Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technology and Automation in American Culture

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SD0026
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Technology and Automation in American Culture
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - koszyk 1 - studia BA - 2 i 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kurs oferuje wprowadzenie do Amerykańskiej teorii technologii oraz historyczna analizę roli technologii i automatyzacji w USA. Jego celem jest dyskusja nad zachodnim rozumieniem zjawisk technologicznych w kontekście ich przedstawienia w Amerykańskich narracjach kultury.

Pełny opis:

Kurs proponuje siedem bloków tematycznych omawiających problematykę rozwoju technologicznego oraz pojmowania i teoretyzowania technologii w teorii kultury amerykańskiej. Bloki te obejmą zagadnienia kulturowe, krytyczne, historyczne związane z formowaniem się poglądów na innowację technologiczną oraz ich wpływ na społeczeństwo amerykańskie. Istotne będą tu inspiracje w podejściu do technologii negocjujące praktyki naukowe, praktyki duchowe oraz rolę jednostki naprzeciw polityki American Dream oraz ekonomicznej ekspansji USA, szczególnie w ostatnim stuleciu. Celem kursu jest pokazanie studentom aspektów kultury amerykańskiej w perspektywie technologicznej by mogli zobaczyć jak wyobrażenie o technologii (odmienne od jej interpretacji wschodniej) wpłynęło na charakter kultury amerykańskiej. Znaczącym elementem tego przedstawienia będą narracje kultury, z jednej strony odpowiadające na trendy rozwoju technologicznego, z drugiej znacząco je kształtujące. Ma to posłużyć identyfikacji amerykańskiej utopii i jej dystopicznych skutków, z jakimi borykamy się w Antropocenie.

Literatura:

Przykładowe teksty:

Howard P. Segal. 1994. Future imperfect. The Mixed Blessing of Technology in America. Amherst: The University of Massachusetts Press.

Carroll Pursell (ed.). 1990. Technology in America. A History of Individuals and Ideas. Cambridge, MA: The MIT Press.

Carroll Pursell (ed.). 2008. Blackwell Companion to American Technology. London: Blackwell.

Carroll Pursell. 2007. The Machine in America. A Social History of Technology. Baltimore: John Hopkins University Press.

Gerhart Falk. 2013. Twelve Inventions that Changed America. The Influence of Technology on

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

• posiada wiedzę w zakresie problemu rozwoju technologicznego w USA i jego teoretycznego obrazowania.

• jest świadomy wpływu narracji kulturowych na kształtowanie się myślenia o technologii w USA.

• posiada wiedzę historycznych i społecznych kontekstów rozwoju technologicznego w USA wraz z aparatem pojęciowym pozwalającym na jego krytyczną analizę.

• umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi.

• potrafi formułować krytyczne argumenty w odniesieniu do rozwoju technologicznego w USA.

• potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów w temacie objętych kursem.

• jest świadomy kulturowego znaczenia technologii i jej rozwoju.

• rozumie rolę amerykańskich narracji w kształtowaniu się globalnych trendów technologicznych.

Metody i kryteria oceniania:

praca pisemna (esej krytyczny)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)