Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Exceptionalism and Foreign Policy Rhetoric

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SG046
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Exceptionalism and Foreign Policy Rhetoric
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Po ukończeniu kursu, studenci będą rozumieli ideę „amerykańskiej wyjątkowości” w teorii i praktyce. Będą w stanie identyfikować i rozumieć historyczne korzenie poczucia wyjątkowości/unikalności, a także język, który wspierał jego rozkwit oraz wpływ jaki miała ta idea na politykę amerykańską, zarówno wewnętrzną, jak i zagraniczną. Rozumiejąc kontekst historyczny, studenci będą potrafili analizować także współczesny język polityki amerykańskiej (z pierwszych dekad XXI wieku) w odniesieniu do najważniejszych wydarzeń we współczesnej historii USA, w tym ataków na World Trade Center w 2001 r. czy amerykańskich wojen w Afganistanie i Iraku.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Podczas kursu przeprowadzona zostanie analiza pojęcia „wyjątkowości”, która jest nieodłącznym elementem tożsamości narodu amerykańskiego od jego początków. Świadomość unikalnego doświadczenia związanego z powstaniem państwa i jego rozwojem, w tym szczególnych wartości na których naród amerykański został zbudowany (przekonanie że Amerykanie są „narodem wybranym” oraz „miastem na Wzgórzu”) są nie tylko fundamentem, na którym została zbudowana tożsamość amerykańska, ale także ważny element który wpływał na decyzje polityczne USA w polityce wewnętrznej i zagranicznej.

W pierwszej kolejności przyjrzymy się retoryce politycznej dotyczącej polityki zagranicznej, która jest ważnym nośnikiem narodowych uczuć, sentymentów i przekonań. Będziemy analizować przemówienia amerykańskich prezydentów i członków Kongresu aby ocenić jak usprawiedliwiali oni polityczne decyzje. Będziemy również badać klasyczną literaturę dot. retoryki politycznej aby lepiej rozumieć funkcję języka w komunikacji.

Pełny opis:

Podczas kursu przeprowadzona zostanie analiza pojęcia „wyjątkowości”, która jest nieodłącznym elementem tożsamości narodu amerykańskiego od jego początków. Świadomość unikalnego doświadczenia związanego z powstaniem państwa i jego rozwojem, w tym szczególnych wartości na których naród amerykański został zbudowany (przekonanie że Amerykanie są „narodem wybranym” oraz „miastem na Wzgórzu”) są nie tylko fundamentem, na którym została zbudowana tożsamość amerykańska, ale także ważny element który wpływał na decyzje polityczne USA w polityce wewnętrznej i zagranicznej.

W pierwszej kolejności przyjrzymy się retoryce politycznej dotyczącej polityki zagranicznej, która jest ważnym nośnikiem narodowych uczuć, sentymentów i przekonań. Będziemy analizować przemówienia amerykańskich prezydentów i członków Kongresu aby ocenić jak usprawiedliwiali oni polityczne decyzje. Będziemy również badać klasyczną literaturę dot. retoryki politycznej aby lepiej rozumieć funkcję języka i słowa w komunikacji.

Nastroje polityczne i społeczne emocje związane z “objawionym przeznaczeniem” w XIX wiecznej Ameryce jak również z ideą „misji” w świecie w wieku XX i XXI w znaczący sposób wpłynęły na język polityki także poza USA.

Po ukończeniu kursu, studenci będą rozumieli ideę „amerykańskiej wyjątkowości” w teorii i praktyce. Będą w stanie identyfikować i rozumieć historyczne korzenie poczucia wyjątkowości/unikalności, a także język, który wspierał jego rozkwit oraz wpływ jaki miała ta idea na politykę amerykańską, zarówno wewnętrzną, jak i zagraniczną. Rozumiejąc kontekst historyczny, studenci będą potrafili analizować także współczesny język polityki amerykańskiej (z pierwszych dekad XXI wieku) w odniesieniu do najważniejszych wydarzeń we współczesnej historii USA, w tym ataków na World Trade Center w 2001 r. czy amerykańskich wojen w Afganistanie i Iraku.

