Black Culture from Jim Crow to Harlem Renaissance
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH0002 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Black Culture from Jim Crow to Harlem Renaissance |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - koszyk 1 - studia BA - 3 rok Zajęcia do wyboru - koszyk 2 - studia BA - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs podejmuje pogłębioną analizę rozwoju tożsamości Afroamerykańskiej od powstania blackface minstrelsy aż po renesans harlemski, badając społeczne i kulturowe reakcje Afroamerykanów na wzrost Amerykańskiego (Białego) Imperium. |
Pełny opis: |
Niniejszy kurs przygląda się rozwojowi kultury Afroamerykanów od lat 40. XIX w. po lata 10. XX w., śledząc wpływ ideologii “rasowych” na formy autoekspresji Czarnych. Zajęcia otwierające poświęcone są początkom reprezentacji "rasowej" w Stanach Zjednoczonych, a zwłaszcza prawnym, społecznym i kulturowym narzędziom, które posłużyły wykreowaniu "rasy" jako faktu. Dalsza część kursu jest podzielona na trzy części poświęcone trzem odrębnym okresom w historii Czarnej Ameryki: czasom przedwojennym, okresowi Rekonstrukcji oraz czasowi Upadku. Kurs śledzi ewolucję idei Czerni między tymi okresami z perspektywy społecznej, prawnej i kulturowej. Ze szczególną uwagą przygląda się też różnorakim kulturom oporu wobec rasizmu Białych, takim jak "szacowność" (Black respectability) czy blues. Zajęcia kończące pochylają się nad wzrostem ruchu Nowej Czerni jako koncentracją dziedzictwa walki o społeczne, polityczne i kulturowe rozpoznanie w USA, jaką Afroamerykanie toczyli od początków XIX w. |
Literatura: |
Bibliografia kursu zawiera teksty autorstwa Fredericka Douglassa, Williama Wellsa Browna, Bookera T. Washingtona, Mary Church Terrell, W.E.B. DuBoisa, Idy B. Wells, i in. Wśród lektur znajdują się teksty prozatorskie i poetyckie wyrażające ideologie "rasowe" Białych, które zestawione są z dziełami Czarnych myślicieli tamtych czasów. Kurs wykorzystuje też współczesne analizy naukowe autorstwa m.in. Cedrica J. Robinsona, Hazel V. Carby, Robina D.G. Kelleya i Angeli Y. Davis. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: WIEDZA - posiada zaawansowaną wiedzę nt. historii Afroamerykanów podczas ery Jima Crowa - posiada zaawansowaną wiedzę nt. kultury afroamerykańskiej po Wojnie Secesyjnej - rozumie znaczenie klasy, "rasy" i płci kulturowej dla formacji tożsamości afroamerykańskiej UMIEJĘTNOŚCI - umie interpretować teksty kultury afroamerykańskiej w kontekście historii społeczności afroamerykańskiej - potrafi analizować wpływ wydarzeń społecznych, kulturowych i politycznych na społeczność afroamerykańską - jest zdolny do krytycznej refleksji nad "rasowymi", klasowymi i tożsamościowymi implikacjami tekstów kultury afroamerykańskiej KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ma świadomość społecznej roli "rasy" - rozumie społeczną i polityczną rolę ekspresji tożsamości "rasowej" - ma świadomość znaczenia relacji "rasowych" dla historii USA |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa obejmuje: a) obecność i aktywny udział w zajęciach (30%); b) dwa 2-3-stronicowe raporty ze źródeł (30%); c) końcowy projekt grupowy lub 6-8-stronicowy esej (40%). Raporty ze źródeł łączą samodzielną i kierowaną pracę badawczą. Projekty grupowe i eseje końcowe mogą odzwierciedlać osobiste zainteresowania studentów i/lub rozwijać wątki poruszone w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.