Unruly Women in American Culture
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0034 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Unruly Women in American Culture |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
W trakcie kursu przyjrzymy się fikcyjnym kobiecym bohaterkom występującym w amerykańskiej literaturze i kulturze; a w szczególności tym, które zostały uznane za zbyt wkurzone, zbyt szalone, zbyt samotne, zbyt seksualne oraz zbyt histeryczne, by być lubianymi. Będziemy odwoływać się do teorii i perspektyw wypracowanych na gruncie studiów o płci, teorii queer, krytycznych studiów o rasie oraz studiów o niepełnosprawności w analizie zarówno kanonicznych, jak i bardziej współczesnych tekstów po to, aby przemyśleć role genderowe i oczekiwania kierowane względem kobiet, a przede wszystkim by zapytać, na ile przełamywanie owych ról i niespełnianie oczekiwań może być sposobem na podważenie opresyjnego systemu społecznego oraz obalenie społecznych i seksualnych norm. |
Pełny opis: |
Co czyni kobiecą bohaterkę lubianą? Dlaczego tak ważne jest, by kobiety wywoływały pozytywne uczucia? W trakcie kursu przyjrzymy się fikcyjnym kobiecym bohaterkom występującym w amerykańskiej literaturze i kulturze; a w szczególności tym, które zostały uznane za zbyt wkurzone, zbyt szalone, zbyt samotne, zbyt seksualne oraz zbyt histeryczne, by być lubianymi. W naszym archiwum “nielubianych kobiet” znajdują się kryminalistki, szalone kobiety, stare panny, rozwiązłe kobiety, kobiety żyjące z zasiłku społecznego oraz seksualne i płciowe “dewiantki”. Będziemy odwoływać się do teorii i perspektyw wypracowanych na gruncie studiów o płci, teorii queer, krytycznych studiów o rasie oraz studiów o niepełnosprawności w analizie zarówno kanonicznych, jak i bardziej współczesnych tekstów po to, aby przemyśleć role genderowe i oczekiwania kierowane względem kobiet, a przede wszystkim by zapytać, na ile przełamywanie owych ról i niespełnianie oczekiwań może być sposobem na podważenie opresyjnego systemu społecznego oraz obalenie społecznych i seksualnych norm. |
Literatura: |
Lista lektur (może ulec zmianie) Literatura podmiotu We Need to Talk About Kevin, reż. Lynne Ramsay, 2011. Toni Morrison, Beloved, 1987. Bryce Covert, “The Myth of the Welfare Queen,” The New Republic, 2019. Precious, reż. Lee Daniels, 2009. Fatal Attraction, reż. Adrian Lyne, 1987. Mrs. America, stworzony przez Dahvi Waller, 2020 (wybrane odcinki). Valerie Solanas, The SCUM Manifesto, 1968. Shirley Jackson, We Have Always Lived in the Castle, 1962. GIllian Flynn, Gone Girl, 2012. Monster, reż. Patty Jenkins, 2003. Rebecca, reż. Alfred Hitchcock, 1940. Can You Ever Forgive Me?, reż. M. Heller, 2019. Literatura przedmiotu (może ulec zmianie) Sara Ahmed, The Promise of Happiness, 2010 (wybrane fragmenty) Elizabeth J. Donaldson, “Revisiting the Corpus of the Madwoman: Further Notes toward a Feminist Disability Studies Theory of Mental Illness,” w Feminist Disability Studies, red. Kim Q. Hall, Bloomington: Indiana University Press, 2011. Andrea Dworkin, “Terror, Torture, and Resistance” (wykład wygłoszony podczas konferencji "Women and Mental Health Conference—Women In a Violent Society," 1991). Sandra Gilbert and Susan Gubar, The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination, 1979 (wybrane fragmenty). Agnieszka Graff, “Feminism’s Classic Precursor or Lingering Nightmare? – the Strange Career of Valerie Solanas and her SCUM Manifesto,” w: Conformity and Resistance in America, red. Jacek Gutorow and Tomasz Lebiecki, Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2007, pp. 335–346. Patricia Hill Collins, “Mammies, Matriarchs, and Other Controlling Images,” w: Black Feminist Thought, Routledge, 2000, pp. 69-96. Audre Lorde, “The Uses of Anger.” Women’s Studies Quarterly, vol. 9, no. 3, Fall 1981, pp. 7–10. Nasty Women: Feminism, Resistance, and Revolution in Trump’s America, red. Samhita Mukhopadhyay, 2017 (wybrane fragmenty) Laurie Penny, Bitch Doctrine: Essays for Dissenting Adults, 2017 (wybrane fragmenty) Anne Helen Petersen, Too Fat, Too Slutty, Too Loud: The Rise and Reign of the Unruly Woman, 2017 (wybrane fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po ukończeniu kursu student/ka: a. zna teorie z zakresu studiów kulturoznawczych, studiów o płci i nad seksualnością b. rozumie wpływ klasy, rasy i orientacji seksualnej na społeczne postrzeganie i sytuację kobiet c. posiada zaawansowaną wiedzę na temat popularnych gatunków literackich i filmowych, sposobów reprezentacji kobiet w amerykańskiej kulturze oraz zna historię drugiej fali w USA Umiejętności Po ukończeniu kursu student/ka: a. potrafi krytycznie analizować reprezentacje tworzone przez media (TV, film, literatura) b. potrafi myśleć krytycznie na temat popularnych dyskursów dotyczących płci, feminizmu, seksualności i rasy c. potrafi sformułować i wyrazić opinie na temat współczesnych zagadnień społecznych i politycznych Kompetencje Po ukończeniu kursu student/ka: a. rozumie teksty akademickie i potrafi wykorzystać je do przeprowadzenia społecznej i kulturowej analizy b. potrafi aktywnie i z szacunkiem w stosunku do innych osób uczestniczyć w dyskusjach c. potrafi zaplanować i przeprowadzić kolejne etapy badań konieczne do napisania pracy seminaryjnej na temat związany z zagadnieniami poruszanymi podczas kursu |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas zajęć będziemy kłaść nacisk na aktywne uczestnictwo studentów i studentek, a więc na zaangażowanie w dyskusje klasowe i pracę w grupach. Oczekujemy, że studentki i studenci będą zapoznawać się na bieżąco z omawianymi tekstami i materiałami i brać czynny udział w ich omawianiu. Trzy krótkie eseje/odpowiedzi do tekstów: 30% Esej końcowy: 50% Partycypacja w zajęciach: 20% Aby zaliczyć kurs osoby uczestniczące muszą zdobyć co najmniej 60% z całości. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.