Powyższe zagadnienia analizowane będą w czterech następujących blokach tematycznych:

A. Wyjątkowość amerykańska w XVIII wieku: powstawanie państwa i narodu

B. Manifest Destiny i Frontier w XIX wiecznej Ameryce

C. Twarze amerykańskiej wyjątkowości – jej wymiary – religijny, ekonomiczny, polityczny i rasowy

D. Wyjatkowość a amerykańska polityka zagraniczna

Literatura:

Adams, Brooks, The Law of Civilization and Decay, An Essay on History, Swan Sonnenschein and Co. Lim. London 1895.

Anti-Imperialist Reader. A Documentary History of Anti-Imperialism in the United States, vol. I Philip S. Foner and Richard C. Winchester (eds.), Holmes & Meier Publishers, Inc., New York, London 1984.

Bartkiewicz-Godlewska, Justyna, Amerykańskie Przeznaczenie. Rola Frontier i Manifest Destiny w polityce zagranicznej USA 1898-1921, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2019.

Current, Richard N. and John A. Garraty (eds.), Words That Made American History, vol. I, Little Brown and Company, Boston & Toronto 1965.

Graebner, Norman A., Manifest Destiny, Bobbs-Merrill Company, Indianapolis and New York 1968.

Heidler, David S., Jeanne T. Heidler, Manifest Destiny, Greenwood Press, Westport, CT. 2003.

Hietala, Thomas R., Manifest Design. American Exceptionalism and Empire, Cornell University Press, Ithaca and London 2003.

Hofstadter, Richard and Beatrice K. Hofstadter, Great Issues in American History. From Reconstruction to the Present Day, 1864-1981, Vintage Books, A Division of Random House, New York 1982.

LaFeber, Walter, The American Age. United States at Home and Abroad since 1750, WW Norton & Company, New York, London, 1989.

Lipset, Seymour Martin, American Exceptionalism. A Double-Edged Sword, W.W. Norton & Company, New York 1997.

Mahan, Alfred T. and Charles Beresford, „Possibilities of an Anglo-Saxon Reunion”, w: The North American Review (październik 1893 r.).

Merk, Frederick, Manifest Destiny and Mission in American History, Alfred A. Knopf, New York 1970.

Parafianowicz, Halina, „Exceptionalism of America: Some Reflections”, w: Białostockie Teki Historyczne, vol. 9 (2011), s. 213-224.

The Penguin Book of Twentieth – Century Speeches, Brian McArtur (ed.), Penguin Books, London 1999.

Scott, James Brown, President Wilson’s Foreign Policy. Messages, Addresses, Papers, Oxford University Press, New York, 1918.

Stephanson, Anders, Manifest Destiny, American Expansion and the Empire of Right, Hill and Wang, New York 2000.

Strong, Josiah, Our Country. Its Possible Future and Its Present Crisis, The Baker & Taylor Co. New York 1893.

Turner, Frederick Jackson, Frontier in American History, RE. Krieger Pub. Co., Huntington, NY 1975.

Williams, William Appleman, The Shaping of American Diplomacy: Reading and Documents in American Foreign Relations 1750-1955, Rand McNally, Chicago 1964.

Zakaria, Fareed, From Wealth to Power. The Unusual Origins of American World Role, Princeton University Press, Princeton New Jersey 1999.

Zimmermann, Warren, First Great Triumph,. How Five Americans Made Their Country a World Power, Farrar, Straus and Giroux, New York 2002.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu, studenci będą rozumieli ideę „amerykańskiej wyjątkowości” w teorii i praktyce. Będą w stanie identyfikować i rozumieć historyczne korzenie poczucia wyjątkowości/unikalności, a także język, który wspierał jego rozkwit oraz wpływ jaki miała ta idea na politykę amerykańską, zarówno wewnętrzną, jak i zagraniczną. Rozumiejąc kontekst historyczny, studenci będą potrafili analizować także współczesny język polityki amerykańskiej (z pierwszych dekad XXI wieku) w odniesieniu do najważniejszych wydarzeń we współczesnej historii USA, w tym ataków na World Trade Center w 2001 r. czy amerykańskich wojen w Afganistanie i Iraku.

Metody i kryteria oceniania:

Accreditation (zaliczenie):

- Test pisemny (50%);

- Prezentacja na wybrany temat (20%)

- Praca pisemna/esej (20%)

- Udział w dyskusji (10%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)