Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Documentary Forms in American Poetry and Film

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SD0049
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Documentary Forms in American Poetry and Film
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

This course explores documentary forms in North American poetry and film in the 20th and 21st century. Some of the questions addressed throughout the semester will include: What does it mean for a poet and filmmaker to “bear witness” to historical events and act as their investigator? How did documentary film and poetry influence each other over time? What techniques do they share? What ethical dilemmas might one face while documenting reality? What does it mean that “poetry is a felt fact,” as Susan Howe put it? What are the reasons behind a renewed interest in documentary forms in the US today?

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Muriel Rukeyser differentiated between two kinds of poetry: “the poetry of unverifiable fact--that which emerges from dreams, sexuality, subjectivity--and the poetry of documentary fact--literally, accounts of strikes, wars, geographical and geological details, actions of actual persons in history, scientific invention.” Although the boundary between the two is often blurred, this course focuses specifically on documentary poetry in historical perspective – from Rukeyser’s The Book of the Dead, through Charles Reznikoff’s “Testimony,” to the revival of documentary forms in the 21st century, as manifested in C.D. Wright’s One Big Self or M. NourbeSe Philip’s Zong! We will think across media, exploring “docu-poetics” alongside American documentary films, including Spike Lee’s When the Levees Broke (2006) about the devastation of New Orleans during Hurricane Katrina. Some of the questions addressed throughout the semester will include: What does it mean for a poet and filmmaker to “bear witness” to historical events and act as their investigator? How did documentary film and poetry influence each other over time? What techniques do they share? What ethical dilemmas might one face while documenting reality? What does it mean that “poetry is a felt fact,” as Susan Howe put it? What are the reasons behind a renewed interest in documentary forms in the US today?

Literatura: (tylko po angielsku)

Selected literature:

Muriel Rukeyser, Book of the Dead

William Carlos Williams, Paterson

Adrienne Rich, An Atlas of the Difficult World

Charles Reznikoff, Testimony

Mark Nowak, Coal Mountain Elementary

C.D. Wright, One Big Self

Juliana Spahr, That Winter the Wolf Came

M. NourbeSe Philip, Zong!

Anne Carson, Nox

Jennifer Scappettone, The Republic of Exit 43

Carolyn Forché, Against Forgetting: Twentieth-Century Poetry of Witness

Selected movies:

Ava DuVernay, 13th

Spike Lee, When the Levees Broke: A Requiem in Four Acts

Martin Scorsese, Pretend It’s a City

Claudia Rankine, situation videos (accompanying Citizen)

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

Upon completion of this course, students should:

- be familiar with selected examples of documentary forms in North American poetry and film

- be able to compare and contrast documentary techniques employed in poetry and film

- understand and be able to explain how the poetic/visual form impacts the meaning

- display an increased fluency in close reading

- display an increased ability to critically engage with documentary forms in poetry and film, and substantiate their opinions with textual/visual evidence

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

All students must participate actively in the course, completing the assigned readings/ watching the movies before they are scheduled to be discussed in class. Active class participation – which includes thorough preparation for every meeting, involvement in class discussions, seeking guidance from the instructor when necessary – is as significant for each student’s final grade as their written assignments. This means that students are expected to work for their final grade consistently throughout the semester.

The total percentage of each student’s final grade will be determined according to the following scale:

30% class participation

30% final essay

20% response papers

20% midterm test

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)