Food Matters: Introduction to American Food Studies from a cultural and social perspectives (Zarys amerykańskich badań nad jedzeniem w perspektywie kulturoznawczej i społecznej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD099 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Food Matters: Introduction to American Food Studies from a cultural and social perspectives (Zarys amerykańskich badań nad jedzeniem w perspektywie kulturoznawczej i społecznej) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs jest wprowadzeniem do badań nad jedzeniem (Food Studies) - interdyscyplinarnej perspektywy badawczej łączącej analizę splotu czynników kulturowych, politycznych, ekonomicznych i związanych z biowładzą - na przykładzie USA. Przez pryzmat jedzenia i konsumpcji podczas kursu przyjżymy się współczesne amerykańskie społeczeństwo i kulturę biorąc pod uwagę zmieniający się kontekst społeczno-historyczny i ekonomiczny. Podczas kursu ważną rolę będą odgrywały zagadnienia związane z rasą, płcią, seksualnością, klasą, sprawnością, wykluczeniem, inkarceracją i geografią z perspektywy kulturoznawczej. |
Pełny opis: |
Jedzenie miało ogromny wpływ na kształtowanie się amerykańskiego społeczeństwa i kultury. Jednym z najważniejszych świąt obchodzonych w Stanach Zjednoczonych jest Święto Dziękczynienia, które jest symbolicznym odtworzeniem wspólnego posiłku jaki zjedli ze sobą Europejczycy i Rdzenni Amerykanie po przybyciu tych pierwszych na kontynent. Tym samym jedzenie funkcjonuje nie tylko jako materia zaspokajająca podstawowe potrzeby życiowe, ale nabiera znaczenia symbolicznego, a kultura jedzenia wpływa na wszelkie aspekty ludzkiego życia. Dlatego też analiza praktyk żywieniowych, jak również szeroko pojmowanej konsumpcji w Stanach Zjednoczonych umożliwia lepsze zrozumienie społeczeństwa amerykańskiego. Ponieważ temat jedzenia znajduje się zarówno w sferze kultury wysokiej i popularnej może być traktowany w kategoriach społecznego i kulturowego kapitału, natomiast analiza praktyk żywieniowych może być podstawą do określenia nie tylko zdrowia czy wieku, ale także statusu społecznego czy zamożności. Aby zaprezentować wszystkie te aspekty jedzenie zostanie ujęte z perspektywy kulturoznawczej, ale też antropologicznej, socjologicznej, genderowej i feministycznej. Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zanalizować zarówno dokumenty historyczne, analiz krytyczne, wybory tekstów literackich, filmów, reklam oraz blogów. Wśród poruszonych tematów pojawią się następujące zagadnienia: - czym są badania o jedzeniu? - historia jedzenia w USA - jedzenie rasa, płeć, klasa, etniczność, sprawność - pisanie o jedzeniu jako gatunek - jedzenie i film, filmy o jedzeniu w kulturze popularnej - jedzenie a studia o niepełnosprawności i otyłości - jedzenie z perspektywy ekonomicznej i geograficznej - jedzenie jako moda i jako styl życia |
Literatura: |
Wybrane pozycje literatury (mogą ulec zmianie): Adams, Carol J. The Sexual Politics of Meat: A Feminist-vegetarian Critical Theory. Bloomsbury Academic, 2010. Belasco, Warren. Food: The Key Concepts. Bloomsbury Academic, 2008. Counihan, Carole. Food and Culture: A Reader. Routledge, 2007. Foer, Jonathan S. Eating Animals. Brown and Company, 2009. Rubin, Lawrence C. Food for Thought: Essays on Eating and Culture. McFarland, 2008. Schofield, Mary Anne. Cooking by the Book: Food in Literature and Culture. Popular Press, 1989. Smith, Andrew F. The Oxford Companion to American Food and Drink. Oxford; New York: Oxford University Press, 2007. |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA Po ukończeniu kursu student: - posiada podstawową wiedzę z interdyscyplinarnej dziedziny Food Studies w ramach kulturoznawstwa - zna podstawowe tematy związane z funkcjami jedzenia w kulturze i społeczeństwie - rozumie jak kategorie tożsamości (min. rasa, klasa, płeć, etc.) są odzwierciedlane w praktykach żywieniowych i dostępie do jedzenia - rozumie historyczne i społeczno-kulturowe czynniki wpływające na kulturę jedzenia w Stanach Zjednoczonych - zna terminologię związaną z amerykańską kulturą popularną (w szczególności terminy dotyczące praktyk żywieniowych i funkcji jedzenia w kulturze amerykańskiej) 2. UMIEJĘTNOŚCI Po ukończeniu kursu student: - potrafi zaplanować i przeprowadzić badania w terenie i obserwację zjawisk społecznych, a zebrane informacje uporządkować i przekazać innym - potrafi pracować w grupie przy wspólnym projekcie - umie wyjaśnić podstawowe zagadnienia związane z kulturowymi badanami nad jedzeniem - umie odczytywać zarówno intencjonalne jak i nieintencjonalne komunikaty i przekazy tekstów kultury, takich jak film, reklama czy literatura piękna i odnosić je do wiedzy teoretycznej o statusie i funkcjach jedzenia w kulturze 3. KOMPETENCJE Po ukończeniu kursu student: - potrafi krytycznie przeanalizować zarówno teksty literackie, jak i teoretyczne - posiada umiejętność aktywnego uczestnictwa w dyskusjach na tematy akademickie - potrafi wybrać i ocenić kluczowe terminy i tezy z tekstów akademickich - potrafi przeprowadzić obserwację i na jej podstawie wyciągnąć i sformułować wnioski - potrafi analizować dyskursy polityczne -jest świadomy tego, jak różnice tożsamościowe, np. rasa, klasa, płeć, i sprawność odzwierciedlona jest w praktykach żywieniowych i kulturze jedzenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć od 60%. Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 20% Krótkie wypowiedzi pisemne, indywidualny projekt badawczy, krótkie sprawdziany z zadanych lektur - 80% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Usiekniewicz | |
Prowadzący grup: | Marta Usiekniewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.