Asians in the USA (Azjaci w USA)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH093 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Asians in the USA (Azjaci w USA) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs dotyczy azjatyckiej imigracji do USA w XIX i XX wieku, głównie z Chin i Japonii. Analizowane będą przyczyny migracji oraz problemy związane z obecnością w Stanach Zjednoczonych mniejszości o pochodzeniu nieeuropejskim, ale i nieafrykańskim, procesy asymilacji, jej formy i tempo w różnych okresach, problem społeczności japońskiej w Ameryce podczas II wojny światowej, imigracja z Indochin po 1975 roku. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest prezentacja problematyki azjatyckiej (głównie dalekowschodniej) imigracji do Stanów Zjednoczonych w XIX i XX wieku oraz problemów z niej wynikających. Analizowane będą podstawowe przyczyny tej imigracji w różnych przypadkach - Chin, Japonii, Korei i Filipin - krajów, z których przybyła do Ameryki większość azjatyckich imigrantów od połowy XIX wieku począwszy. Dyskutowana będzie sytuacja polityczna tych krajów jak również ich pozycja w stosunku do USA w chwili początku imigracji ich mieszkańców do Ameryki. Następnie kurs skupi się na amerykańskich problemach wynikłych z pojawienia się społeczności imigrantów nie będących pochodzenia europejskiego ani afrykańskiego. Omawiane będą procesy asymilacji, jej formy, tempo oraz nasilenie w różnych okresach jak również komplikacje natury międzynarodowej wywołane czasem samym istnieniem w USA społeczności azjatyckich (chińskiej u schyłku XIX w., japońskiej w okresie 1905-1945, wietnamskiej po 1975 roku). Materiały źródłowe: głównie amerykańskie dokumenty prezydenckie, kongresowe i dyplomatyczne oraz pamiętniki, materiały prasowe i literatura piękna. |
Literatura: |
Materiały źródłowe: - "The Annals of America", Chicago 1976, t.10-16 (dalej - Annals/nr tomu) -Henry S. Commager (ed.) "Documents of American History" t.1-2, 9th edition, Englewood Cliffs, N.Jersey 1973 (dalej - Documents/nr tomu) -Michał J. Rozbicki i Krzysztof Michałek (ed.) "A Selection of Sources on the History and Culture of the United States of America" Warszawa 1994 -William Carlson Smith "Americans in Process. A Study of Our Citizens of Oriental Ancestry" Ann Arbor, Michigan 1937 -Mark Twain "Disgraceful Persecution of a Boy" 1876 (w: "Your Personal Mark Twain", Berlin 1973) -Michi Nishiura Weglyn "Years of Infamy. The Untold Story of America's Concentration Camps" Seattle 1996 -"The Japanese in America 1643-1973. A Chronology & Fact Book" Compiled by Masako Herman, Dobbs Ferry, N.York 1974 Literatura: -Andrzej Bartnicki i Donald Critchlow (ed.) "Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki" t.1-5, Warszawa 1995 -Krzysztof Michałek "Na drodze ku potędze. Historia Stanów Zjednoczonych 1861-1945" Warszawa 1990 i nast. wyd. -Krzysztof Michałek "Amerykańskie Stulecie. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1900-2001" Warszawa 2004 -"Harvard Encyclopedia of American Ethnic Groups" Cambridge, Mass.-London 1980 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA a/ Ma zaawansowaną wiedzę o zjawiskach społecznych związanych z azjatycką imigracją do USA w ujęciu historycznym b/ Zna historię powstawania i funkcjonowania społeczności imigrantów dalekowschodnich w Ameryce c/ Ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach amerykańskich reakcji i postaw wobec zjawiska imigracji grup reprezentujących inne kręgi cywilizacji 2. UMIEJĘTNOŚCI a/ Umie wyjaśnić mechanizmy wydarzeń z przeszłości na podstawie znanych sobie źródeł i opracowań b/ Wykrywa i rozpoznaje zależności pomiędzy procesami imigracji oraz procesów rozwojowych w USA c/ Krytycznie analizuje i interpretuje różne propozycje dotyczące oceny skutków azjatyckich imigracji do USA 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE a/ Jest świadomy ważności różnic kulturowych dla zrozumienia zjawiska amerykańskiej świadomości narodowej b/ Pomaga innym w zrozumieniu amerykańskich koncepcji integracji społeczeństwa zróżnicowanego etnicznie i kulturowo c/ Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z problemem napięć między większością i mniejszością w społeczeństwie niehomogenicznym |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach (40%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (30%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym zajęcia (30%) oraz krótkie omówienie z nim pracy studenta/ki podczas trwania kursu przed uzyskaniem stopnia. W razie realizacji zajęć tylko w trybie online: Aktywne uczestnictwo w zajęciach (10%); prezentacja na temat związany z omawianymi kwestiami i zaakceptowany przez prowadzącego (25%); quizy na niektórych zajęciach (20%); komentarze do wskazanych fragmentów tekstów źródłowych w grupach 2 – 4 uczestniczących (20%); praca pisemna – 5 stron – na temat uzgodniony z prowadzącym (25%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.