American Monuments
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0036 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Monuments |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | no special prerequisites |
Skrócony opis: |
Celem tego kursu jest poznanie całej serii amerykańskich pomników upamiętniających wojny amerykańskie, inne wydarzenia historyczne, główne postaci historii amerykańskiej, itd. i wyrażających w sposób bardzo skomplikowany zbiorową pamięć narodu. Szczegółowe analizy ich genezy oraz debat publicznych które sprowokowały są dobrym sposobem badania historii amerykańskiej, amerykańskiej dyplomacji, amerykańskich mitów i ideologii, relacji między rasami i płciami, a także amerykańskich tradycji rzeźbiarskich. |
Pełny opis: |
American Monuments--szanowane, ignorowane, wandalizowane, usuwane Celem tego kursu jest poznanie całej serii amerykańskich pomników upamiętniających wojny amerykańskie, inne wydarzenia historyczne, główne postaci historii amerykańskiej, itd. i wyrażających w sposób bardzo skomplikowany zbiorową pamięć narodu. Szczegółowe analizy ich genezy oraz debat publicznych które sprowokowały są dobrym sposobem badania historii amerykańskiej, amerykańskiej dyplomacji, amerykańskich mitów i ideologii, relacji między rasami i płciami, a także amerykańskich tradycji rzeźbiarskich. Kontrowersje wokół Pomnika Weteranów Wojny Wietnamskiej sprowokowały amerykanistów do znacznie drobiazgowych badań genezy pomników i memoriałów Drugiej Wojny Światowej, Wojny w Korei, oraz Wojny Secesyjnej. Kurs będzie obejmował teksty krytyczne, teksty historyków, teksty źródłowe, fotografie, filmy i próbki z literatury. |
Literatura: |
Boime, “Patriarchy Fixed in Stone: Gutzon Borglum’s ‘Mount Rushmore.’” American Art 5, no. 1/2 (Winter - Spring 1991): 142–67. Thomas J. Brown. Civil War Monuments and the Militarization of America. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2019. Kevin Bruyneel. “The King’s Body: The Martin Luther King Jr. Memorial And The Politics of Collective Memory,” History & Memory 26, no. 1, (Spring/Summer 2014): 75-108. Erika Doss. “Augustus Saint-Gaudens’s The Puritan: Founders’ Statues, Indian Wars, Contested Public Spaces, and Anger’s Memory in Springfield, Massachusetts.” Winterthur Portfolio Vol. 46, No. 4 (Winter 2012): 237-70. Dwyer and Alderman, Civil Rights Memorial and the Geography of Memory, Center for American Places at Columbia College Chicago, 2008. Follini, T. L. “Speaking Monuments: Henry James, Walt Whitman, and the Civil War Statues of Augustus Saint-Gaudens.” Journal of American Studies 48, no. 1 (Feb. 2014): 25-49. Kenneth E. Foote, “Invisible and Shadowed Past” from Shadowed Ground: America’s Landscapes of Violence and Tragedy, 292–336. Austin: University of Texas Press, 2003. Mark Meigs, “Body Counts and Memorials: The Unexpected Effect of the Vietnam Veterans Memorial as a Model of Memory,” in The Transatlantic Sixties: Europe and The United States in the Counterculture Decade, ed. by Grzegorz Kosc, Clara Juncker, Sharon Monteith. Transcript, 2013. Reinhart Koselleck, “War Memorials: Identity Formations of the Survivors.” In Collective Memory Reader, 365-71, edited by Olick, Vinitzky-Seroussi, Levy, Oxford UP, 2011. Levinson, Sanford. Written in Stone: Public Monuments in Changing Societies. New Edition. Durham: Duke, 2018. Mayo, James M., War Memorials as Political Landscape: The American Experience and Beyond. Praeger, 1988. Savage, Kirk. Standing Soldiers, Kneeling Slaves: Race, War, and Monument in Nineteenth-Century America. Princeton University Press, 1999. (1997) Savage, Kirk. Monument Wars: Washington D.C., the National Mall, and the Transformation of the Memorial Landscape. Berkeley: University of California, 2010 (selections) Sally Stein, “The President’s Two Bodies Stagings and Restagings of FDR and the New Deal Body Politic” American Art 18(1): 33–57. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu studenci będą: WIEDZA • dysponowali wiedzą jak publiczne pomniki wyrażają różne etapy i napięcia amerykańskiej ideologii, historii intelektualnej, i polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych • mieli wiedzę na temat głównych trendów w amerykańskiej sztuce monumentalnej UMIEJĘTNOŚCI • dysponowali nowymi umiejętnościami badawczymi i pisarskimi • mieli nowe umiejętności analityczne KOMPETENCJE SPOŁĘCZNE • umieć kierować małym zespołem, przyjmując odpowiedzialność za efekty jego pracy • rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ostateczna ocena za kurs będzie uwzględniała następujące kryteria: 1. Obecność – zaleca się by być obecnym na wszystkich zajęciach; dopuszczalne są tylko dwie nieobecności 2. Aktywny udział w dyskusjach na zajęciach – 30% ostatecznej oceny. 3. 1 test w środku semestru – w sumie 30% ostatecznej oceny 4. Końcowy pięciostronicowy esej – 40% W przypadku drugiej fali COVID-19: Zajęcia będą się odbywały Google Meet w czasie rzeczywistym Test będzie w Google Forms (Google Forms) 5. Ocenianie 61-77 – 3 78-89 – 4 90-100 – 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.