Technology and Automation in American Culture
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0026 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Technology and Automation in American Culture |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - koszyk 1 - studia BA - 2 i 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs oferuje wprowadzenie do Amerykańskiej teorii technologii oraz historyczna analizę roli technologii i automatyzacji w USA. Jego celem jest dyskusja nad zachodnim rozumieniem zjawisk technologicznych w kontekście ich przedstawienia w Amerykańskich narracjach kultury. |
Pełny opis: |
Kurs proponuje siedem bloków tematycznych omawiających problematykę rozwoju technologicznego oraz pojmowania i teoretyzowania technologii w teorii kultury amerykańskiej. Bloki te obejmą zagadnienia kulturowe, krytyczne, historyczne związane z formowaniem się poglądów na innowację technologiczną oraz ich wpływ na społeczeństwo amerykańskie. Istotne będą tu inspiracje w podejściu do technologii negocjujące praktyki naukowe, praktyki duchowe oraz rolę jednostki naprzeciw polityki American Dream oraz ekonomicznej ekspansji USA, szczególnie w ostatnim stuleciu. Celem kursu jest pokazanie studentom aspektów kultury amerykańskiej w perspektywie technologicznej by mogli zobaczyć jak wyobrażenie o technologii (odmienne od jej interpretacji wschodniej) wpłynęło na charakter kultury amerykańskiej. Znaczącym elementem tego przedstawienia będą narracje kultury, z jednej strony odpowiadające na trendy rozwoju technologicznego, z drugiej znacząco je kształtujące. Ma to posłużyć identyfikacji amerykańskiej utopii i jej dystopicznych skutków, z jakimi borykamy się w Antropocenie. |
Literatura: |
Przykładowe teksty: Howard P. Segal. 1994. Future imperfect. The Mixed Blessing of Technology in America. Amherst: The University of Massachusetts Press. Carroll Pursell (ed.). 1990. Technology in America. A History of Individuals and Ideas. Cambridge, MA: The MIT Press. Carroll Pursell (ed.). 2008. Blackwell Companion to American Technology. London: Blackwell. Carroll Pursell. 2007. The Machine in America. A Social History of Technology. Baltimore: John Hopkins University Press. Gerhart Falk. 2013. Twelve Inventions that Changed America. The Influence of Technology on |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: • posiada wiedzę w zakresie problemu rozwoju technologicznego w USA i jego teoretycznego obrazowania. • jest świadomy wpływu narracji kulturowych na kształtowanie się myślenia o technologii w USA. • posiada wiedzę historycznych i społecznych kontekstów rozwoju technologicznego w USA wraz z aparatem pojęciowym pozwalającym na jego krytyczną analizę. • umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi. • potrafi formułować krytyczne argumenty w odniesieniu do rozwoju technologicznego w USA. • potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów w temacie objętych kursem. • jest świadomy kulturowego znaczenia technologii i jej rozwoju. • rozumie rolę amerykańskich narracji w kształtowaniu się globalnych trendów technologicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
praca pisemna (esej krytyczny) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.