Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Afrolatynoamerykanie w XXI wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SH0003-OG Kod Erasmus / ISCED: 08.9 / (0229) Nauki humanistyczne (inne)
Nazwa przedmiotu: Afrolatynoamerykanie w XXI wieku
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie OSA
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: 5.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Zajęcia przedstawiają sytuację społeczności Afro latynoamerykańskich w wybranych krajach regionu oraz jej podstawowe uwarunkowania historyczne, środowiskowe, polityczne, społeczne oraz kulturowe.

Pełny opis:

Podczas zajęć będą podjęte następujące tematy:

1. Niewolnictwo w Ameryce hiszpańskiej i portugalskiej – podstawowe cechy, podobieństwa i różnice; porównanie z systemem funkcjonującym w Ameryce Północnej;

2. Czynniki różnicujące sytuację ludności pochodzenia afrykańskiego w różnych krajach, regionach i miejscach w Ameryce Łacińskiej w okresie po uzyskaniu niepodległości

3. Perspektywa postkolonialna a sytuacja ludności pochodzenia afrykańskiego w krajach latynoamerykańskich w XXI wieku; organizacje afro latynoamerykańskie; myśl latynoamerykańskiej szkoły kolonialność/nowoczesność/dekolonialność i jej wpływ na aktywistów afro-latynoamerykańskich

4. Przegląd współczesnych sytuacji w wybranych krajach- uwzględniający zainteresowania regionalne studentów - poniżej przykładowe propozycje

4.1. Meksyk – „trzecie korzenie” : Afrometysi, Afromeksykanie czy Czarni Meksykanie? Costa Chica i Veracruz

4.2. Peru – Kto jest ‘prawdziwym Afroperuwiańczykiem’? Lima i Chincha versus Zana

4.3. Boliwia – Afroboliwijczycy czy Afro Ajmarowie?

4.4. Ekwador – San Lorenzo i Esmeraldas versus valle del Chota

4.5. Kolumbia – Afrokolumbijczycy w konstytucji i polityce; społeczności afrokolumbijskie: Wybrzeże karaibskie, wybrzeże Pacyfiku, Chocó, Afrokolumbijczycy w miastach – Cali i Bogota; San Basilio del Palenque i jego znaczenie

4.6. Wenezuela – Coro y Barloveno

4.7. Kuba – Afrokubańczycy w dyskursie i praktykach rewolucji kubańskiej;

4.8. Brazylia – Bahia versus wielkie miasta: przegląd problematyki

5. Podobieństwa i różnice sytuacji regionalnych. Polityka miejsca?

Literatura:

Klein H.S., 1985 African Slavery in Latin America and the Caribbean, Oxford University Press

Lisocka-Jaegermann B., 2006: Kulturowe aspekty zaangażowania Kuby w Afryce. w: Kuba i Afryka. Sojusz dla rewolucji M. Gawrycki, M. Lizak (red) Instytut Stosunków Międzynarodowych UW Warszawa, s. 345-360

Lisocka-Jaegermann B., 2009: Czarne Ameryki: w Gawrycki M. (red.) „ Dzieje Kultury latynoamerykańskiej” PWN, Warszawa, s. 163-173

Lisocka-Jaegermann B., 2010: Los Afrodescendientes en los países andinos. El caso de Bolivia, w: Revista del CESLA, No. 13, T. 1, s. 317-329

Lisocka-Jaegermann B., 2011 Organizacje afroamerykańskie a konstruowanie tożsamości. Organizacje afromeksykańskie w XXI wieku, w: Derwich K., Kania M., (red.) Ruchy społeczne i etniczne w Ameryce Łacińskiej Wyd. UJ, Kraków, s. 77-90

Lisocka-Jaegermann B., 2011 La cultura afroboliviana en el contexto regional yungueño, w: Corpo, literatura e cultura: espaços latino-americanos da escravidão / Gilda Vilela Brandão, Ana Claudia Aymoré Martins, Zygmunt Wojski. – Maceió :EDUFAL (Brasil), s. 195-208

Reid Andrews G., 2004 Afro-Latin America 1800-2000, Oxford University Press

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- posiada wiedzę o charakterze współczesnych społeczności afro latynoamerykańskich oraz o ich przeszłości

zna podstawową terminologię używaną do analizy zjawisk społeczno-geograficznych w zakresie badań nad społecznościami afro latynoamerykańskimi - posiada wiedzę na temat współzależności pomiędzy ludźmi i ich naturalnym środowiskiem a stworzonym przez nich systemem społecznym, gospodarczym i politycznym;

- posiada umiejętność identyfikowania głównych regionów kulturowych zamieszkiwanych przez społeczności Afro latynoamerykańskie oraz opisu cech wyróżniających każdy z nich oraz ludzi, którzy je stworzyli

- posiada umiejętność rozpoznania znaczenia, analizy i krytycznej interpretacji przestrzennych uwarunkowań i konsekwencji procesów społecznych zachodzących w Amerykach - posiada umiejętność wykorzystywania map tematycznych

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- jest otwarty na różne zjawiska i idee, ceni różnorodność i wielość opinii i kultur, szanuje odmienność kulturową

- ma świadomość znaczenia kultury i wzorców amerykańskich dla kształtowania własnej tożsamości kulturowej

Metody i kryteria oceniania:

aktywny udział w zajęciach; regularne przygotowanie do zajęć 50%

Pisemna praca zaliczeniowa - 50%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bogumiła Lisocka-Jaegermann
Prowadzący grup: Bogumiła Lisocka-Jaegermann
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.