Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

The United States in the 1950s (Stany Zjednoczone w latach pięćdziesiątych XX wieku)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SH001
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: The United States in the 1950s (Stany Zjednoczone w latach pięćdziesiątych XX wieku)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

(tylko po angielsku) The United States in the 1950s


Course description:The 1950s are, on the one hand depicted as a decade of widespread optimism, affluence and stability, emergence of new cultures (teen, car, fashion, etc) but on the other as the period of anti-communist hysteria, witchhunt, and fear caused by the Cold War, arms race and possibilities of a global, nuclear conflict. Yet another points of view stresses conformity and anxiety. Therefore the coursewill focus on presenting American society from different points of view and its objective will be to find a balanced view of the decade which, in the context of the 1960s and the rejection of traditional American values, seems to be of equal importance. Students will also study events and issues that challenged the racial and social status quo, that is the early civil rights movement, the beat, music, social commentators and critics (i. e. C.W. Mills, H. Marcuse) . The course will also pay attention to American culture and literature, using an interdisciplinary approach. Our goal is to question what happened during the 1950s and its implications for the present.



Skrócony opis:

Late Pięćdziesiąte opisywane są często jak dekada optymizmu, zamożnosci I stabilnosci, pojawiana nowych zjawisk i kultur (jak nastolatki, samochód czy moda) a z drugiej jako okres histerii antykomunisycznej, polowania na czarownice i lęku, będącego wynikiem zimnej wojny i możliwością wybuchu globalnego konfliktu atomowego. Jeszcze inny punkt widzenia podkreśla anonimowość i jednostajność. Dlatego przemio opkazywał będzie UA z wielu punktów widzenia i jego celem będzie znalezienie wyważonego spojrzenia na dekadę, co wydaje się szczególnie ważne w kontekście lat sześćdziesiątych, kwestionujących tradycyjne amerykańskie wartości.

Pełny opis:

Studenci zapoznają się z wydarzeniami i zjawiskami które budowały powojenne społeczeństwo amerykańskie, a z drugiej strony kwestionowały lub były wyzwaniem dla tradycyjnego porządku – wczesny ruch praw człowieka, beatnicy, komentatorami i krytykami społecznymi (jak Marcuse czy Mills). Uwagę poświęcimy także szeroko pojętej kulturze i literaturze poszukując związków lat pięćdziesiątych z sąsiadującymi dekadami a także ze współczesnością.

Zakres tematów zajęć:

1. Ludność i przedmieścia. Społeczeństwo przełomu dekad.

2. Gospodarka

3. Rodzina i wartości rodzinne.

4. Szpiedzy i wywrotowcy. Antykomunizm w kulturze masowej

5. Religia

6. Antykomunizmu wymiar polityczny

7. Kwestie rasowe

8. Polityka międzynarodowa

9. Sztuka wysoka i literatura.

10. Rocka and roll i jego znaczenie. Kultura młodzieżowa.

11. The Beat – kontestacja rzeczywistości.

12. Czas wolny, rozrywka i konsumpcja.

13. Prezydent Eisenhower i nowy republikanizm

14. Kultura masowa

15. Sprawdzian

Literatura:

Lizabeth Cohen, A Consumers Republic

J. Ronald Oakley, America in the Fifites

Whitfield, The Culture of the Cold War

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student

w dziedzinie wiedzy:

1. będzie posiadał wiedzę dotyczącą omawianej dekady

2. będzie potrafił wyjaśnić zależności pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w tej dekadzie w USA

3. będzie dostrzegał międzynarodowy kontekst dekady

4. będzie znał kierunki rozwoju i ewolucji Stanów Zjednoczonych w wymiarze krajowym i międzynarodowym

w dziedzinie umiejętności:

1. będzie potrafił wyjaśnić przyczyny i dynamikę zjawisk zachodzących w USA

2. będzie umiał formułować wnioski i oceny omawianych zjawisk społecznych

3. będzie umiał wyjaśnić przebieg wydarzeń politycznych w USA i poza granicami

4. będzie posiadał zaawansowane umiejętności analizy interdyscyplinarnej do przedstawienia i przeanalizowania wydarzeń w USA

w dziedzinie kompetencji:

1. będzie otwarty na nowe idee i zjawiska zachodzące w USA w omawianej dekadzie

2. będzie rozumiał ważność zachodzących zmian dla obywatela państwa demokratycznego

3. będzie świadomy roli wydarzeń dekady dla współczesnych Stanów Zjednoczonych

4. będzie potrafił prowadzić dyskusję na temat kontrowersyjnych wydarzeń omawianej dekady z poszanowaniem odmiennych punktów widzenia

Metody i kryteria oceniania:

Obecność 25%, aktywny udział w zajęciach 25%, sprawdzian 50%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)