Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Pop Art(s) and Beyond

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SD0037
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Pop Art(s) and Beyond
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kurs oferuje synchroniczną i diachroniczną analizę Sztuki Popularnej i jej estetyk, która pozwoli zrozumieć ponowoczesny zwrot w sztuce w kontekście amerykańskim. Kurs opiera się na zagadnieniach i zjawiskach naiwnej awangardy, takich jak kamp, pop, lowbrow etc. oraz ich teoretycznych przedstawieniach w oparciu o teksy krytyczne opisujące szeroko pojety „pop movement” is jego rolę kształtowaniu „Amerykan taste”.

Pełny opis:

Siedem bloków tematycznych rozwijających problematykę oraz zagadnienia towarzyszące w kształtowaniu się i rosnącej popularności sztuki popularnej w Stanach Zjednoczonych, pozwoli na zapoznanie się z obszarami amerykańskiej kultury, które w sposób znaczący odpowiadają za formowanie się tzw. „American Pop Movement”. Bloki te obejmą postaci, miejsca, nurty oraz inspiracje związane z szeroko pojętym „american pop art movement” , łącząc je z zagadnieniami teoretycznymi, pozwalającymi zrozumieć rolę APAM dla kształtowania się krytyki ponowoczesnej oraz ponowoczesnej praktyki artystycznej związanej z wyłonieniem się tzw. „nowej wrażliwości”. Celem kursu jest zapoznanie studentów z historia i teorią American Pop Art(s) Movement oraz osadzenie go na kulturowej mapie USA pokazując geograficznie rodzące się różnice w podejściu do decorum i artystycznej ekspresji między zachodnim wybrzeżem a Nowym Jorkiem. Nie bez znaczenia będzie tu wpływ analogicznej schizmy w sztuce i teorii Europejskiej oraz przenikanie się różych inspiracji pod wpływem rozowoju kultury masowej (tzw. Pop cosmopolitanism).

Literatura:

wybrane/przykładowe pozycje:

Dwight MacDonald. 1962. Against The American Grain: Essays on the Effects of Mass Culture.

Greenberg, Clement. Homemade Esthetics: Observations on Art and Taste.

Susan Sontag. 2011. Against Interpretation.

George Melly. 2013, Revolt into Style

Kristen Anderson (ed.). 2004. Pop Surrealism. The Rise of Underground Art.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

• posiada znajomość tradycji American Pop Art(s) Movement (APAM)

• jest świadomy kulturowych wpływów w APAM i jej historycznych uwarunkowań.

• posiada usystematyzowaną wiedzę na temat zagadnień związanych z APAM oraz jej ujęć w teorii.

• umie posługiwać się pojęciami związanymi z APAM.

• potrafi stosować aparat krytyczny w odniesieniu do APAM.

• potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów w odniesieniu do APAM.

• jest świadomy kulturowego znaczenia i wpływów APAM.

• jest otwarty na pogłębianie wiedzy dot. nowych idei w zakresie kultury.

Metody i kryteria oceniania:

praca pisemna (esej krytyczny)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)