American Pop Art(s) and Beyond
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD0037 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | American Pop Art(s) and Beyond |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs oferuje synchroniczną i diachroniczną analizę Sztuki Popularnej i jej estetyk, która pozwoli zrozumieć ponowoczesny zwrot w sztuce w kontekście amerykańskim. Kurs opiera się na zagadnieniach i zjawiskach naiwnej awangardy, takich jak kamp, pop, lowbrow etc. oraz ich teoretycznych przedstawieniach w oparciu o teksy krytyczne opisujące szeroko pojety „pop movement” is jego rolę kształtowaniu „Amerykan taste”. |
Pełny opis: |
Siedem bloków tematycznych rozwijających problematykę oraz zagadnienia towarzyszące w kształtowaniu się i rosnącej popularności sztuki popularnej w Stanach Zjednoczonych, pozwoli na zapoznanie się z obszarami amerykańskiej kultury, które w sposób znaczący odpowiadają za formowanie się tzw. „American Pop Movement”. Bloki te obejmą postaci, miejsca, nurty oraz inspiracje związane z szeroko pojętym „american pop art movement” , łącząc je z zagadnieniami teoretycznymi, pozwalającymi zrozumieć rolę APAM dla kształtowania się krytyki ponowoczesnej oraz ponowoczesnej praktyki artystycznej związanej z wyłonieniem się tzw. „nowej wrażliwości”. Celem kursu jest zapoznanie studentów z historia i teorią American Pop Art(s) Movement oraz osadzenie go na kulturowej mapie USA pokazując geograficznie rodzące się różnice w podejściu do decorum i artystycznej ekspresji między zachodnim wybrzeżem a Nowym Jorkiem. Nie bez znaczenia będzie tu wpływ analogicznej schizmy w sztuce i teorii Europejskiej oraz przenikanie się różych inspiracji pod wpływem rozowoju kultury masowej (tzw. Pop cosmopolitanism). |
Literatura: |
wybrane/przykładowe pozycje: Dwight MacDonald. 1962. Against The American Grain: Essays on the Effects of Mass Culture. Greenberg, Clement. Homemade Esthetics: Observations on Art and Taste. Susan Sontag. 2011. Against Interpretation. George Melly. 2013, Revolt into Style Kristen Anderson (ed.). 2004. Pop Surrealism. The Rise of Underground Art. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: • posiada znajomość tradycji American Pop Art(s) Movement (APAM) • jest świadomy kulturowych wpływów w APAM i jej historycznych uwarunkowań. • posiada usystematyzowaną wiedzę na temat zagadnień związanych z APAM oraz jej ujęć w teorii. • umie posługiwać się pojęciami związanymi z APAM. • potrafi stosować aparat krytyczny w odniesieniu do APAM. • potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów w odniesieniu do APAM. • jest świadomy kulturowego znaczenia i wpływów APAM. • jest otwarty na pogłębianie wiedzy dot. nowych idei w zakresie kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
praca pisemna (esej krytyczny) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.