typu teksty, formułować pytania badawcze związane z tematyką konwersatorium.

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student kształtuje wrażliwość na dyskryminację społeczną z uwagi na rasę, zdobywa świadomość korzeni współczesnego społeczeństwa wielokulturowego.

Metody i kryteria oceniania:

Udział w dyskusji podczas zajęć (60%) i praca zaliczeniowa (40%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)