Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

African Americans in Film during the Jim Crow Era (Afroamerykanie w filmie podczas ery Jim Crowa)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SD153 Kod Erasmus / ISCED: 08.9 / (0229) Nauki humanistyczne (inne)
Nazwa przedmiotu: African Americans in Film during the Jim Crow Era (Afroamerykanie w filmie podczas ery Jim Crowa)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Zajęcia do wyboru - koszyk 1 - studia MA
Zajęcia do wyboru - koszyk 2 - studia MA
Punkty ECTS i inne: 4.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

W trakcie zajęć przyjrzymy się kontrowersyjnemu obrazowi Afroamerykanów w amerykańskich filmach począwszy od tych najwcześniejszych aż po te powstałe w epoce walki o prawa obywatelskie. Zbadamy sposoby w jakie zarówno czarni jak i biali filmowcy tworzyli i utrwalali poniżające stereotypy, ale także temu jak stawiano tym stereotypom wyzwanie. Omówione zostanie to jak kariery afro amerykańskich odtwórców oraz twórców filmów ukazują zarówno ograniczenia jak i możliwości utrzymania się z filmów. Na koniec zanalizujemy w jaki sposób omawiane filmy stanowią swego rodzaju kronikę społeczności i kultury Afroamerykanów w czasie kiedy prawa Jima Crowa obowiązywały i kiedy w końcu zostały zniesione.

Pełny opis:

W trakcie zajęć przyjrzymy się kontrowersyjnemu obrazowi Afroamerykanów w amerykańskich filmach począwszy od tych najwcześniejszych aż po te powstałe w epoce walki o prawa obywatelskie. Zbadamy sposoby w jakie zarówno czarni jak i biali filmowcy tworzyli i utrwalali poniżające stereotypy, ale także temu jak stawiano tym stereotypom wyzwanie. Omówione zostanie to jak kariery afro amerykańskich odtwórców oraz twórców filmów ukazują zarówno ograniczenia jak i możliwości utrzymania się z filmów. Na koniec zanalizujemy w jaki sposób omawiane filmy stanowią swego rodzaju kronikę społeczności i kultury Afroamerykanów w czasie kiedy prawa Jima Crowa obowiązywały i kiedy w końcu zostały zniesione.

Tematy:

Tydzień 1: społeczny i kinowy kontekst pierwszych filmów

Tydzień 2: wczesne filmy i obrazy: Uncle Tom's Cabin

Tydzień 3: tworzenie stereotypów: The Birth of a Nation

Tydzień 4: Oscar Micheaux i rasowa pociecha: Within Our Gates

Tydzień 5: Harlem Renaissance i film

Tydzień 6: milczący

Tydzień 7: rasa i Kodeks Produkcyjny

Tydzień 8: filmy rasowe

Tydzień 9: czarne gatunki filmowe

Tydzień 10: gwiazdy Hollywood: kariery Steppin' Fetchit i Hattie McDaniel

Tydzień 11: radykał: Paul Robeson

Tydzień 12: II Wojna Światowa: The Negro Soldier

Tydzień 13: Hollywood całe na czarno: Stormy Weather

Tydzień 14: Upadek filmu rasowego

Tydzień 15: Prawa obywatelskie i Szlachetny Murzyn: kariera Sidney'a Poitier

Literatura:

Lektury zostaną wybrane z następujących książek i mogą zostaćw wzbogacone o dodatkowe eseje:

Thomas Cripps, Slow Fade to Black and Making Movies Black

Donald Bogle, Toms, Coons, Mulattoes, Mammies, and Bucks

Mark Reid, Redefining Black Film

Manthia Diawara, Black American Cinema

Jesse Rhines, Black Film/White Money

Valerie Smith, Representing Blackness

Anna Everett, Returning the Gaze

bell hooks, Reel to Real

Pearl Bowser, Oscar Micheaux and His Circle

Gladstone Yearwood, Black Film as a Signifying Practice

Donald Bogle, Brown Sugar

Melvin Donaldson, Black Directors in Hollywood

Susan Courtney, Hollywood Fantasies of Miscegenation

George Alexander, Why We Make Movies

Ed Guerrero, Framing Blackness

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Po ukończeniu kursu studenci posiądą wiedzę o:

- życiu Afroamerykanów w epoce Jima Crowa (1890-1965)

- sposobach w jakich w filmach hollywoodzkich prezentowani byli Afroamerykanie

- sposobach w jakich Afroamerykanie przestawiali w filmach samych siebie

Umiejętności

W trakcie zajęć studenci pogłębią swoją umiejętność:

- prowadzenia oryginalnych badań nad kinem

- komunikowania wyników tych badań w języku angielskim

- analizowania filmów jako dokumentów historycznych

Kompetencje społeczne:

Po ukończeniu kursu studenci:

- pogłębią swoje zrozumienie roli filmów w utrwalaniu stereotypów

- posiądą zdolność identyfikowania i rozpoznawania zastosowań stereotypów rasowych

- posiądą lepsze zrozumienia historycznego tła bieżących relacji rasowych we współczesnych Stanach Zjednoczonych

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania: studenci powinni uczęszczać na zajęcia przygotowani do dyskusji na temat zadanych lektur.

Praca semestralna objętości 10-12 stron (66,6%)

Studenci będą również zobowiązani do wniesienia 6 odpowiedzi na forum na platformie COME (33,3%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-01-25
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: William Glass
Prowadzący grup: William Glass
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.