Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Food Matters: Introduction to American Food Studies from a cultural and social perspectives (Zarys amerykańskich badań nad jedzeniem w perspektywie kulturoznawczej i społecznej)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SD099
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Food Matters: Introduction to American Food Studies from a cultural and social perspectives (Zarys amerykańskich badań nad jedzeniem w perspektywie kulturoznawczej i społecznej)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kurs jest wprowadzeniem do badań nad jedzeniem (Food Studies) - interdyscyplinarnej perspektywy badawczej łączącej analizę splotu czynników kulturowych, politycznych, ekonomicznych i związanych z biowładzą - na przykładzie USA. Przez pryzmat jedzenia i konsumpcji podczas kursu przyjżymy się współczesne amerykańskie społeczeństwo i kulturę biorąc pod uwagę zmieniający się kontekst społeczno-historyczny i ekonomiczny. Podczas kursu ważną rolę będą odgrywały zagadnienia związane z rasą, płcią, seksualnością, klasą, sprawnością, wykluczeniem, inkarceracją i geografią z perspektywy kulturoznawczej.

Pełny opis:

Jedzenie miało ogromny wpływ na kształtowanie się amerykańskiego społeczeństwa i kultury. Jednym z najważniejszych świąt obchodzonych w Stanach Zjednoczonych jest Święto Dziękczynienia, które jest symbolicznym odtworzeniem wspólnego posiłku jaki zjedli ze sobą Europejczycy i Rdzenni Amerykanie po przybyciu tych pierwszych na kontynent. Tym samym jedzenie funkcjonuje nie tylko jako materia zaspokajająca podstawowe potrzeby życiowe, ale nabiera znaczenia symbolicznego, a kultura jedzenia wpływa na wszelkie aspekty ludzkiego życia. Dlatego też analiza praktyk żywieniowych, jak również szeroko pojmowanej konsumpcji w Stanach Zjednoczonych umożliwia lepsze zrozumienie społeczeństwa amerykańskiego.

Ponieważ temat jedzenia znajduje się zarówno w sferze kultury wysokiej i popularnej może być traktowany w kategoriach społecznego i kulturowego kapitału, natomiast analiza praktyk żywieniowych może być podstawą do określenia nie tylko zdrowia czy wieku, ale także statusu społecznego czy zamożności. Aby zaprezentować wszystkie te aspekty jedzenie zostanie ujęte z perspektywy kulturoznawczej, ale też antropologicznej, socjologicznej, genderowej i feministycznej. Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zanalizować zarówno dokumenty historyczne, analiz krytyczne, wybory tekstów literackich, filmów, reklam oraz blogów.

Wśród poruszonych tematów pojawią się następujące zagadnienia:

- czym są badania o jedzeniu?

- historia jedzenia w USA

- jedzenie rasa, płeć, klasa, etniczność, sprawność

- pisanie o jedzeniu jako gatunek

- jedzenie i film, filmy o jedzeniu w kulturze popularnej

- jedzenie a studia o niepełnosprawności i otyłości

- jedzenie z perspektywy ekonomicznej i geograficznej

- jedzenie jako moda i jako styl życia

Literatura:

Wybrane pozycje literatury (mogą ulec zmianie):

Adams, Carol J. The Sexual Politics of Meat: A Feminist-vegetarian Critical Theory. Bloomsbury Academic, 2010.

Belasco, Warren. Food: The Key Concepts. Bloomsbury Academic, 2008.

Counihan, Carole. Food and Culture: A Reader. Routledge, 2007.

Foer, Jonathan S. Eating Animals. Brown and Company, 2009.

Rubin, Lawrence C. Food for Thought: Essays on Eating and Culture. McFarland, 2008.

Schofield, Mary Anne. Cooking by the Book: Food in Literature and Culture. Popular Press, 1989.

Smith, Andrew F. The Oxford Companion to American Food and Drink. Oxford; New York: Oxford University Press, 2007.

Efekty uczenia się:

1. WIEDZA

Po ukończeniu kursu student:

- posiada podstawową wiedzę z interdyscyplinarnej dziedziny Food Studies w ramach kulturoznawstwa

- zna podstawowe tematy związane z funkcjami jedzenia w kulturze i społeczeństwie

- rozumie jak kategorie tożsamości (min. rasa, klasa, płeć, etc.) są odzwierciedlane w praktykach żywieniowych i dostępie do jedzenia

- rozumie historyczne i społeczno-kulturowe czynniki wpływające na kulturę jedzenia w Stanach Zjednoczonych

- zna terminologię związaną z amerykańską kulturą popularną (w szczególności terminy dotyczące praktyk żywieniowych i funkcji jedzenia w kulturze amerykańskiej)

2. UMIEJĘTNOŚCI

Po ukończeniu kursu student:

- potrafi zaplanować i przeprowadzić badania w terenie i obserwację zjawisk społecznych, a zebrane informacje uporządkować i przekazać innym

- potrafi pracować w grupie przy wspólnym projekcie

- umie wyjaśnić podstawowe zagadnienia związane z kulturowymi badanami nad jedzeniem

- umie odczytywać zarówno intencjonalne jak i nieintencjonalne komunikaty i przekazy tekstów kultury, takich jak film, reklama czy literatura piękna i odnosić je do wiedzy teoretycznej o statusie i funkcjach jedzenia w kulturze

3. KOMPETENCJE

Po ukończeniu kursu student:

- potrafi krytycznie przeanalizować zarówno teksty literackie, jak i teoretyczne

- posiada umiejętność aktywnego uczestnictwa w dyskusjach na tematy akademickie

- potrafi wybrać i ocenić kluczowe terminy i tezy z tekstów akademickich

- potrafi przeprowadzić obserwację i na jej podstawie wyciągnąć i sformułować wnioski

- potrafi analizować dyskursy polityczne

-jest świadomy tego, jak różnice tożsamościowe, np. rasa, klasa, płeć, i sprawność odzwierciedlona jest w praktykach żywieniowych i kulturze jedzenia

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie zajęć od 60%.

Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 20%

Krótkie wypowiedzi pisemne, indywidualny projekt badawczy, krótkie sprawdziany z zadanych lektur - 80%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Usiekniewicz
Prowadzący grup: Marta Usiekniewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)